اقدام اخیر داعش در بستن سد فلوجه، زنگ خطر را به صدا درآورده است به اینکه وقتی تروریست‌ها دست به چنین کار خطرناکی می‌زنند، ضرورت دارد تا هرچه زودتر مردم فلوجه و تمام عراق از شر این گروه تروریستی نجات پیدا کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، تروریست‌های داعش در اقدامی غیرانسانی، سد فلوجه روی رود فرات را بستند که این اقدام سبب غرق شدن بخشهای زیادی از اراضی و مجبور شدن  ارتش به عقب‌نشینی شد، تروریست‌ها همچنین با ترک مرکز فلوجه، برای گشودن دو جبهه در شمال و جنوب تلاش کردند، بسته شدن سد همچنین به کاهش سطح آبی که به استان‌های مرکزی و جنوبی می‌رسید، منجر شد و فعالیت نیروگاه‌های فرات مرکزی هم متوقف شد.

البته روز سه‌شنبه 19 فروردین یک منبع امنیتی در شهر فلوجه از اقدام تروریست‌ها در باز کردن سد فلوجه روی رود فرات پس از چند روز بستن آن خبر داده بود.

به‌گفته این منبع، افراد مسلح از ترس اقدام نیروهای امنیتی به انجام عملیات نظامی گسترده برای آزادسازی سد فلوجه، آن را باز کردند و آب در رود فرات جاری شد.

دولت عراق یک‌شنبه هفته جاری تهدید کرده بود به شدت با داعش مقابله خواهد کرد و پاسخ کوبنده ای به این اقدام جنایتکارانه تکفیریها خواهد داد.

حسن السنید رئیس کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق از عملیات نظامی برای سیطره بر سد فلوجه خبر داده و تاکید کرده بود هیچ جایی برای گفتگو با افراد مسلح در فلوجه وجود ندارد و تنها راه، راهکار نظامی است و نیروهای امنیتی عملیات نظامی خود را برای کنترل سد و سرکوب داعش آغاز کرده اند.

السنید در گفتگو با پایگاه خبری المسله گفته بود عملیات نظامی برای سیطره بر سد فلوجه از شامگاه سه شنبه آغاز شده، به طوری که فرماندهی عملیات مشترکی برای حمله به فلوجه و مناطقی که تحت سیطره داعش قرار دارد، تشکیل شده است.

اما این اقدام داعش با محکومیت گسترده ای در سطح عراق به ویژه از سوی شخصیتهای اهل سنت روبرو شد که این گروه تروریستی مدعی طرفداری از این اقلیت است و به نام دفاع از آنها جنایات وحشیانه ای را مرتکب می شود.

در این زمینه اسامه النجیفی رئیس پارلمان عراق که وابسته به اقلیت اهل سنت است، اقدام گروههای تروریستی در بستن آب به روی استانهای مرکزی و جنوبی و ضرر رساندن به اراضی کشاورزی و مناطق مسکونی الانبار را به شدت محکوم کرده بود.

نکته مثبت در سخنان النجیفی درخواست وی از مردم الانبار برای مقابله با تلاشهای تخریبی ویرانگر و مقابله با هرگونه اقدام تروریستی است که به گفته وحدت ملت و امنیت و سلامت آنها را هدف قرار داده است.

اسامه النجیفی در عین حال در انتقاد از عملیات ارتش و نیروهای امنیتی علیه تروریستهای داعش مدعی شده بود اقدامات شنیعی علیه مردم فلوجه تحت پوشش مبارزه با تروریسم و پیگرد تروریستها انجام می شود

کسانی که مشوق تروریستها می شوند

اما در حالی که تروریستهای مورد حمایت برخی کشورهای منطقه ای همچنان به  ارتکاب جنایات خود با سوء استفاده از مواضع تامل برانگیز برخی گروهها و شخصیتهای سیاسی از جمله اسامه النجیفی ادامه می دهند، وی در اظهاراتی تحریک آمیز مدعی شده بود که دولت عراق با حمایت از شبه نظامیان مسلح به دنبال پاکسازی بغداد از وجود اهل سنت است که این ادعا با واکنش فوری ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی نخست وزیر عراق روبرو شد تا جایی که ابراهیم الرکابی از نمایندگان این ائتلاف، اظهارات النجیفی را ادعایی بی اساس که مصرف تبلیغاتی با توجه به انتخابات پارلمانی آتی دارد، توصیف و تاکید کرد دولت نگاه یکسانی به همه مردم اعم از شیعه و سنی و مسیحی دارد و هیچ فرقی میان مردم قائل نیست.

به گفته وی، اظهارات النجیفی در راستای تبلیغات انتخاباتی وی و حزبش قرار دارد و بر خلاف ادعای وی که  دولت طایفه ای عمل می کند، بارها سخنان طایفه ای از زبان النجیفی شنیده شده که در شان وی به عنوان رئیس بالاترین قوه قانونگذاری در کشور نیست.

عدنان الاسدی از مقامات وزارت کشور عراق هم از برخی سیاستمداران خواسته است به جای اتهام زدن به نیروهای مسلح از آنها در جنگ علیه تروریسم حمایت کنند.

الاسدی هدف برخی شخصیتها و گروههای سیاسی در متهم کردن نیروهای مسلح را مسائل تبلیغاتی دانست و گفت اظهارات برخی سیاستمدارانی که مدعی شده اند که شبه نظامیانی در کنار نیروهای مسلح عراق حضور دارند، در راستای اهداف انتخاباتی مطرح شده است.

سیاستمدارانی که از پشت به ارتش خنجر می زنند

نوری المالکی نخست وزیر عراق روز چهارشنبه تاکید کرد اقدام داعش در بستن آب فرات، نشان می دهد که تروریسم از هرگونه اقدام انتقامجویانه ای که به شهروندان ضربه می زند، ابایی ندارد.

مالکی همچنین با انتقاد از برخی سیاستمدارانی که از پشت به نیروهای مسلح عراق خنجر می زنند و آنها را به داشتن وابستگی عقیدتی متهم می کنند، خاطر نشان کرد اکنون زمان یکسره کردن مساله فلوجه و نابودی تروریسم فرا رسیده است.

وی افزود اقدام داعش در بستن آب فرات یک جنایت خطرناک و وحشیانه به شمار می رود و نشان می دهد که تروریسم از دست زدن به هرگونه اقدام انتقامجویانه که به شهروندان ضرر می رساند، ابایی ندارد، زیرا داعش هر کس را که با این گروه مخالف باشد، مجازات می کند.

نخست وزیر عراق با  اشاره به سوء استفاده تروریستهای داعش از خویشتن داری دولت تاکید کرد مقابله با داعش نیاز به برخورد دارد و مردم  الانبار باید در این زمینه به ارتش کمک کنند.

مالکی افزود ما دیگر نمی توانیم بیش از این در برابر جنایات گروه داعش صبر و  تحمل داشته باشیم.

وی گفته است برخی از سیاستمداران از پشت به ارتش خنجر می زنند که در عقیده ارتش تردیدافکنی می کنند و نیروهای مسلح ما نباید به این صداها و سخنان اعتنایی کنند و همچنان به مسیر خود در دفاع از عراق ادامه دهند.

به گفته نوری المالکی، القاعده و داعش امتداد حزب بعث است و همان شیوه و سیاستهای بعثیها را در پیش گرفته است و زمان برای یکسره کردن کار تروریستها و حل بحران فلوجه فرا رسیده و جهان باید خطر باقی ماندن داعش در عراق به ویژه در فلوجه را درک کند.

چرایی ادامه فعالیت تروریستها

حمید العبیدی از تحلیلگران عراقی گفته است عراق در حال حاضر با شدیدترین و وحشیانه ترین هجمه به حاکمیت و موجودیت دولت روبرو است و این حمله اگر دخالت عربی به ویژه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نبود، هرگز رخ نمی  داد. اقدامات تروریستهای  داعش به طور مشخص در چارچوب توطئه ای قرار دارد که عربستان و قطر به منظور نابودی کامل روند سیاسی به راه انداخته اند و متاسفانه بسیاری از رسانه های همسو با این کشورها با هزینه کردن میلیونها دلار تمام اقدامات تروریستها و هرگونه مورد منفی در خدمات رسانی و فعالیت سیاسی را پوشش می دهند .

به گفته این کارشناس، همچنین پرونده هایی وجود دارد که برخی طرفها تلاش می کنند از طریق این پرونده ها، معادلات را به نفع خود به هم زده و واقعیت را متناسب با طرحها و برنامه ها و اهدافشان تغییر دهند.

حوادث و مشکلاتی که امروز در عراق به سبب حضور گروههای تروریستی در منطقه به ویژه در منطقه  الانبار رخ می دهد، فراتر از مساله علاقه و نگرانی از بافت ملی در برابر فروپاشی است تا جایی که کار به مرحله تهدید امنیت ملی عراق رسیده است که دولت عراق مقابله قاطعانه با این موج تروریسم را بر خود لازم دانسته است، هر چند قطع آب محدود بود و تروریستها پس از مدتی، سد را باز کردند، با این حال این اقدام تروریستها زنگ خطر را به صدا درآورده است به اینکه وقتی جنایتکاران چنین اقدام خطرناکی را انجام می دهند که با زندگی و جان مردم مرتبط است، ضرورت دارد تا هر چه زودتر مردم فلوجه و تمام عراق از شر این گروه منحرف و گمراه یعنی گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام(داعش) نجات پیدا کنند، گروهی که زندگی را بر مردم فلوجه به جهنم تبدیل کرده اند.

رسانه های عراق گزارش داده بودند که اگر سد باز نمی شد، نزدیک بود که فلوجه به همراه تمام مردم خود غرق شود.
این اقدام داعش تهدید آشکار امنیت ملی به شمار می رود و آن طور که عالیه نصیف از نمایندگان پارلمان خواستار شده است نیازی به دخالت سازمان ملل متحد نیست، بلکه فرمانده کل نیروهای مسلح عراق باید ارتش را برای پاکسازی فلوجه از این میکروبهای انسانی به کار گیرد تا مردم این شهر و تمام عراق از طرحهایی دولتهایی که ریخته شدن خون مردم عراق برای آنها مهم نیست، خلاص شوند.

اگر بناست که سازمان ملل متحد نقشی در این زمینه ایفا کند، نقش آن باید مهار کشورهای حامی تروریسم و ارجاع پرونده های جنایات این کشورها به دادگاههای بین المللی به اتهام کشتار دسته جمعی مردم عراق توسط تروریستهای مزدورشان باشد .

ضرورت موضع سیاسی یکپارچه علیه تروریسم

فراکسیون الفضیله در پارلمان عراق خواستار عملیات نظامی گسترده علیه باندهای تروریستی تکفیری پس از اقدام جنایتکارانه آنها در بستن آب فرات به روی مردم مرکز و جنوب عراق شد.

این فراکسیون بر ضرورت موضع سیاسی یکپارچه در حمایت از عملیات نظامی نیروهای ارتش و امنیتی برای نابودی باندهای تروریستی تکفیری تاکید کرد.

عمار طعمه رئیس فراکسیون پارلمانی الفضیله در بیانیه ای گفته است هر روزی که می گذرد، تروریسم با انحراف و افراط گرایی، جنایات خود را افزایش داده و تعداد بیشتری از مردم را هدف اقدامات جنایتکارانه خود قرار می دهد تا حقیقت شیوه تخریبی و مخالف هرگونه شکلی از زندگی را مورد تاکید قرار دهد.

طعمه افزود جنایت چند روز پیش تروریستها در قطع آب استانهای مرکزی و جنوبی از طریق بستن سد فلوجه، آزمونی برای همه گروهها و طیفها است تا موضع  عملی بازدارنده ای برای دفع شر تروریستها و خشکاندن منابع تکفیری آنها اتخاذ کنند.

نماینده پارلمان عراق از تمام گروههای سیاسی و تشکلهای اجتماعی و عشایر عربی در الانبار و فلوجه خواست موضع یکپارچه و موثری را با حمایت از تلاشهای امنیتی در ریشه کنی گروههای تروریستی اتخاذ کنند که به امنیت کشور ضربه وارد می کنند.

سکوت مدعیان مبارزه با تروریسم

در گیرودار عملیات نیروهای ارتش علیه تروریسم، متاسفانه موضعگیری و اظهارات برخی افراد و شخصیتها به گونه ای است که به مثابه حمایت از گروههای تروریستی قلمداد می شود. در این زمینه رئیس فراکسیون پارلمانی الفضیله گفته است شرم آور است که برخی افراد از این جنایتکاران قاتل حمایت می کنند یا مشاهده می کنیم که فعالیتهای آنها مورد حمایت دولتهای بیگانه است.

عمار طعمه همچنین به انتقاد از جامعه بین المللی پرداخت و گفت جامعه بین المللی با چالشهای تروریسم در عراق تعامل کاملا منفی دارد و در حمایت از عراق با سلاح و فناوری و تجهیزات مورد نیاز در جنگ عراقیها علیه تروریسم تعلل می ورزد و ما جامعه بین المللی را مسئول گسترش و فراگیر شدن فعالیت تروریسم جنایتکارانه ای می دانیم که پیامدها و اثرات ویرانگرش روز به روز در حال گسترش است و هدف اصلی و اساسی تروریستها هم غیرنظامیان بیگناه هستند.

اختلافات سیاسی به نفع تروریستها

متاسفانه در حالی که تروریستها در جنایتکارانه ترین اقدام خود، آب را به روی بخشی از مردم عراق بستند، اختلافات سیاسی میان برخی گروهها همچنان ادامه دارد و این گروهها به جای تمرکز بر راههای مقابله موثرتر با تروریسم، به شیوه های نادرستی برای کسب آرای مردم در فاصله چند هفته به انتخابات پارلمانی سرنوشت ساز دست می زنند و در این راه از اتهام زنی به یکدیگر هم ابایی ندارند.

بهاء الاعرجی از نمایندگان فراکسیون الاحرار در پارلمان عراق خواستار موضع قاطع علیه گروه داعش به ویژه پس از  اقدام این گروه تروریستی در بستن آب فرات به روی استانهای مرکزی و جنوبی عراق شده است.

الاعرجی خاطر نشان کرده است دشمنان عراق از ادامه اختلافات سیاسی در کشور بهره برداری می کنند به همین سبب بر همه گروهها لازم است تا اختلافات را فراموش کنند، زیرا دشمن همه آنها یکی است و همه باید از نهادهای امنیتی و در راس آنها ارتش به منظور تحقق پیروزیهای مطلوب در پایان دادن به حضور داعش و همپیمانان این گروه تروریستی در برخی استانهای عراق حمایت کرده و در کنار آنها بایستند.

تروریستها به دنبال شعله ور کردن آتش فتنه در عراق هستند

احسان العوادی یکی از نمایندگان پارلمان عراق از دولت و نیروهای مسلح خواسته است موضع قاطعی علیه تروریستهای داعش و کسانی که همچنان به ارتکاب اقدامات تروریستی و جنایت علیه تمام مردم عراق ادامه می دهند، اتخاذ کنند.

العوادی در  گفتگو با پایگاه خبری عین العراق خاطر نشان کرد جنایت اخیر جنایتکاران داعش در بستن آب استانهای مرکزی و جنوبی و غرق کردن مناطق دیگر مستلزم موضع سریعی برای پایان دادن به این جنایت و نابودی این گروه برای همیشه است.

اقدام باندهای تروریستی داعش در بستن آب فرات یک تاکتیک جنایتکارانه جدید و تلاش شوم برای شعله ور کردن آتش فتنه میان مردم عراق است که همگی مخالف این جنایات هستند و همچون گذشته متحد و یکپارچه علیه تروریستها و جنایتکاران باقی خواهند ماند.

نخست وزیر عراق همچنین گفته است استراحت و راحت بودن امروز حرام است، زیرا دشمن خواب نیست و به همین سبب هیچ جایی برای استراحت و راحتی یا جستجوی منافع شخصی و خانوادگی و دستاوردهای طایفه ای و گروهی وجود ندارد.

به گفته وی، ما بار دیگر به جنگ با القاعده و دنباله روهای آن  اعم از داعش و بعثیها بازگشته ایم که این کار به هوشیاری و تلاش مشترک نیاز دارد و همه عراقیها باید علیه این گروههای شر متحد شوند، زیرا تروریستها و دولتهای شروری که حامی آنها هستند، به هیچ کس رحم نمی کنند و هیچ فردی را هم از دایره حملات خود مستثنی نمی کنند.

نخست وزیر عراق پیشتر گفته بود علاوه بر وجود تروریستهای عرب از کشورهایی همچون عربستان، مزدورانی از چاد و نیجریه هم در عراق به ارتکاب جنایت علیه ملت عراق مشغول هستند و برخی دولتها درهای شرارت را در عراق برای کشتار مردم ما گشوده اند.

روزی نیست که رسانه های عراق از هلاکت تروریستهای بیگانه در عملیات نیروهای ارتش و پلیس خبری منتشر نکنند به طوری که روز چهار شنبه از موفقیت نیروهای امنیتی در به هلاکت رساندن یک تروریست انتحاری سعودی و همدست وی در حال تلاش برای منفجر کردن یک خودرو بمبگذاری شده در شمال استان بابل خبر دادند.

چند روز پیش هم  دو سرکرده گروه تروریستی  داعش که مصری تبار بودند در شمال بابل به هلاکت رسیدند تا مهر  تاییدی بر سخنان نوری المالکی مبنی بر حضور گسترده تروریستهای عرب و آفریقایی و غیره در عراق و حمایتهای گسترده برخی کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای و در راس آنها عربستان از این جنایتکاران و هشداری به سیاستمدارانی باشد که به خاطر منافع گروهی و حزبی و مسائل سیاسی و انتخاباتی هنوز عمق خطر تروریستهای تکفیری را درک نکرده و حتی با مواضع و اظهارنظرهای خود به این افراد برای ارتکاب جنایات و اقداماتی که سبب طولانی شدن بحران می شود، چراغ سبز نشان می دهند تا همچنان خون بیگناهان در کوچه ها و خیابانهای شهرها و روستاهای مختلف عراق بر زمین ریخته شود و عراق تا مدتهای طولانی نتواند روی آرامش و ثبات را به خود ببیند.

بنابراین تنها راه برای سرکوب تروریسم و بازگشت آرامش و ثبات و امنیت به تمام مناطق عراق را نوری المالکی نخست وزیر عراق مشخص کرده است که این روزها از سوی رقبای سیاسی خود تحت فشار است و متاسفانه برخی از آنها با مواضع خود به جای تقویت ارتش و نیروهای مسلح در جنگ با تروریسم، در راستای تضعیف آنها و روحیه بخشی به تروریستهای تکفیری حرکت می کنند.

همانطور که مالکی گفته است تروریستها با حمایت و پولهای کسانی وارد عراق می شوند که خیر مردم این کشور را نمی خواهند و عراقیها اگر می خواهند از شر این جنایتکاران نجات پیدا کنند، باید یکصدا و متحد از نیروهای مسلح خود در جنگ با تروریسم حمایت کنند تا عراق هر چه زودتر از تروریستهای مزدوری که پیام آوران مرگ و وحشت و ویرانگری هستند، پاکسازی شود.
منبع: تسنیم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار