آنچه برایتان اتفاق افتاده پیشامدی است غیرقابل تغییر و نمی‌توانید زمان را بازگردانید و داستان را به گونه‌ای بنویسید که پایان شادتری داشته باشد. اما می‌توانید نحوه تفکرتان را تغییر دهید و دوباره دست به کار شده و آینده‌ای متفاوت بسازید که اثری از زهر و سم گذشته در آن وجود نداشته باشد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛ شبانه‌روز غمی وجودتان را گرفته و لحظه‌ای رهایتان نمی‌کند. اتفاق یا اتفاق‌های گذشته مدام در ذهن‌تان مرور می‌شود و کل زندگی‌تان را تحت کنترل خود درآورده و آرامش‌تان را سلب کرده است.

فکر کردن بیش از حد به گذشته و اتفاقات ناگوار و ناراحت‌کننده آن موجب می‌شود به جای تلاش برای داشتن زندگی خوب و شایسته در وضع روحی خنثی و بی‌تفاوتی قرار گیرید و در موارد حادتر به سوی تباهی کشیده شوید. باید بتوانیم گذشته را با هر پیشامدی که داشته رها کرده و به آینده فکر کنیم. فقط با این روش می‌توانیم به چیزهای بهتر دست پیدا کنیم.

وقتی غمگین هستید، باورتان نمی‌شود بتوانید احساس بد را از خود دور کرده و حتی لبخندی ساده به لب آورید، اما حقیقت این است که با داشتن خاطرات بسیار بد هم بالاخره روزی خواهد آمد که بتوانید لبخند زده یا با صدای بلند بخندید. روش‌هایی وجود دارد که با کمک آنها می‌توانید همگام با زندگی پیش رفته و در گذشته باقی نمانید.

گذشته حل نشده هرگز از ذهن خارج نمی‌شود. با خود می‌اندیشید که خشم و دردتان را مدفون کرده و به سراغش نمی‌روید، اما صدمه و آسیب آن هنوز وجود دارد و هرازگاهی خود را نشان می‌دهد. بنابراین دل و جرات به خرج داده و با آنچه اتفاق افتاده روبه‌رو شده و در نهایت احساس بد اسیر در وجودتان را رها کنید تا تحت فرمان ضمیر ناخودآگاه‌تان نمانید. اگر نمی‌توانید دید صحیح و روشنی نسبت به آنچه برشما رفته داشته باشید با کمک یک مشاور خوب به ارزیابی عملکرد خود بپردازید.

پذیرفتن گذشته

آنچه برایتان اتفاق افتاده پیشامدی است غیرقابل تغییر و نمی‌توانید زمان را بازگردانید و داستان را به گونه‌ای بنویسید که پایان شادتری داشته باشد. اما می‌توانید نحوه تفکرتان را تغییر دهید و دوباره دست به کار شده و آینده‌ای متفاوت بسازید که اثری از زهر و سم گذشته در آن وجود نداشته باشد.

به خاطر سپردن لحظات خوب

همیشه در هر شرایطی لحظات خوبی وجود دارد که باید سپاسگزار آنها باشید. نباید طوری رفتار کنید که گویی تمام وقت در عذاب بوده اید و درکل خاطرات شاد را از ذهن خود بیرون سازید و تنها به عزاداری لحظات بدتان مشغول شوید. به یاد داشتن اوقات خوب حتی اگر اندک باشد، می‌تواند در حفظ روحیه‌تان بسیار کمک کند.

انتخاب صحیح

آگاهانه گذشته را رها کرده و بر آینده متمرکز شوید. اجازه ندهید خاطرات بد گذشته چنان موثر باقی بماند که روی شخصیت و عزت نفس‌تان اثر منفی بگذارد. یادتان باشد شما فردی با ارزش و منحصر به فرد هستید و توانایی‌های دیگری در وجودتان نهفته است. در حقیقت نویسنده داستان آینده زندگی‌تان هستید و سرنوشت‌تان را به دست دارید.

آینده‌ای بدون گذشته

ردپای گذشته را از آینده‌تان پاک کنید. گاهی اوقات گذشته آنقدر در زندگی مان سرک می‌کشد که آینده مان را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. در واقع به جای از بین بردن اثر گذشته، تجربه بدمان را به وضعیت فعلی آورده و با تکرار همان عادات همیشگی و این فکر که هیچ چیز عوض نمی‌شود خود را در مسیر نابودی و تکرارگذشته قرار می‌دهیم.

فراموش نکنید صفحه آینده سفید است و باید با تغییر دیدگاه‌تان نسبت به آینده، زمان را به نفع خود تغییر داده و به اهداف‌تان دست یابید. حتی رسیدن به کمترین موفقیت به شما یادآوری می‌کند که قدرت و توان تغییر گذشته بد و تبدیل آن به آینده‌ای خوب را دارید.

برداشتن گام‌های هوشمندانه

واقع نگر و منطقی باشید و از همان ابتدا گام‌های هوشمندانه بردارید. به خاطر داشته باشید با یک بشکن زدن نمی‌توانید زندگی‌تان را تغییر دهید. بپذیرید این کار مستلزم صرف زمان است و در عین حال تا رسیدن به شرایط مطلوب باز هم مجبور خواهید شد روزهای بدی را پشت سر بگذارید. اما اگر به درستی به تلاش‌تان ادامه دهید بالاخره گذشته رهایتان می‌کند.

نشنیدن سخنان بیهوده

هرگز سخنان کسانی را که قصد صدمه‌زدن به شما دارند باور نکنید. فرقی نمی‌کند این فرد از آشنایان، همکاران یا رئیس‌تان باشد. حتی گاهی اوقات والدین ناآگاه از روی عصبانیت با گفتن سخنانی عاری از انصاف احساسات‌تان را جریحه‌دار می‌کنند. بنابراین هرگز نسبت به ارزش وجود خودتان تردیدی به راه نداده و اعتماد به نفس‌تان را از دست ندهید. اگر آنها به شما برچسب خودسر بودن می‌زنند به خودتان بگویید شما فرد بسیار مستقلی هستید که به عقاید دیگران وابسته نیستید که البته این مساله به مذاق خیلی‌ها خوش نمی‌آید و به نحوی قصد تغییر آن را دارند. اگر به شما بگویند بیش از حد احساساتی هستید، پس خوشحال باشید که آن‌قدر در وجودتان عاطفه هست که بتوانید برای خود ارزش قائل شوید و خود را نبازید. می‌توانید فهرستی از ویژگی‌های خوب و احتمالا بد خود را تهیه کنید و آنها را به عنوان بخشی از شخصیت خود بپذیرید و در عین حال که در جهت بهتر کردن خصوصیات‌تان تلاش می‌کنید.

حفظ یا رها

جعبه‌ای برداشته و هرچیزی که شما را به یاد گذشته دردناک‌تان می‌اندازد درون آن بیندارید؛ مثل وسایل عزیز از دست رفته یا شغلی که خاطرات بدی برایتان بر جای گذاشته است و هر موضوع ناراحت‌کننده دیگر. سپس تصمیم بگیرید آن را دور بیندازید یا خیر.

اگر می‌خواهید آنها را همچنان در جایی نگه دارید، باید مطمئن باشید که نمی‌توانند دیگر اثری منفی روی زندگی‌تان داشته باشند. درغیراین صورت باید آنها را حتما دور بریزید.

دوستان خوب و ارزشمند

دوستان خوب‌تان را هرگز از دست ندهید و آنها را کنار خود داشته باشید. زیرا همیشه در مواقع سخت آنها می‌توانند بهترین حامی‌تان باشند. خودتان را با فکر کردن به رفتار اشخاصی که به شما احترام نمی‌گذارند و ارزش‌تان را نمی‌دانند، عذاب ندهید.

آهسته اما مطمئن

همان‌طور که گفته شد یکشبه نمی‌توانید همه چیز را تغییر دهید و این مساله در خصوص عادات بدتان هم صدق می‌کند. باید آهسته آهسته، اما پیوسته و مطمئن به جلو گام بردارید و به خود زمان و فضای کافی برای رشد بدهید تا به بهترین و منطقی‌ترین نتیجه دست پیدا کنید.

تصور آینده‌ای درخشان

علم به این‌که گذشته را نمی‌توانید تغییر دهید با این آگاهی که آینده نیز غیرقابل پیش‌بینی است، ترکیب کرده و به خود بقبولانید فردی قوی و نیرومند و از نظر عاطفی سالم و بدون تزلزل هستید و می‌توانید از پس هرنوع مشکل احتمالی در آینده برآیید و در کل برایتان فرقی نمی‌کند چه اتفاقی بیفتد.

این نوع تفکر موجب می‌شود نسبت به خود و نوع واکنش‌تان بیش از هر زمان دیگر احساس مسئولیت کنید.

وقتی شما با موضوعات ناراحت‌کننده گذشته‌تان برخورد کنید و بپذیرید که آنها را نمی‌توانید تغییر دهید، اما توانایی رها کردن آنها را دارید، هربار که موضوع ناراحت‌کننده جدیدی از راه برسد بسرعت وحشت را کنار زده و با کمک تجربه‌های پیشین این بار بسیارموثرتر عمل خواهید کرد.

شما اکنون می‌دانید آینده، نانوشته است و می‌توانید با قدرت و توانایی ذاتی‌تان آینده‌ای قوی را برای خود رقم زنید.

خودداری از تصمیم‌های عجولانه

زمانی که فرآیند بهبودی را می‌گذرانید و نیرویتان در مقابله با گذشته بدتان را افزایش می‌دهید مراقب تحریک کننده‌هایی که شما را دوباره به سوی عادات گذشته‌تان سوق می‌دهد، باشید.

هر تصمیمی که می‌گیرید با خود فکر کنید دلیل این تصمیم‌تان چیست و آگاهانه به سمت آن پیش بروید. اگر این روش را به کار برید هیچ چیز نمی‌تواند شما را وسوسه کرده و به سوی عاداتی که موجب ایجاد تجربه‌های بد شده است، برگرداند.

بازگشت به مکان عذاب‌آور

به گذشته برگردید و ببینید کدام نیرو شما را وادار به تفکر در خصوص گذشته می‌کند. این روش برای کسانی که در مکانی دچار صدمات روحی و جسمی عمیقی شده اند بسیار موثر است.

افرادی که مورد حمله فیزیکی فرد یا افرادی قرار گرفته‌اند تا مدتها دقیقا همین شرایط روحی و فکری را تجربه می​کنند که تحمل این وضعیت و کنار آمدن با آن برایشان سخت و دشوار است.

ممکن است این افراد به تنهایی توانایی روبه رو شدن با آن مکان‌هایی را که در آنجا آسیب دیده‌اند، نداشته باشند؛ پس بهتر است تنها نباشند تا در صورت نیاز کسی باشد که به آنها کمک کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
elahe
۱۸:۳۲ ۲۰ آبان ۱۳۹۶
عالیه من از این مطالب برای نوشتن کتابم استفاده کردم وکتابم به چاپ رسید
Iran (Islamic Republic of)
زهره
۰۴:۰۶ ۲۲ مرداد ۱۳۹۶
کاش می‌شد سرنوشت را از سر نوشت !!!!
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۲:۲۶ ۲۷ اسفند ۱۳۹۷
سرنوشت ما تماما در اختیار ماست اگر میبینی افراد بسیار ثروتمند و موفقی در جهان هستن به این خاطر هست که باور دارن که خودشون دارن تقدیر و سرنوشت خودشون رو رقم میزنن توی قران هم بارها اشاره شده بما قدمت ایدیهم بما کانو یعملون تمام انچه تو زندگیتون اتفاق میفته به خاطر خودتونه و خداوند هرگز به بندگان خودش ظلم نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۱ ۱۶ مرداد ۱۳۹۶
...........
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۰:۰۰ ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
سلام ممنونم به خاطر زیبا و کاربردیتان
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۰:۰۰ ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
سلام ممنونم به خاطر زیبا و کاربردیتان
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۰:۰۰ ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
سلام ممنونم به خاطر زیبا و کاربردیتان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۱۱ بهمن ۱۳۹۴
سلام و سپاسگذار
بسيار مطلب زيبا و مفيد و كاربردي بود...از صميم قلب از شما تشكر ميكنم،اميدوارم هميشه سر بلند و موفق باشيد
آخرین اخبار