نمایشگاه هنرمندان خودآموخته که تمام گالری های خانه هنرمندان ایران را به خود اختصاص داده است، با حضور چهره های فرهنگی از جمله ارشید صالح پور و احمد محیط طباطبایی آغاز به کار کرد.

به گزارش حوزه تجسمی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی انجمن هنرمندان خودآموخته، مراسم افتتاح نمایشگاه هنرمندان خودآموخته عصر 20 فروردین در خانه هنرمندان برگزار شد.

 در ابتدای این مراسم اردشیر صالح پور، پژوهشگر هنر و دبیر این نمایشگاه با اشاره به نقش هنر در زندگی مردم گذشته و امروزه گفت:«هنر ابتدا در گذشته در ذات زندگی مردم بود و بعدها در اثر تاریخ و فرهنگ پیچیده شد و جنبه تزئینی پیدا کرد. هنر وسیله ای برای زندگی بود مثل سفالینه هایی که امروز از آنها به عنوان ظروف و اشیای هنری استفاده می کنیم اما در روزگار گذشته، آنها جزیی از زندگی مردم بودند. هنر در تار و پود زندگی انسان ها جاری و سازی بود و به همین دلیل میتوان از آن دوره با عنوان هنر زندگی، نه زندگی هنری یاد کرد.»

او افزود:«ما امروزه فرشی را که زیرپا میاندازیم به دیوار نصب می کنیم و به عبارتی روح همزیستی با هنر را از خود دور کرده ایم. شاید بخشی از بی هویتی زندگی ما ناشی هم از این باشد که میان زندگی و هنر فاصله ای ایجاد کرده ایم حال آنکه اگر بکوشیم هنر را زندگی کنیم همچنانکه هنرمندان خودآموخته هنر را زندگی میکنند، هنر کرده ایم و روح هنری مدام با ما زندگی خواهد کرد.

هنر امری فطری است که این ذوق فطری بعدها با ورود به دانشکده های هنری وارد قائده و دستور شد و در این مسیر گاهی دانشکده ها قیدوبندهایی برای پروازهای خیالی ایجاد کردند و حتی جلوی ابتکارات خلاقه را هم گرفتند اما هنر همچنان همان قریحه ذاتی است که در نهاد آدمی به جوشش در می آید.»

صالح پور در مورد نمایشگاه هنرمندان خودآموخته عنوان کرد:«مجموعه آثار هنرمندان خودآموخته که در این نمایشگاه برپا شده، مربوط به 65 هنرمند است. آنها هنرمندان گمنام و بی ادعایی هستند که دست و دلشان که چندان مقید به ثبت قایده و مضمون نبوده است و بیشتر حرف دلشان را به زبان رنگ گفته اند.»

احمد محیط طباطبایی، عضو هیات امنای انجمن هنرمندان خودآموخته و ریاست كميته ملی موزه هاي ايران (ایکوم) در بخشی از این مراسم گفت:«هدف کمیته موزه های ایران از پشتیبانی این حرکت برای این است که از دیرباز در سرزمین ما مردم براثر هنر ذاتی و تفکر و باور خودشان به خلق اثر پرداختند. به همین دلیل گویی این نمایشگاه بدون واسطه به هزاران سال هنر سرزمین ما متصل شده است.»

نمایشگاه هنرمندان خودآموخته با 800 اثر از 65 هنرمندآموخته تا 29 فروردیندر تمام گالری های خانه هنرمندان درحال برگزاری است. در حاشیه این نمایشگاه کارگاه های نقش حنا و شن و ماسه نیز برپا شده است.


انتهای پیام/

برچسب ها: نمایشگاه ، هنر ، گالری ، فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار