بر اساس نتایج بررسی‌ها و مطالعات، تغییر روش‌های زندگی به ویژه کنترل وزن و چاقی و اصلاح عادات غذایی، می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را تا 70 درصد کاهش دهد.

سعید کاظمی استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: مبتلایان به دیابت در نتیجه بیماری خود در معرض خطراتی نظیر آسیب‌ها و اختلالات عصبی و عروقی بوده و کیفیت زندگی آن‌ها کاهش قابل ملاحظه‌ای می‌یابد.

وی با بیان اینکه دیابت نوع یک نوعی بیماری دستگاه خود ایمنی است، افزود: در این نوع دیابت "سلول‌های بتای پانکراس" توسط "سیستم ایمنی" بدن تخریب شده و انسولین یا اصلا تولید نمی‌شود و یا به میزان کمی تولید می‌شود.

کاظمی تصریح کرد: در دیابت نوع دو که به طور عمده به دلیل چاقی و عوامل وراثتی بروز می‌کند، درصد مبتلایان بسیار بیشتر از دیابت نوع یک است و در واقع از هر 10 مورد دیابت، یک مورد مربوط به دیابت نوع یک و نه مورد مربوط به دیابت نوع دو است.

وی با اشاره به اینکه اصلاح الگو‌های زندگی تاثیر قابل ملاحظه‌ای در پیشگیری، درمان و کنترل دیابت دارد، تاکید کرد: بر اساس نتایج بررسی‌ها و مطالعات، تغییر روش‌های زندگی به ویژه کنترل وزن و چاقی و اصلاح عادات غذایی، می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را تا 70 درصد کاهش دهد.

کاظمی یاد آور شد: اصلاح عادات غذایی و رفتاری، علاوه بر کاهش چشمگیر خطر ابتلا به دیابت، خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن دیگری نظیر بیماری‌های قبلی و عروقی، سرطان و نارسایی‌های استخوانی و عضلانی را نیز به میزان زیادی کاهش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به گسترش و شیوع بیماری‌های مزمنی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان در سال‌های اخیر و تحمیل هزینه‌های سنگین جانی و مالی به مردم جوامع مختلف، پیشگیری و کنترل این بیماری‌ها به ویژه از طریق کاهش وزن و مقابله با چاقی، پرهیز از استعمال سیگار، پرهیز از مصرف غذاهای شور، پرچرب و بسیار شیرین و ورزش کردن بسیار ضروری است.

انتهای پیام/
برچسب ها: دیابت ، چاقی ، سیگار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار