رئیس کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس گفت: اصلاح قیمت‌ها باید به گونه‌ای باشد که منجر به تغییر رفتار مصرفی مردم باشد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مردم تهران، ری، شیمیرانات و اسلام شهر در جلسه علنی امروز در پی عزم دولت و مجلس برای اجرای سیاست‌های ابلاغی در این حوزه چندین راهکار وجود دارد که باید مد نظر قرار گیرد. 

وی افزود: اگر تعاونی‌ها در روستا‌ها و شهر‌ها راه اندازی شود منجر به افزایش تولید خواهد شد.
 
وی همچنین یکپارچه سازی زمین‌ها از دیگر موضوع‌های مهم دانست و گفت: متاسفانه برخی از زمین‌ها توسط وراث قطعه قطعه شده است که این باعث کاهش بهره وری می‌شود و باید نسبت به یکپارچه سازی زمین‌ها اقدام شود.  
 
مصباحی مقدم در ادامه تصریح کرد: استفاده از جوانان تحصیل کرده یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی در کارآفرینی است البته خوشبختانه دانشگاه تهران اقدام به راه اندازی دانشگاه کار آفرینی کرده است.  
 
وی تصریح کرد: باید صندوق حمایت از کارآفرینان ایجاد شود تا خسارت احتمالی آنان را پوشش دهد.  
 
رئیس کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مشکل آب را موضوع دیگر صنعت و کشاورزی دانست و گفت: باید در زمینه استفاده از آب فرهنگ‌سازی شود.  
 
وی استفاده از طرح‌های شیرین کن را ضروری دانست و گفت: اگر تمام سواحل شمال و جنوب به آب شیرین کن متصل شود خواهیم توانست آب دریا نیز استفاده کنیم.  
 
مصباحی مقدم مهار رودخانه‌های مرزی را از دیگر موضوعات مهم دانست و گفت: برای این منظور نیز در بودجه امسال بودجه در نظر گرفته شده است.  
 
نماینده تهران، ری شمیرانات و اسلام شهر افزایش شرکت‌های دانش بنیان را ضروی دانست و گفت: در حال حاضر حدود پنج هزار شرکت دانش بنیان داریم و در برنامه پنجم گفته شده است که باید بیست هزار شرکت دانش بنیان داشته باشیم البته رهبر معظم انقلاب معتقد است که باید این تعداد نیز افزایش داشته باشد.  
 
وی در ادامه گفت: برای تحقق اقتصاد مقاومتی دولت باید شاخص تعریف کند و تا شاخص تعریف نکنیم امکان کنترل وجود نخواهد داشت.  
 
مصباحی مقدم در ادامه اصلاح نظام بانکی را ضروری دانست و گفت: نظام بانکی بین سی سال کار کرده و معایب آن مشخص است بنابر این باید اصلاح شود
 
وی تاکید کرد: در حال حاضر سود پول حاکم است که این به ضرر تولید است و ما باید کاری کنیم که سود پولی مد نظر قرار گیرد.  
 
وی بازنگری قانون مدیریت خدمات کشوری را از دیگر اولویت‌ها دانست و گفت: دولت بزرگ است و باید کوچک سازی دولت آغاز شود.  
 
این نماینده اقتصاد‌دان مجلس گفت: باید سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای حاصل از فروش نفت زیاد شود.  
 
وی اصلاح قانون مالیات‌ها را ضروری دانست و گفت: باید نرخ مالیات بر ارزش افزوده افزایش یابد و این موضوع در برنامه ششم مد نظر قرار گیرد.  
 
رئیس کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات در ادامه خطاب به معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور که در مجلس حضور داشت گفت: اصلاح قیمت‌ها در حد بیست، سی وچهل اثر بخشی در رفتار مردم نخواهد داشت یعنی ما هم دوغ را می‌خوریم هم پیاز را بنابر این باید کاری باید کرد که افزایش قیمت‌ها اثر بخشی داشته باشد
 
وی افزود: اقدام اثر بخشی یعنی همچون مرحله اول هدفمندی که قیمت بنزین از ۱۰۰ تومان به ۷۰۰ تومان، قیمت گاز از ۱۶ به ۲۵۰ تومان و.... افزایش یافت.  
 
مصباحی مقدم تاکید کرد: باید شوک قیمتی به گونه‌ای باشد که منجر به تغییر رفتار مصرفی مردم باشد. 

انتهای پیام/
برچسب ها: رفتار ، قیمت ، گونه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار