با برگزاری نخستین کارگاه تخصصی بین‌المللی معرفی غار نمکدان قشم به عنوان طولانی‌ترین غار نمکی جهان و با کمک محققان زمین‌شناسی مقدمات ثبت این غار به عنوان میراث جهانی فراهم شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،مدیر ژئوپارک قشم در حاشیه  نخستین کارگاه تخصصی بین المللی غار نمکدان  اظهار داشت: با توجه به ریزش‌هایی که در زمان بارندگی در غار نمکی نمکدان قشم بوجود آمده بود و احتمال خطر وجود داشت، قبل از تعطیلات ایام نوروز ورود توریست و گردشگر را به غارهای نمکی ممنوع کردیم.

اقبال زبیری افزود: به دلیل اینکه نمک ماده‌‌ای بسیار حلال در آب است و امکان ریزش غار را زیاد می‌کند رفتن در غار نمکی به ویژه در زمان بارندگی کار بسیار خطرناکی است.

وی ادامه داد: غار نمکی به ‌عنوان یکی از ژئو سایت‌ها همچنان مشکل زیرساخت دارد و با توجه به ریزش‌هایی که این غار داشته در حال حاضر صلاح نیست که توریست‌ها و گردشگران از این مکان بازدید داشته باشند و برای اینکه این مکان را به منطقه توریستی تبدیل کنیم نیاز به ایجاد زیرساخت است.

مدیر ژئو پارک قشم اضافه کرد: راه مناسب، ایجاد تابلوهای اطلاع‌رسانی، بیمه، مسئولیت مدنی و پشتیبانی حوادثی نیاز اصلی و اولیه سایت است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلات تامین بودجه در کشور و خصوصا در ژئو پارک که با آن مواجه هستیم با ثبت غار نمکی نمکدان ( 3 N )  به عنوان میراث جهانی از طرف سازمان یونسکو  برای این پدیده، بودجه‌ای مستقل برای نگهداری، حفاظت و در واقع برای بهره‌برداری اختصاص داده خواهد شد.

مدیر ژئو پارک قشم در مورد دلیل تاخیر و ثبت‌نشدن این غار گفت: ما در کل کشور هنوز هیچ میراث طبیعی به ثبت رسانده‌ای را نداریم و تمام آثاری که در حال حاضر ثبت شده‌اند میراث فرهنگی و تاریخی هستند و این یک اقدام جدیدی در کل کشور است.

زبیری به خارج شدن ژئو پارک قشم که حدود یک سال پیش از شبکه جهانی ژئو پارک‌ها خارج شده اشاره و تصریح کرد: تمام ژئو پارک‌ها تلاش می‌کنند یک میراث جهانی را درون خود داشته باشند، و با وجود غار نمکی نمکدان ارزش ژئو پارک قشم بالا می‌رود، ضمن آنکه یونسکو همواره از میراث جهانی حمایت می‌کند و این برای ژئو پارک‌ها اهمیت دارد.

وی با اشاره به اهمیت ثبت این غار خاطرنشان کرد: امیدواریم با ثبت جهانی غار نمکی قشم به عنوان طولانی ترین غار نمکی جهان و اضافه شدن به لیست میراث جهانی، به ژئو پارک قشم نیز کمک شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار