وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه در مورد اخباری مبنی بر مذاکره کارخانه دولتی یوژماش اوکراین در مورد فروش فناوری‌های تولید موشک‌های وایوود که اکنون در خدمت ارتش روسیه است ، ابراز نگرانی کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از ریانووستی،  وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه در مورد اخباری مبنی بر مذاکره کارخانه دولتی یوژماش اوکراین در مورد فروش فناوری‌های تولید موشک‌های وایوود (Voevoda) که اکنون در خدمت ارتش روسیه است ، ابراز نگرانی کرد.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد اوکراین به عنوان عضو نظام کنترل فناوری موشک‌ها و امضا کننده پیمان لاهه متعهد است به دیگر کشورهایی که موشک‌های بالستیکی قادر به حمل تسلیحات کشتار جمعی می‌سازند، کمک نکند.

پیشتر برخی رسانه‌ها از سفر هیأتی از نمایندگان کارخانه یوژماش به ترکیه به منظور مذاکره در مورد فروش فناوری‌های تولید موشک‌های وایوود (Voevoda) ، موشک‌های زنیت-دو (Zenit-2)  و ساپسان (Sapsan) خبر دادند.

موشک قاره پیمای دو طبقه آر-36-ام  (R36-M) وایوود که قادر به حمل بار هسته‌ای است ، مجهز به یک کلاهک هسته‌ای چندگانه مرکب از 10 کلاهک کوچکتر (براساس برخی اطلاعات 16 کلاهک کوچکتر) است. این موشک به رغم داشتن وزن بالای 210 تن هنگام برخاستن ، حداکثر 11 هزار و 500 کیلومتر برد دارد. موشک  آر-36-ام به قطر سه متر که قوی‌ترین موشک بالستیک قاره پیمای روسیه به شمار می‌رود  ، می‌تواند تا هشت و هشت دهم تن بار را حمل کند.

به گفته ویکتور یسین ، رئیس پیشین ستاد مشترک نیروهای راهبردی روسیه ، فروش احتمالی فناوری‌های مربوط به این موشک‌ها توسط اوکراین پیامدی در توان دفاعی روسیه نخواهد داشت.

وی افزود این موشک بسیار قدیمی است و در هر حال تا سال 2020 جمع آوری می‌شود. در مورد پرتابگر زنیت-دو نیز تقریبا چیز محرمانه‌ای وجود ندارد و از این موشک‌ها تنها برای پرتاب ماهواره‌ها به فضا استفاده می‌شود و در مورد موشک ساپسان نیز این یک پروژه اوکراینی است و این کشور حق دارد هر طور که صلاح می‌داند، عمل کند.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار