سر و سامان دادن فضای کسب و کار اولین گام در تعدیل "تعطیلات کشور"

طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس: تعداد روزهای تعطیل به طور نسبی در ایران بیشتر از بقیه کشورهاست و ایران جز 5 کشور اول جهان در برخورداری از روزهای تعطیل است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در مقایسه تعداد تعطیلات چند کشور جهان با یکدیگر نتایج زیر حاصل شد.

تعداد روزها کشور

27 روسیه

25 ایران

23 انگلیس

17 مالزی

12 فرانسه

8 امارات

7 ترکیه


در همین راستا میرحسین فاتحی کارشناس مسائل اقتصادی در مورد نقش و تاثیر تعطیلات طولانی بر اقتصاد کشور گفت: در علم اقتصاد یک دسته از هزینه‌ها، در بحث تولید، هزینه‌های ثابت و دسته دیگر هزینه‌های متغیر هستند.

***تعطیلات طولانی موجب کاهش انگیزه کار می‌شود

وی ادامه داد: به طور کلی هزینه‌های ثابت ارتباطی به میزان فعالیت و تولید ندارد به بیان بهتر به تعدادتولید یک محصول یا یک میلیون محصول، این هزینه ثابت است.

بنابراین این هزینه‌ها در تعطیلات به قوت خود باقی و ثابت هستند.

این اقتصاد‌دان در ادامه تصریح کرد: یکی دیگر از مولفه‌های اصلی تولید، نیروی کار است که تعطیلات طولانی موجب کاهش انگیزه این قشر از جامعه خواهد شد.

وی در ادامه اضافه کرد: این معضل در اداران کشور تنها به تعطیلات 3 یا 4 روزه رسمی نوروز ختم نمی‌شود و عملا فعالیت اصلی ادارات بعد از 14، 15 روز آغاز می‌شود و این امر به یک دغدغه تبدیل شده است.

این استاد علم اقتصاد ادامه داد: ممکن است این ذهنیت ایجاد شود که خیلی از کشورهای دیگر هم همین میزان تعطیلات را دارند و با شکل خاصی روبرو نیستند گفت: دانستن این نکته ضروری است که آیا در سایر کشورها مهم بابت هزینه‌های ثابت تولیدی نمی‌شود؟

***صنعت گردشگری نمی‌تواند جایگزین تولید در اقتصاد کشور باشد

به اعتقاد این کارشناس اقتصادی فرآیند چرخه اقتصادی در دوران تعطیلات سرعتش کند می‌شود و تنها، بخش ناچیزی‌ که در ارتباط با صنعت گردشگری است فعال می‌شود که نمی‌تواند محرک اصلی برای اقتصاد کشور باشد و در مقایسه با هزینه‌های بالایی که تعطیلات طولانی به کشور تحمیل میکند بسیار ناچیز و کم اهمیت است.

***سر و سامان دادن فضای کسب و کار اولین گام درتعدیل تعطیلات در ایران است

وی به عنوان راهکار برای حل این مشکل به ساماندهی فضای کسب و کار اشاره کرد و گفت: اگر فضای کسب و کار مناسب و مستعد تولید باشد و سرمایه‌گذار اطمینان لازم را داشته باشد که کالای تولیدشده سود پیش‌بینی شده را دارد نه تنها توجهی به تعطیلات رسمی ندارد، بلکه بدون وقفه به تولید ادامه خواهد داد.

در این راستا دولت باید ریسک بازار بازار سرمایه را که فوق‌العاده بالاست سر و سامان دهد، به طوری که سرمایه‌گذاری در بازار سهام، بازار تولید و غیره قابل پیش‌بینی باشد و تضمینی برای بخش تولید ا یجاد شود که برای پروسه حداقل یک ساله سرمایه‌گذار پارامترهایش قابل پیش‌بینی باشد.

برچسب ها: تعطیلات ، کسب وکار ، تعدیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار