معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: امروزه مطالعات وبررسی‌ها حاکی از آن است که بیش از ۵۰ درصد حیطه سلامتی افراد به سبک وشیوه زندگی آنها بستگی دارد که این خود گویای لزوم افزایش سطح سواد سلامت مردم وبحث خود مراقبتی است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،دکترعلی ضامن صالحی فرد  با اشاره به فرا رسیدن سالروز جهانی بهداشت، افزود: علیرغم قدمت زمانی از بیان اصول و اجزای PHC و تغییرسبک زندگی انسان‌ها و به تبع آن تغییر الگو و سیمای سلامت، آموزش بهداشت به عنوان اولین جزء‌ مراقبت‌های بهداشتی اولیه، هنوز تازگی و اولویت دار بودن خود را در صدر برنامه‌های بهداشتی نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: سواد سلامتی یک امر نسبی است و با توجه به بروزاپیدمی بیماری‌های خاموش ومزمن از جمله بیماری‌های قلبی وعروقی، ‌فشار خون، دیابت، ‌کم تحرکی، چاقی،‌ بیماری‌های عضلانی اسکلتی و ‌استرس‌های اجتماعی که خود انعکاسی از شیوه نامناسب زندگی هستند، بر ضرورت برخورداری از ارتقای ‌سطح سواد سلامت و بحث خود مراقبتی چندین برابر می‌افزاید.

صالحی فرد، در تعریف ارتقای سلامت و سواد سلامتی گفت: ارتقاء سلامت به معنی توانمندسازی مردم در شناخت و کنترل عوامل موثر بر سلامت خود و جامعه و سواد سلامتی، توانایی مردم در شناخت عوامل تهدید کننده سلامت خود و آگاهی از شیوه وسبک صحیح زندگی و شناخت روش‌هایی که بوسیله آنها بتوان سلامت خود را تامین‌،‌ حفظ و ارتقاء ‌بخشید، است.

به گفته وی، تفکر عمیق در واژه ارتقاء‌ سواد سلامت نتیجه‌اش باید، پیش بینی مقدم برپیشگیری و پیشگیری مقدم بر درمان باشد و بر همین اساس ارتقاء‌ سطح سواد سلامت جامعه جایگاه ویژه‌ای در برنامه پنجم به خود اختصاص داده است، همچنین آموزش‌های کاربردی بیشتر مورد تاکید قرار گرفته است.

وی ‌تنظیم برنامه‌های آموزشی فراگیر و استفاده از همه ظرفیت‌های درون بخشی وبرون بخشی بویژه سازمان صدا و سیما را رسالت، وظیفه اصلی ومحوری دانشگاه علوم پزشکی استان در راستای ارتقاء سلامت جامعه براساس اصول تکنولوژی آموزشی دانست.

رئیس مرکز بهداشت استان گفت: با توجه به جامعیت و پیچیدگی مفهوم سلامت از دیدگاه امروزی و عوامل متعدد اجتماعی، ‌اقتصادی و سیاسی اثر‌گذار بر سلامت(SDH) به نظر می‌رسد، لزوم توجه بیشتر به اصولPHC‌(‌عدالت اجتماعی،‌ همکاری بین بخشی،‌ مشارکت مردمی وتکنولوژی مناسب) نمود بیشتری پیدا می‌کند و دورنمای برنامه‌های آموزشی دانشگاه در راستای ارتقاء‌ سطح سواد سلامت جامعه که باید «همه خانه‌ها،‌ خانه بهداشت باشند»، تلقی شود.

به گزارش ایسنا، هرسال ۱۸ فروردین ماه روز جهانی بهداشت نام گرفته است و امسال سازمان بهداشت جهانی «یک عمر سلامت با خود مراقبتی» را به عنوان شعار جهانی هفته سلامت اعلام کرده است.

منبع: ایسنا
برچسب ها: 50درصد ، سلامت ، سبک زندگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.