وزیر امور خارجه مصر در گفتگو با لوفیگارو تاکید کرد با تغییرات در قانون اساسی هیچ کس نمی تواند در مصر قدرت مطلق داشته باشد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛"نبیل فهمی" وزیر امور خارجه مصر در گفتگو با لوفیگارو تاکید کرد با تغییرات در قانون اساسی هیچ کس نمی تواند در مصر قدرت مطلق داشته باشد. 

به نوشته روزنامه لوفیگارو چاپ پاریس، 500تن از حامیان "محمد مرسی" رییس جمهور سابق مصر بیست و چهارم ماه اوت به اتهام قتل یکی از نیروهای پلیس و به طور کلی برای شرکت داشتن در  درگیری های خشونت آمیز در شهر مینیه مصر محکوم شدند. در این شرایط دشوار مردم مصر برای برگزیدن رییس جمهور جدید خود آماده می شوند. 

انتخابات ریاست جمهور مصر احتمالا بیست و هفتم ماه مه برگزار می شود و ژنرال السیسی به آسانی در این انتخابات پیروز خواهد شد. 

نبیل فهمی وزیر امور خارجه مصر در پاسخ به این سوال که آیا  رقیبان "عبدالفتاح السیسی" در انتخابات ریاست جمهوری هیچ شانسی در برابر وی دارند گفت ژنرال السیسی محبوب ترین نامزد انتخابات است. اما نباید جذبه  "حمدین صباحی" به ویژه در میان جوانان را نادیده گرفت. وی با قرار گرفتن در جایگاه سوم در انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 همه را شگفت زده کرد. السیسی و صباحی برای به دست آوردن رای ملی‌گرایان که می خواهند پیشرفت مصر را ببینند، با یکدیگر تلاش می کنند. به علاوه یک طبقه متوسط بسیار گسترده در کشور وجود دارد که می خواهند اوضاع به حالت عادی بازگردد. این طبقه احتمالا به السیسی رای خواهند داد. 

وی در مورد اینکه چگونه می توان با این تصور که مصر تحت کنترل ارتش است مقابله کرد گفت ما انتخابات آزاد، عادلانه و شفاف خواهیم داشت. در غرب بسیاری بدون درک اوضاع پیش داوری می کنند. قانون اساسی جدید قدرت رییس جمهوری تا یک سوم کاهش داده است. پس از دو انقلاب طی سه سال، افرادی که به عنوان رییس جمهور انتخاب می‌شوند باید محدودیت قدرت خود را درک کنند و حمایت مردم مصر را به دست آورند. هیچ کس نمی‌تواند رویای قدرت مطلق را در سر داشته باشد. 

در ادامه لوفیگارو این مسئله را مطرح کرد که السیسی اعلام کرد است به تروریسم در مصر پایان خواهد داد. آیا این اولویت دولت است؟

بله اما ژنرال السیسی همچنین به دنبال جامعه ای مبتنی بر قانون اساسی است. بله امنیت در کنار دموکراسی و گشایش سیاسی خواهد بود. 

لوفیگارو ادامه دارد اروپا و آمریکا از صدور حکم اعدام522 تن از حامیان اخوان المسلمین وحشت زده شده اند. این به هیچ وجه نشانه گشایش سیاسی نیست. 

نبیل فهمی در این باره گفت من اعتراف می کنم این تصمیمی جدید و دامنه دار است. اما این حکم نهایی نیست. تنها برای 140 تن از این افراد جلسه دادگاه برگزار شده است و دیگر افراد به صورت غیابی به اعدام محکوم شده اند و پیش از اجرای حکم باید بار دیگر محاکمه شوند. در صورتی که حکم تایید شوند این 529 تن می توانند تقاضای تجدید نظر کنند. حتی ممکن است در نهایت رییس جمهور آینده مصر آن‌ها را عفو کند. این تنها آغاز رسیدگی به پرونده این افراد است. 

وزیر امور خارجه مصر در پاسخ به این سوال که آیا امکان مصالحه با محمد مرسی رییس جمهور سابق مصر که دو سال پیش در انتخابات پیروز شد وجود دارد گفت بسیاری از افراد که به دنبال ایجاد تغییرات به محمد مرسی رای داده بودند طی چند ماه محمد مرسی را رها کردند. مشکل اخوان المسلمین دولت کنونی نیست بلکه کسانی است هستند که در مخالفت با آن‌ها در تابستان سال 2013 به خیابان‌‌ها آمدند. تمامی کسانی که به دنبال صلح هستند در مصر جایگاهی دارند. اما اخوان المسلمین و سایر نهادها که قانون اساسی را رد کنند و دیگران را به خشونت تشویق کنند در مصر هم مانند سایر نقاط جهان جایی ندارند. 

فهمی در مورد اینکه همزمان با بازسازی اقتصاد مصر آیا نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از بیکاری، کمبودها و بوروکراسی هم سخن خواهند گفت؟ توضیح داد مردم مصر بی صبرانه به دنبال نتایج هستند. کار بیشتر، سرمایه گذاری و گردشگران بیشتر نیازمند امنیت بیشتر است. این کلید بازگشت به شرایط اصلی و مصالحه است. همچنین  یک سیاست اقتصادی قدرتمند مورد نیاز است که از بخش خصوصی حمایت و سرمایه گذاران بین المللی را جذب کند. 

وزیر امور خارجه در مورد اینکه کدام یک از دیگر کشورهای منطقه در این تغییرات موفق بوده‌اند گفت مغرب این تغییرات را به آرامی انجام داد. اما به الجزایر، تونس و لیبی نگاهی بیاندازید. هنوز برای این کشورها دشوار است که بگویند انقلاب شده است. در مصر مشکل بالابودن جمعیت و سطح انتظارات بالاست. رشد اقتصادی به کمتر از 3 درصد رسیده است در حالی که باید به 10 درصد برسد.

انتهای پیام/
برچسب ها: نبیل فهمی ، مصر ، قدرت ، مطلق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار