عضو هیئت علمی دانشکده علوم سیاسی واحد تهران مركزي گفت: متاسفانه معمولا در انتخاب رياست دانشگاه‌ها توسط وزارت علوم بيشتر به خط فکری و جریان سیاسی توجه می‌شود.

احمد بخشایشی عضو هیئت علمی دانشکده علوم سیاسی واحد تهران مركز در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران درباره نحوه‌ انتخاب رياست دانشگاه‌ها گفت: زمانی که انتخاب رئیس دانشگاه از سوی وزارت خود دانشگاهیان صورت گیرد، دانشگاه از استقلال عمل بیشتری بهره‌مند خواهد بود، البته در این مورد امکان سلیقه‌ای عمل کردن روسای دانشگاه‌ها بیشتر می‌شود، به همین دلیل بهتر است که انتصاب رئیس دانشگاه از طریق وزارت خانه دنبال شود.
 
بخشایشی تصریح کرد: استقلال دانشگاه باید تابع سیاست‌های وزارتخانه باشد و دانشگاه نبايد بنا بر تشخیص خود عمل کند.
 
وی با بیان اینکه در دولت اصلاحات نیز قانون چنین بود که اساتيد دانشگاه، ریاست را انتخاب می‌کردند، اظهارداشت: این تجربه نشان داد که انتخاب رئیس دانشگاه از سوی دانشگاهیان، دانشگاه را به سمت جریان‌ها و خط‌فکرهای گوناگون سوق می‌دهد.
 
عضو هیئت علمی دانشکده علوم سیاسی واحد تهران مركزی با تاکید بر اینکه این امر نوعی شانه خالی کردن وزیر علوم از مسئولیت است، بیان داشت: رئیس دانشگاه نباید برمبنای دموکراسی انتخاب شود، بلکه باید سیاست‌های وزارت علوم را دنبال کند زيرا وقتی رياست از طریق دانشگاه انجام شود، فرد منتخب مي‌تواند سیاست‌های وزارت علوم را اعمال نكند که همین امر باعث هرج و مرج در ساختار علمی کشور می‌شود.  
 
بخشایشی با تاكيد بر این که مسئولین وزارت علوم نمی‌خواهند مسئولیت خود را برعهده بگیرند گفت: به طور مثال وقتی آقای فرجی دانا اعلام می‌کند که در دانشگاه تهران فردی را که اساتید بر آن نظر داشته‌اند، انتخاب کرده‌ایم، می‌خواهد از مسئولیت خود فرار کند و به نهادهای نظارتی بگوید من بسیار دموکراتیک عمل می‌كنم.

وي ضمن انتقاد از وزارت علوم گفت: مسئولان وزارت علوم در این زمینه سیاسی فکر كرده و قصد دارند روسای دانشگاه را با لابی‌گری انتخاب کنند و با این امر که اساتید نظرشان بر شخص انتخاب شده بوده است، فعل خود را توجیه می‌کنند.
 
بخشايشي تشريح كرد: اگر بخش‌نامه‌ای باشد که طي آن اساتید دانشگاه، شخصي را به عنوان رياست دانشگاه به وزارت خانه معرفي كرده و بعد وزارت علوم آن را تایید کند، به شرط آن كه سیاست‌های وزارت علوم را تمام و کمال دنبال کند اين نوع انتصاب مفید خواهد بود.

وي در پايان خاطرنشان كرد: وزارت علوم نباید در انتخاب روسای دانشگا‌ه‌ها خط فکری و جریان خاصی را مد نظر قرار دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار