بجنورد/

جلوه گری کمیاب ترین گل های جهان در ارتفاعات خراسان شمالی

کارشناس مسوول بهره برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت : لاله واژگون از گیاهان کمیاب و علفی پیازدار چند ساله از خانواده سوسنی ها است که در ارتفاعات استان می روید.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگار ان بجنورد،  نصرتی گفت: عمده رویشگاههای این گونه کمیاب گیاهی در کوه خمبی و سرای در شهرستان گرمه، دو راهی دشت، کوه بهار، کوه پلنگ و جوزک در شهرستان مانه و سملقان، کوه اسدلی در میانه بجنورد و اسفراین و کوه تکل قوز در شهرستان راز و جرگلان شناسایی شده است.

وی افزود: تاکنون بیش از 60 گونه مختلف این گونه گیاهی در دنیا و 15 گونه آن در ایران شناسایی شده است.

نصرتی گفت: گونه گرگانی لاله واژگون با ارتفاع 50 تا 80 سانتیمتر با گلهای زرد کمرنگ متمایل به لیمویی قابل مشاهده است.

به گفته وی عمده خاصیت دارویی این گونه مربوط به پیاز آن است که در قسمت زیرین یقه گیاه زیر خاک مدفون است و دارویی موثر برای درمان دردهای روماتیسمی و درد مفاصل و پاک کننده کبد است.

وی از برخی تعرض ها به عرصه های رویش این گونه زیبای گیاهی انتقاد کرد و افزود: چرای عرصه های رویش این گونه توسط احشام، برداشت غیرمجاز آن برای عرضه در بازار و تخریب رویشگاههای آن برای توسعه کشتزارها از مسایلی است که حیات این گونه را تهدید می کند.

لاله واژگون خراسان شمالی از نظر ارتفاع و رنگ با لاله واژگون استان های چهارمحال و بختیاری و کهکیلویه و بویر احمد متفاوت است و عمدتا با دو رنگ زرد و بنفش کمرنگ در جای جای مناطق خراسان شمالی و عمدتا در ارتفاعات بالای 1500 متر می روید.

استان خراسان شمالی به دلیل وجود مناطق کوهستانی، عرصه های جنگلی و مراتع سرسبز از تنوع کم نظیر گیاهی برخوردار است و تاکنون 350 گونه گیاهی در آن شناسایی شده که 50 درصد این گونه ها جنبه دارویی و صنعتی نیز دارد./س

برچسب ها: کمیاب ترین ، گل ، گیاه ، استان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.