به رغم موانع موجود بر سر راه مذاکره کنندگان هسته‌ای، پیش‌بینی می‌شود که طرفین مذاکره‌کننده بتوانند به زمینه‌های‌ مشترکی در مسائل فنی دست پیدا کنند اما برای رسیدن به توافق نهایی، لازم است که هر دو طرف، امتیازات بزرگی به طرف مقابل اعطا کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه "وال استریت ژورنال" در مقاله‌ای به قلم "جی سالومون" و "لورنس نورمن" می‌نویسد: درحالی که روز سه شنبه، مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در شهر وین از سر گرفته شد، دولت اوباما اعلام کرد که معتقد است علیرغم موانع سیاسی موجود، می‌تواند با ایران به توافق برسد و برنامه هسته‌ای این کشور را محدود کند.
به گفته مقامات آمریکایی، از زمان حصول توافقنامه موقت در ماه نوامبر، جلسات منظمی بین 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان ـــموسوم به گروه 1+5 ــ و ایران برگزار شده است.

*** مسئله اصلی تصمیم‌گیری ایران است
مقامات آمریکایی و ایرانی پیش از آغاز آخرین دور مذاکرات در شهر وین، اعلام کردند که تهیه پیش‌نویس شرایط توافقنامه نهایی در ماه می آغاز خواهد شد. گروه 1+5، 20 جولای را برای رسیدن به یک توافقنامه دائم  مشخص کرده است، هرچند در صورت لزوم، این تاریخ می‌تواند تا 6 ماه دیگر نیز تمدید گردد.
یکی از مقامات ارشد آمریکایی که در این مذاکرات شرکت دارد، گفت: «من کاملا مطمئن هستم که ما می‌توانیم [تا مهلت تعیین شده از عهده این کار برآییم]، هرچند مسئله اصلی... تصمیماتی است که ایران باید بگیرد و برخی از آن‌ها بسیار دشوار هستند. ما طبق برنامه کاری پیش می‌رویم و منتظر آغاز تهیه پیش‌نویس توافق نهایی در ماه می هستیم.»
ایران، آمریکا و دیگر اعضای گروه 1+5، در خصوص مذاکرات وین، سکوت کرده‌اند. هفته گذشته، کارشناسان برای فراهم کردن زمینه این مذاکرات، دیدارهایی را در طول سه روز انجام دادند. کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در این مذاکرات، رهبری گروه 1+5 را برعهده دارد، بعدازظهر روز دوشنبه، با محمدجواد ظریف، وزیرامور خارجه ایران دیدار و گفت و گو کرد.

*** رسیدن به توافق نهایی مستلزم تلاش بسیار زیادی است
به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای ظریف پیش از این دیدار اعلام کرد که امکان رسیدن به یک توافق نهایی تا ماه جولای، همچنان وجود دارد اما مستلزم «تلاش بسیارزیادی» است.
«سرگئی ریباکوف»، مذاکره کننده ارشد روسیه نیز در مصاحبه‌ای با خبرگزاری «ایتارتاس» روسیه گفت: « اگر همه چیز آماده بود و نکات تکمیلی تا به حال ارائه شده بودند، کاملا معقول و منطقی بود که نتیجه مذاکرات را پیش‌بینی کنیم اما ما به سختی تا نیمه‌های راه را پیموده‌ایم.»
ریباکوف در ماه مارس هشدار داد که تنش‌های روزافزون بین روسیه و غرب بر سر بحران اوکراین، می‌تواند بر مذاکرات هسته‌ای ایران تاثیرگذار باشد. گزارشاتی مبنی بر اینکه روسیه بر روی یک معامله «نفت در برابر کالا» با ایران کار می‌کند نیز موجب نگرانی شده است و مقامات آمریکایی می‌گویند که چنین معامله‌ای می‌تواند واشنگتن را به سمت اعمال تحریم‌های جدید سوق دهد. 

*** مذاکرات هسته‌ای با تهران، روزنه امیدبخشی در برنامه سیاست خارجی دولت اوباما خواهد بود
روز دوشنبه، «رابرت منندز»، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا و سناتور «مارک کرک» در نامه‌ای به باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا از وی خواستند که توجه ایران را به این موضوع جلب کند که ایالات متحده آماده است تا تحریم‌ها را در صورت تلاش تهران برای سرباز زدن از تحریم‌ها یا نقض موارد مربوط به تواقنامه موقتی، دوباره برقرار کند. 
در این بین، «اسوشیتد پرس» گزارش داد که سنای آمریکا لایحه ای را تصویب کرد که بموجب آن ورود حمید ابوطالبی، سفیر ایران در سازمان ملل به خاک آمریکا ممنوع می شود.
با توجه به شکست‌های اخیر آمریکا در خاورمیانه و اوکراین، مذاکرات هسته‌ای با تهران، روزنه امیدبخشی در برنامه سیاست خارجی دولت اوباما خواهد بود.
هفته گذشته، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که دولت آمریکا در نظر دارد که در بحبوحه جنگ لفظی روزافزون بین رهبران اسرائیل و فلسطین، از میانجیگری فعال در روند صلح خاورمیانه عقب‌نشینی کند.

*** پافشاری غرب بر کاهش قابل توجه ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم ایران 
علاوه براین، مقامات آمریکایی در هفته‌های اخیر اعلام کردند که تلاش‌های دیپلماتیک در ژنو برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه متوقف شده‌ است. خواسته سلطه جویانه آمریکا از کرملین، نتوانست ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را متقاعد کند که نیروهای خود را از اوکراین خارج سازد.
مسئله اصلی در مذاکرات هسته‌ای، بر پافشاری غرب در کاهش قابل توجه ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم ایران تمرکز دارد. اورانیوم یک ماده شکاف پذیر است که می‌تواند برای اهداف غیرنظامی و همچنین برای ساخت هسته مواد منفجره یک سلاح هسته‌ای، مورد استفاده قرار گیرد. 
به علاوه، آمریکا به دنبال این است که مانع تولید سلاح اتمی توسط ایران گردد. به گفته گروه 1+5، تهران همچنین باید برنامه توسعه موشک‌های بالستیک خود را که می‌توان از آن‌ها در حمل سلاح هسته‌ای استفاده کرد، متوقف کند. 

*** برای رسیدن به توافق نهایی، لازم است که هر دو طرف، امتیازات بزرگی به طرف مقابل اعطا کنند
دولت اوباما از تهران می‌خواهد که بخش‌های مهمی از زیرساخت‌های هسته‌ای خود را ــ برای جلوگیری از توسعه سلاح هسته‌ای ــ از بین ببرد. دولت حسن روحانی نیز تاکنون اعلام کرده است که حاضر نیست بخش‌های مهم برنامه هسته‌ای خود را نابود کند. اما با این حال، برخی از مقامات آمریکایی که در پیشرفت مذاکرات نقش داشته‌اند، اذعان می‌کنند که برای رسیدن به توافق نهایی، لازم است که هر دو طرف، امتیازات بزرگی به طرف مقابل اعطا کنند.
به گفته این مقامات، از بین بردن کامل تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم تهران و رآکتور اراک، در آینده نزدیک ممکن نیست.  

*** نگرانی کاخ سفید در مورد عدم حمایت کنگره از توافق نهایی
«رابرت اینهرن»، مشاور سابق هیلاری کلینتون، که تا سال پیش، یکی از اعضای اصلی تیم مذاکره‌کننده آمریکا بود، در مقاله‌ای که هفته گذشته به چاپ رسید، نوشت، یکی از عوامل بازدارنده ایران از تولید سلاح اتمی، این است که ذخیره سانتریفیوژهای ایران که به 20000 عدد می‌رسد، به 2000 تا 6000 عدد کاهش پیدا کند. او نوشت: « به جای آنکه به دنبال توافقنامه‌ای جامع باشیم تا یک بار برای همیشه، قابلیت ایران را در تولید سلاح اتمی از بین ببریم، واقع‌گرایانه‌ترین و دست‌یافتنی‌ترین هدف این است که ـ به طور موثر و برای مدت نامحدودی ــ ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای منصرف کنیم.
بسیاری از قانونگذاران آمریکایی در هفته‌های اخیر اعلام کرده‌اند که از توافقی نهایی که زیرساخت‌های هسته‌ای ایران را از بین نبرد، حمایت نخواهند کرد. این مسئله در خصوص اینکه اگر گروه 1+5، تا ماه جولای به یک توافق کلی دست پیدا کند اما پس از آن، دولت اوباما نتواند برای اجرای آن، حمایت کنگره را جلب کند، موجب ایجاد نگرانی‌هایی در کاخ سفید شده است.

*** مذاکره‌کنندگان می‌توانند به زمینه‌های مشترکی در مسائل فنی دست پیدا کنند
علی واعظ، تحلیلگر ارشد ایران در «گروه بین المللی بحران»، که یک گروه بین المللی برای جلوگیری از جنگ است، گفت: «مذاکره‌کنندگان قادر خواهند بود تا به زمینه‌های مشترکی در مسائل فنی دست پیدا کنند. اتحاد و همبستگی 1+5 تا حدزیادی تحت تاثیر بحران اوکراین قرار گرفته است؛ علاوه براین، به علت مشکلاتی که در بازگرداندن دارایی‌های مسدود شده ایران به وجود آمد، اعتماد ایران نسبت به غرب از بین رفته است.»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار