قزوین/

شتابگر ملی، کشور را به قطب دانش و فناوری خاورمیانه تبدیل می کند

مدیر پژوهشگاه دانش های بنیادی با اشاره به اجرای طرح شتابگر ملی چشمه نور در قزوین، گفت: راه اندازی این شتابگر در قزوین می تواند کشور را به قطب دانش و فناوری خاورمیانه تبدیل کند.

 

به گزارش خبرنگار باشاه خبرنگاران قزوین؛

 ˈمحمد جواد لاریجانیˈ ظهر پنجشنبه در شورای اداری استان قزوین افزود: شتابگر ملی چشمه نور که هم اکنون در قزوین درحال اجرا است، یکی از بزرگترین طرح های علمی کشور و خاورمیانه به شمار می رود.

وی، این طرح بزرگ را یک برکت علمی برای کشور خواند و اضافه کرد: طرح شتابگر ملی ایران پس از تکمیل می تواند زمینه فعالیت شش تا هفت هزار دانشمندان را فراهم کند.

لاریجانی با بیان اینکه در این طرح تشعشعات مختلف هسته ای که دارای کاربردهای علمی فراوان می باشند برای انجام طرح های تحقیقاتی و علمی و اکتشافات در حوزه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند، اظهارکرد: این طرح یک آزمایشگاه بزرگ علمی محسوب می شود.

مدیر پژوهشگاه دانش های بنیادی، نیروی انسانی عالم، دانشمند و متخصص را یکی از مهم ترین امکانات شتابگر ملی دانست و گفت: در پی این هستیم تا با استفاده از ظرفیت دانشگاه های کشور بویژه دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین نیروی انسانی این طرح بزرگ علمی را تامین کنیم.

وی در خصوص هزینه های اجرای این طرح بزرگ علمی گفت: اجرای این طرح نیازمند صرف 7تا 8 هزار میلیارد ریال می باشد که ساخت آن در یک بازده زمانی 10 ساله مورد طراحی قرار گرفته و هم اکنون ساخت لوازم آن آغاز شده است.

لاریجانی با اشاره به کاربرد ایجاد طرح شتابگر ملی در حوزه های مختلف علمی از جمله پزشکی، فیزیک، شیمی، الکترونیک، داروسازی و کشاورزی گفت: اهمیت ایجاد این آزمایشگاه بزرگ به منظور توسعه علمی کشور بر کسی پوشیده نیست، امروز دانشمندان ایرانی برای دستیابی به سطوح بالاتری از دانش و توسعه علمی باید با علم واقع آشنا شوند و از حوزه کتابخوانی فراتر بروند.

وی انقلاب اسلامی را به عنوان یک تجربه عظیم که موجب ایجاد و شکل گیری نظام سیاسی- مدنی براساس عقلانیت اسلامی شد را مهمترین دستاورد کشور یاد کرد و گفت: کارگزاران این نظام باید انقلاب را به عنوان شاخص و مرجعی برای تشخیص و انجام وظایف خود انتخاب کنند.

لاریجانی با اشاره به فعالیت نیروگاه آب سنگین اراک و مزیت های بکارگیری آن برای تولید انرژی نسبت به نیروگاه های آب سبک، گفت: در دوره مذاکرات کار آب سنگین اراک را بارگذاری نمی کنیم اما همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند هیچ پروژه ای را تعطیل نمی کنیم، آب سنگین اراک باید برای کشور انرژی تولید کند./س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.