مقاله نویس روزنامه المستقبل معتقد است ایران می تواند پس از برداشتن تحریمهای غربی روابط خود را با کشورهای همسایه ازجمله کشورهای عربی و ساحلی خلیج فارس بهبود بخشد تا زمینه را برای رشد اقتصادی خود و منطقه فراهم سازد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، "اسعد حیدر" در مقاله خود با عنوان "ایران پس از به توافق رسیدن با گروه (5+1) در زمینه برنامه هسته ای، چه خواهد کرد؟" که در پایگاه اینترنتی روزنامه المستقبل منتشر شده است نوشت: هم اکنون این سئوال که "آیا ایران و گروه (5+1) توافقنامه نهایی در زمینه برنامه های هسته ای به امضا می رسانند؟" دیگر مطرح نمی شود بلکه سئوال کنونی مطرح شده این است: "ایران بعد از این توافق هسته ای چه خواهد کرد؟".

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گفت: توافقنامه بد با ایران را نخواهد پذیرفت. این در حالیست که ایران تاکید می کند که از حقوق هسته ای کشورش یک ذره عقب نشینی نمی‌کند. 

روزنامه المستقبل می‌نویسد: به طور حتم و یقین تحریمهای اقتصادی تحمیل شده بر ایران از این کشور برداشته خواهد شد و چرخ اقتصاد ایران با قدرت هرچه تمام تر خواهد چرخید. این رشد اقتصادی برای ایران کافی نیست و این کشور تنها با این اقتصاد بدون روشهای توسعه و پیشرفت واقعی رضایت نخواهد داد زیرا نمی‌خواهد کشوری قدرتمند اما محدود باشد. ایران به سمت تعامل با کشورهای خارجی و به ویژه محیط جغرافیایی حساس خود در منطقه روی خواهد آورد. در راس این کشورها، کشورهای حوزه خلیج فارس است که مهمترین آن عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی است. در آغاز باید روابط بین ایران و عربستان سعودی بهبود یابد. سایر روابط در واقع متمم این روابط بوده و تسهیل کننده آن خواهند بود. 

"اسعد حیدر" در بخش دیگری از مقاله خود نوشت: ایران در برقراری روابط مشکلی ندارد. به یقین روابط خود را در افغانستان گسترش می دهد بنابراین روابط ایران با افغانستان شبیه به روابط ایران و عراق خواهد بود. از سوی دیگر حسن روحانی رئیس جمهور ایران در جشن عید نوروز کابل شرکت کرد. در این جشن روسای جمهور افغانستان ، پاكستان و تاجیكستان نیز شرکت داشتند. آنها می خواهند اتحادیه منطقه ای گسترده ای تشکل دهند که براساس سیاستهای معتدل سیاسی بنا شده باشد تا توسعه و پیشرفت و افزایش سطح معیشتی را در منطقه به ارمغان بیاورد. این روابط با سفر رئیس جمهور آذربایجان به ایران و دیدار با رهبر و رئیس جمهور این کشور مستحکم تر شد.
مقاله نویس المستقبل در پایان نوشت: ایران دو ماه سخت و حساسی را در پیش دارد تا به توافقنامه نهایی برسد گزینه های پیش روی این کشور متعدد اما حساس است. 


انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار