بسیاری از کارشناسان معتقدند چنانچه توافقی جامع میان ایران و کشورهای غربی در موضوع هسته ای محقق گردد ثبات در خاورمیانه می تواند یکی از تبعات آن باشد .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه راشاتودی ؛ این شبکه خبری در مقاله ای با اشاره به آغاز مذاکرات هسته ای میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 5+1 در وین از روز سه شنبه نوشت : بازگشت آرامش و ثبات به کل منطقه می تواند یکی از رهاوردهای توافقی باشد میان ایران و غرب بر سر برنامه هسته ای تهران انجام می گیرد .

دموستنس فلوروس ،‌کارشناس امور سیاسی و جغرافیایی در مصاحبه با خبرگزاری اینترفاکس روسیه اظهار داشت :  با توجه به اهمیت نقش ایران در خاورمیانه ، با فراهم نمودن امنیت و ثبات در موقعیت سیاسی و جغرافیایی ایران باید انتظار داشت که سایر کشورها در منطقه نیز تحت تاثیر این ثبات قرار گرفته و التهاب و تنش شدید سالهای اخیر در این منطقه کاهش یابد . 

این کارشناس همچنین می افزاید :‌ توافق غرب با ایران می تواند باعث قطع کمک های کشورهای اروپایی به تروریست ها در سوریه شود . این اقدام می تواند تا حدود زیادی بحرانی که بیش از سه سال است که در خاک سوریه رخ میدهد و خسارات انسانی و مالی سنگینی برای این کشور و سایر کشورهای منطقه داشته ،‌ حل کند . 

موفقیت ایران در گفتگو با کشورهای غربی می تواند تاثیر مثبتی نیز بر روابط تهران _ مسکو داشته باشد . نمونه ای از این بهبود روابط در موضوع دریای خرز است که دو کشور ایران و روسیه اختلاف نظرهایی در آن دارند . 

فلوروس در ادامه تاکید کرد : بیش  از سی سال است که ایران تحت تحریم های یکجانبه غرب بوده است . این تحریم ها از سالهای گذشته و با تشدید فعالیت نیروگاه های هسته ای ایران بیشتر شده است . اعمال چنین محدودیت هایی از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا علاوه بر آسیب زدن به اقتصاد ایران ، بخش اعظمی از موسسات تجاری ، شرکت ها و کارخانجات اروپایی و آمریکایی که با ایران تجارت نزدیک داشتند تحت تاثیر قرار داده است . بگونه ای که برخی از این شرکت ها طی سالهای تحریم دچار ورشکستگی شده اند . 

بنابراین غرب با لغو تحریم های ضدایرانی خود در حقیقت بازار بزرگ و پرسودی را که از بازرگانان و تجار آمریکایی و اروپایی  محروم کرده بود ،‌به آنان باز می گرداند .

راشاتودی در ادامه به نقل از این کارشناس ایتالیایی تصریح کرد :‌ به گفته مقامات ایرانی و غربی این دور از مذاکرات که به مدت دو روز در وین در حال برگزاری است ،‌ بر سر موضوعات عملی بحث و تبادل نظر انجام خواهد شد . محمد جواد ظریف ، وزیر خارجه ایران و مذاکره کننده ارشد هیئت ایرانی در بدو ورود به وین به خبرنگاران گفت در این نشست ها بر سر مشکلات برجسته و عمده و خلاصه ای از مباحث دور های پیشین گفتگو خواهد شد . 

به گفته ظریف دور قبلی گفتگوها درباه غنی سازی اورانیوم ایران، تحریم ها، همکاری های بین المللی در انرژی اتمی و روش هایی برای رفع نگرانی های بین المللی در مورد راکتور آب سنگین اراک مذاکراتی انجام گرفته است . برخی از مقامات غربی و اسرائیلی اظهار کرده اند که درباره توانایی تولید بمب اتم در راکتور آب سنگین اراک که با درجه ای خاص تولید پلوتونیوم می کند ،‌نگران هستند . 

در انتهای این مقاله آمده است : در توافق موقت شش ماهه میان ایران و کشورهای 5+1 غنی سازی 20 درصدی در نیروگاه های ایران به 5 درصد کاهش یافته است . بر اساس این توافق همچنین بازرسی های نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته ای ایران بیشتر شده است . 

انتهای پیام /


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار