گازهای گلخانه ای سالهاست که در حد اعتدال در جو وجود داشته اند و زمین را گرم نگه داشته اند، اما آدمی در حال بر هم زدن این تعادل است، افزایش این گازها دمای متوسط زمین را در طول قرن گذشته حدود نیم درجه سانتیگراد بالا برده ‌است.

به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران، نور خورشید از شیشه های خودرو به راحتی عبور می کند و بیشتر آن تبدیل به گرما می شود. درصدی از این گرما به امواج مادون قرمز تبدیل می شود که تابش این امواج، یکی از راههای خنک شدن جسم گرم است. اما نکته جالب اینجاست که امواج مادون قرمز برخلاف نور مریی نمی توانند از شیشه عبور کنند! چون شیشه این امواج را جذب می کند و مجددا بیشتر آن را بر می گرداند!

به گفته ي پژوهشگران امواج مادون قرمز در داخل خودرو سرگردان شده و خود باعث گرمای بیشتر محیط می شوند، این فرآیندی است که توسط آن گلخانه ها را گرم نگه می دارند. گلخانه ها پوششی دارند که اگر چه نوعی پلاستیک است، اما شبیه شیشه عمل کرده و از فرار امواج مادون قرمز جلوگیری می کند. تنها شیشه نیست که جاذب مادون قرمز است.



پروتوکل کيوتو با هدف موظف ساختن کشورهای جهان به کاهش اثرات گازهای گلخانه‌ای و تبعات منفی گرم شدن زمین، میان کشورهای جهان به امضا رسید. معاهده در محل کیوتوی ژاپن و در دسامبر ۱۹۹۷ تنظیم شد و از مارس ۱۹۹۸ جهت امضاء کشورهای مختلف ارائه شد و در ۱۵ مارس ۱۹۹۹ نهائی شد. در این معاهده مشخص شده که تا چه سال و تا چند درصد از گازهای گلخانه‌ای کاسته شود. و گازهای مورد نظر عبارت‌اند از: دی اکسید کربن، متان، اکسید نیتروژن، سولفورهگزافلوراید، HFCها و PFCها. همچنین کشورهای ثروتمند ضمن متعهد شدن به اجرای مفاد این عهدنامه موظف به کمک به دیگر کشورها در این زمینه شدند.

به گفته ي پژوهشگران دی اکسید کربن نیز ار جاذبهای مادون قرمز است و یکی از بزرگترین متهمان اثر گلخانه ای بر روی زمین می باشد. انسان ها با تولید و مصرف بیش از اندازه نفت و گاز ، بیش از اندازه دی اکسید کربن تولید و وارد جو کرده است و این گاز شبیه یک پوشش گلخانه ای برای زمین عمل می کند. متهمان بعدی گازهای متان و اکسید نیتروژن هستند، اینها اگر چه از لحاظ کمی به دی اکسید کربن نمی رسند ، اما قدرت جذب آنها به ترتیب حدود ۲۰ و ۳۰۰ برابر است.

به طور کلی حدودا سهم انتشار گازهای گلخانه ای به صورت زیر است: 1-  نیروگاهها ۲۵ درصد با تولید دی اکسید کربن (با مصرف نفت، گاز و زغال سنگ، 2-  جنگل زدایی ۲۰ درصد با تولید دی اکسید کربن و متان ( از بین رفتن درخت یعنی کاهش منبع جذب دی اکسید کربن و آزاد شدن متان ذخیره شده در درختان)، 3- حمل و نقل جاده‌ای ۱۳ درصد با تولید دی اکسید کربن، 4- تولید نفت و گاز ۶ درصد با تولید دی اکسید کربن و متان (تولید دی اکسید کربن با مصرف انرژی برای استخراج و پالایش نفت و آزاد سازی متان از زیر زمین)، 5- کودها ۶ درصد با تولید اکسید نیتروژن، 6- دامپروری (به ویژه گاو داری) ۵ درصد با تولید متان (تقریبا نیمی از انتشار جهانی متان به واسطه دامپروری است)، 7-  صنعت سیمان ۴ درصد با تولید دی اکسید کربن (تولید دی اکسید کربن با مصرف انرژی)، 8- صنعت هوانوردی ۳ درصد با تولید دی اکسید کربن و اکسید نیتروژن، 9- صنعت آهن و فولاد ۳ درصد با تولید دی اکسید کربن (تولید دی اکسید کربن با مصرف انرژی)، 10- زباله ۳ درصد با تولید دی اکسید کربن و متان (فساد زباله متان و سوزاندن آن دی اکسید کربن تولید می کند)

گازهای گلخانه ای سالهاست که در حد اعتدال در جو وجود داشته اند و زمین را گرم نگه داشته اند، اما آدمی در حال بر هم زدن این تعادل است، افزایش این گازها دمای متوسط زمین را در طول قرن گذشته حدود نیم درجه سانتیگراد بالا برده ‌است.



به گفته ي دانشمندان در طول ۱۰۰ سال آینده نیز متوسط دمای زمین یک ونیم تا سه ونیم درجه سانتیگراد افزایش یابد که همین مقدار افزایش دمای زمین باعث تغییرات شدیدی در شرایط آب و هوا می شود که نتایج زیانباری به دنبال خواهد داشت.

در ماه نوامبر سال ۲۰۱۱ نيز سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرده که میزان گازهای گلخانه‌ای در جو به میزان بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است و درصورت عدم توجه به آن تبعات غير قابل برگشتي خواهد داشت.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار