یک کارشناس اقتصادی گفت:در حال حاضر کشورمان به جای حرکت به سمت توسعه تولید و صادرات کالا و خدمات در مناطق ویژه اقتصادی به سمت معکوسی در حرکت است.

رضا پاک‌دامن کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، گفت: در کشور اهداف مناطق ویژه اقتصادی طبق بند 11 ابلاغیه اقتصاد مقاومتی تعیین شده است و  سیاست‌های کلان کشور در این مناطق باید توسعه صادرات و تسهیل تولید و خدمات و تأمین نیازهای ضروری منابع مالی از خارج باشد.

پاک‌دامن گفت: متأسفانه در حال حاضر کشورمان به جای حرکت به سمت توسعه تولید و صادرات کالا و خدمات در این مناطق به سمت معکوس در حرکت است.

وی در این رابطه افزود: مناطق آزاد در کشورمان تبدیل به پلی شده است که به واردات کالا، چه به صورت رسمی و غیررسمی پرداخته می‌شود.

وی ادامه داد: بحث دیگری که در رابطه با مناطق آزاد مطرح است، بورس‌بازی واحدهای مسکونی در شهرهای بزرگ است که به مناطق ویژه اقتصادی سرایت کرده است.

وی تأکید کرد: باید توجه داشت هر منطقه از ویژگی‌های جغرافیایی خاصی برخوردار است که برای توسعه مناطق ویژه اقتصادی باید در نظر گرفته شوند.

وی افزود: در حال حاضر مناطق ویژه اقتصادی، همزمان در حوزه‌های مختلف تجاری، صنعتی و گردشگری فعالیت می‌کنند که موجب تحلیل ظرفیت‌های کشور می‌شود.

وی اظهار داشت: مناطق ویژه اقتصادی باید خدمات پشتیبانی بهتر و جهت‌گیری به سمت تولید و صادرات داشته باشد تا بتوانند با مناطق ویژه کشورهای همسایه رقابت کنند.

وی در این رابطه افزود: باید حرکت شرکت‌هایی که در این مناطق به واردات کالا مشغول هستند به سمت صادرات و تولید کالا هدایت کرد.

وی افزود: باید امور زیربنایی و پشتیبانی در مناطق ویژه اقتصادی برای گردشگران در نظر گرفته شود.

وی گفت: امکانات رفاهی و بهداشتی و درمانی در این مناطق نسبت به مناطق ویژه اقتصادی کشورهای همسایه نیازمند سرمایه‌گذاری است.

وی در پایان گفت: ‌باید از کشوری همچون چین الگوبرداری کرد تا امکان ورود به اقتصاد جهانی و بازار آزاد به وجود آید و همچنین کشور را به سمت رقابتی شدن و کسب درآمد ارزی هدایت می‌کند.

انتهای پیام/
برچسب ها: مناطق ، حرکت ، آزاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار