"محمد حسن طالبیان" گفت:‌ الواح هخامنشی تا ماه آینده پس از بررسی وضعیت استیناف به کشور بازگردانده خواهد شد و اگر آمریکا این کار را انجام نمی‌داد حیثیت خود را زیر سوال می‌بُرد.

"محمد حسن طالبیان" معاون میراث فرهنگی کشور در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران درباره بازگشت الواح هخامنشی به ایران گفت: دادگاه فدرال آمریکا درباره الواح گلی هخامنشی به نفع ایران رأی داده است.  

وی افزود: آمریکا اگر این کار را انجام نمی‌داد حیثیت خود را زیر سوال می‌برد و کشورهای دیگر اطمینان نمی‌کردند آثار خود را برای مطالعه در اختیار آنها قرار دهند.  

طالبیان تصریح کرد: اگر استینافی در مدت یک ماه صورت نگیرد الواح هخامنشی به کشورمان بازگردانده می‌شود تاکنون که 10 روز از رأی دادگاه گذشته چنین اتفاقی نیفتاده است.  

معاون میراث فرهنگی اظهار داشت: عاقلانه بوده تا استیناف صورت نگیرد اگر استیناف صورت گرفت به ضررشان خواهد بود پرونده به دیوان عالی کشورشان می‌رود و دوباره رأی به نفع ایران صادر خواهد شد.  

وی ادامه داد: پس از بازگشت الواح هخامنشی به ایران مکانی را برای نمایش این اشیاء در تالار کتیبه‌های موزه ملی در نظر گرفتیم و حتی یک فضایی را در میدان مشق برای نمایش اسناد مربوط به خلیج فارس و این الواح اختصاص خواهیم داد در حقیقت قصد داریم موزه ملی را توسعه دهیم.
 
طالبیان تصریح کرد: 30 هزار قطعه لوح هخامنشی در سال 1930 به موسسه شهرشناسی شیکاگو برای مطالعه به امانت سپرده شد و تاکنون پنج هزار قطعه از این الواح خوانده شده است.  

معاون میراث فرهنگی اظهار داشت: الواح هخامنشی اطلاعات مهم اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دوره هخامنشی را در اختیار ما قرار می‌دهد.  


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۰:۲۵ ۲۰ فروردين ۱۳۹۳
مگه امریکا حیثیت هم داره
Iran (Islamic Republic of)
شکلات تلخ
۰۰:۰۷ ۲۰ فروردين ۱۳۹۳
این آمریکایی های موزمار دارن الواح تقلبی میسازن تا اصلشو به ما ندن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۱۹ فروردين ۱۳۹۳
خداوکیلی کارشناس خبره بررسی کندتقلبی راتحویل ندهند!
آخرین اخبار