به گزارش
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، حسین هاشمی استاندار تهران صبح امروز با حضور در جلسه شورای شهربه ایراد سخنرانی در خصوص مسائل شهر تهران پرداخت.
بر اساس این گزارش هاشمی، با اشاره به لزوم تعامل شورا، شهرداری و استانداری اظهار داشت: هر یک از حوزه های شورا، شهرداری و استانداری سه راس مثلث هستند که میبایست تعاملی منطقی بین آنها وجود داشته باشد درحالی که در هشت سال گذشته هیچ ارتباطی بین این دستگاهها با استانداری وجود نداشت و با جلساتی که درحال حاضر برگزار شده امیدواریم این تعامل بیش از پیش اجرایی شود.
استاندار تهران ادامه داد: مسئلهای که همواره محوراصلی قرار دادهایم آلودگی هوا در تهران است که سلامت مردم برای ما دراولویت اول قرار دارد و براساس گزارشها و آمارها یکی از اصلیترین علل سرطانزایی آلودگی هوا است.
وی افزود: در جلساتی که با دولت داشتیم به صورت جدی این مسئله را مطرح کردند و قطعا همه ما میدانیم که هیچ کدام از دستگاههای شهرداری، استانداری و حتی وزارت کشور به تنهایی قادر به حل این معضل نخواهند بود.
هاشمی در ادامه بیان داشت:برای اولین بار پیشنهاد داده بودیم که دو ساعت از ساعات کار ادارات کم شود که شخص رئیس جمهور با این موضوع مخالفت کردند و این مسئله را به بنده نیز اعلام کردند که پاسخ ما نیز این بود که آئین نامه دستور العمل اجرایی چنین وظیفهای را بر عهده کمیته گذاشته و وی نیز اشاره کردند که تعطیلی در تهران باید با وسواس نظر انجام شود و حتماًٌ تعامل با دولت در این خصوص باید وجود داشته باشد که ما نیز تأیید کردیم و از این پس همین گونه خواهد بود.
وی ادامه داد: در دولت نیز چندین بار بحث آلودگی هوا مطرح شد و حرکتهای خوبی نیز انجام شد و من نیز در این جلسات عنوان کردم که آنچه در تهران ما شاهد آن هستیم حال مریضی است که در icu قرار دارد.
وی افزود: بر اساس آمار در تهران 8 هزار و ششصد تاکسی فرسوده تردد میکنند در کنار 22 هزار تاکسی فرسوده سمند و پراید و نیز 200 هزار دستگاه آژانس که جمعاً 30 درصد خودروها فرسوده هستند و درواقع 100 هزار خودروی فرسوده در تهران تردد میکنند و هوا را آلوده میکنند که اولین گام در حل معضل آلودگی هوا نیز همین خروج 100 هزار خودروی فرسوده از ناوگان حمل ونقل است.
استاندار تهران تصریح کرد:اما خودروهایی که نیز قرار است جایگزین شوند می بایست هم یورو چهار باشند و هم مصرف بنزین آنها از چهار تا شش لیتر بیشتر نباشد که در مکاتبات انجام شده نیز در این خصوص صحبتهای خوبی شده که وزیر نفت نیز در یک اقدام ضربتی این موضوع را اعلام کردند و به ما نیز ابلاغ کردند.
وی افزود:قرار بود سال 90 کل تولیدات خودرو اعم از ایران خودرو وسایپا یورو چهار باشد اما تا سال 92 نیز این اتفاق رخ نداد و اعلام کردند که خرداد 93 کلیه تولیدات ایران خودرو و سایپا یورو چهار خواهد شد که امیدواریم محقق شود.
وی تأکید کرد:بحث دیگر در تهران استقرار صنعت است که نگران کننده است چرا که درحال حاضر 147123 واحد صنفی با پروانه در شهر تهران داریم که از این تعداد بیش از 45 هزار تولیدی هستند و تعدد صنفهای تولیدی ناهنجاریهایی ایجاد کرده است که باید حل شود.
وی با اشاره به شاخصها و آمارهای مربوط به شهر تهران گفت: رقمی برابر با 52.8 درصد مالیات کل کشور را تهران تامین میکند و سپرده گزاری مردم استان تهران در بانکها 50 درصد کل کشور است و طبیعی است زمانی که مردم مالیات میدهند انتظار دریافت خدمات را نیز داشته باشند و از این رو بر اساس مذاکرات صورت گرفته با معاون رئیس جمهور توانستیم از رتبه یازدهم به رتبه هفتم در دریافت بودجه ارتقا پیدا کنیم.
وی با اشاره به بحث معتادان خیابانی در تهران گفت: ما در تهران جایی برای معتادان خیابانی نداریم و در خارج از تهران دو مرکز اخوان و شفق را احداث کردیم اما بودجه مناسبی برای این مسئله وجود ندارد و نوروز امسال ما 3 هزار معتاد را از کف خیابان جمع کردیم.
وی افزود:یکی دیگر از نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرد جداول خیابانها است که در تمام دنیا گرانیت است اما متاسفانه این هزینه را نمیکنیم و هر سال مجبور به تخریب و بازسازی هستیم.
وی ادامه داد:همچنین دربحث گردشگری تهران استعدادهای بسیاری دارد اما از جایگاه مناسبی برخوردار نیست و یکی از اولویتهای استانداری قطعا بحث گردشگری در تهران است.
هاشمی ادامه داد:ما در تهران مرکز جذب سرمایه گزاری ایجاد کردیم تا سرمایه گزاری در این مرکز انجام شود و کارهای مربوطه صورت گیرد وا میدواریم این مرکز تا ماه آینده راه اندازی شود تا بتوانیم به این ترتیب گامی در جهت راهبرد اقتصاد مقاومتی نیز داشته باشیم.
وی افزود:یکی دیگر از مشکلات تهران آب شرب تهران است که امسال مشکلات جدی در این خصوص داریم و نیاز به 20 درصد صرفه جویی در این زمینه وجود دارد.
هاشمی خاطر نشان کرد:در حوزه برق نیز برخی چالشها وجود دارد و بیش از 55 درصد تجهیزات برق تهران 27 سال عمر دارند و این یعنی این تجهیزات برقی فرسوده هستند و ممکن است اتفاقات ناگواری را رقم بزنند البته پیگیریهایی برای این مسئله و سرمایه گزاری در زیرساخت سازی تجهیزات برقی انجام شده است.
انتهای پیام/