معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: بوته‌های آلوده به شپشک ریشه به حالت علفي و كوتاه باقي مانده، زردرنگ مي‌شوند و به سهولت از بوته‌هاي سالم، قابل تشخيص هستند.

ایوب ایرانی فام در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: به ‌طور كلي اين شپشك در سراسر نيمه غربي كشور كم و بيش فعاليت دارد، درصد آلودگي بوته‌هاي گندم در بعضي از مزارع مورد حمله اين آفت به بيش از 50 درصد و حتي در مواردي تا حدود 100 درصد نيز مي‌رسد.

وی تصریح کرد: پوره‌هاي سن يك و دو آفت كه در قسمت طوقه در زير خاك و ناحيه گروه‌هاي پنجه‌زني بوته‌هاي گندم قرار مي‌گيرند، با قطعات دهاني زننده و مكنده خود از شيره گياهي تغذيه كرده و باعث ضعيف‌شدن و عدم پنجه‌زني و رشد طبيعي آنها مي‌شوند.

ایرانی فام با اشاره به رشد کم بوته های آلوده به این آفت ادامه داد: در مزارع آلوده معمولاً بوته‌هاي گندمي كه مورد حمله شپشك ريشه قرار گرفته‌اند، رشد بسيار كمي دارند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: جلوگيري از ريزش دانه در موقع برداشت، از بين‌بردن علف‌هاي هرز و تك‌بوته‌هاي گندم در داخل مزرعه و شخم عمقي از راه‌هاي اساسي كنترل شپشك ريشه گندم است.

وی افزود: بوته‌هاي گندم آلوده اغلب به مرحله باروري و خوشه‌دهي نمي‌رسند و درصورت ادامه رشد، طول آنها به مراتب كوتاه‌تر و پنجه‌زني آنها نيز خيلي كمتر از بوته‌هاي گندم سالم است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اظهار داشت: اجراي شخم به موقع بهاره در اراضي آيش براي ازبين‌بردن تك بوته‌هاي گندم و برقراري آيش يا تناوب در کنترل شپشك ريشه گندم تاثیرگذارخواهد بود./س
 
 

برچسب ها: گندم ، شپشک ، ریشه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.