دور تازه مذاکرات ایران و شش قدرت جهانی امروز در وین پایتخت اتریش به ریاست "محمد جواد ظریف" وزیر خارجه ایران و "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز می‌شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از بی‌بی‌سی، قرار است در این مذاکرات با حل مسائل موجود، زمینه برای تدوین پیش‌نویس توافق‌نامه نهایی ایران و ۱+۵ در اردیبهشت‌ماه فراهم شود.

در پایان آخرین دور گفتگوهای کارشناسی (مرحله سوم از فاز سوم) که چهاردهم فروردین آغاز شد و دیروز به پایان رسید هم کشورهای غربی و هم ایران از پیشرفت مذاکرات اظهار رضایت کردند.

دیشب هم محمد جواد ظریف در یک شام کاری در وین با کاترین اشتون درباره "چارچوب از سرگیری گفتگوها و اهمیت احترام متقابل" گفتگو کرد.

به گفته کارشناسان این دور از گفتگوها چه از نظر سیاسی و چه از نظر فنی حساس‌تر و پیچیده‌تر خواهد بود و پیشرفت مذاکرات نشان خواهد دو طرف چقدر به حل مسئله تمایل دارند.

بی‌بی‌سی گزارش داد: قرار است در این مذاکرات دو روزه زمینه برای اینکه توافق موقت و شش ماهه ایران و ۱+۵ نهایی و دائمی شود فراهم آید. این توافق آذرماه سال گذشته حاصل شد و مهلت ۲۹ تیر ماه به پایان می‌رسد هر چند طرفین گفته‌اند امکان تمدید آن وجود دارد.

پیش از آغاز مذاکرات، اظهار نظر مقامات ایرانی و غربی با خوش‌بینی همراه بوده و به نظر می‌رسد زمینه برای توافق وجود داشته باشد. محمد جواد ظریف گفته است "نشانه‌هایی از تفاهمی که حقوق ملت ایران را محترم بشمارد" وجود دارد. کاترین اشتون هم دور قبلی گفتگوها را "اساسی و مفید" توصیف کرده بود.
 
آمریکا هم درباره موفقیت این دور از مذاکرات خوش بین است و یکی از مقامات ارشد دولت امریکا که در گفتگوهای کارشناسی شرکت داشته روز جمعه گفت "کاملا متقاعد شده" که که این توافق حاصل خواهد شد و دو طرف نوشتن پیش‌نویس توافق‌نامه نهایی را اردیبهشت (می) آغاز کنند. با این حال این مقام آمریکایی گفت "مسئله اصلی این نیست که آیا می توان کلمات را روی کاغذ آورد و پیش نویس را آماده کرد، مسئله اصلی تصمیم‌های مهمی است که ایران باید بگیرد و بعضی از آنها بسیار دشوار هستند."
 
به گزارش این شبکه، دور قبلی این گفتگوها در آخرین روزهای سال گذشته در مقر سازمان ملل در وین انجام شد. نکته دیگری که بر دشواری مذاکرات فعلی اضافه کرده بحران غرب و روسیه بر سر اوکراین و شبه جزیره کریمه است که ممکن است بر روند مذاکرات تاثیر بگذارد.

سرگی ریابکوف مذاکره کننده ارشد روسیه ماه گذشته گفت روسیه ممکن است موضع خود را در مسئله هسته ای ایران تغییر دهد.

ریابکوف گفت روسیه قصد ندارد از موضوع ایران برای کسب امتیاز استفاده کند "اما اگر مجبور به این کار شود، اقدامات متقابل را صورت خواهد داد."

در پایان دو روز گفتگوها، مذاکره‌کنندگان به کشورهای خود باز می گردند تا نتیجه آن را با مقام‌های ارشد درمیان بگذارند و در صورت تایید، تدوین پیش نویس توافق نامه نهایی اردیبهشت ماه آغاز خواهد شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار