روز ریشه کنی فلج اطفال، وقوع جنگ جَمَل، شهادت افسر مصری "خالداسلامبولی"، غرق شدن کشتی عظیم "تایتانیک" در اقیانوس اطلس و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 26 فروردین 1393 خورشیدی برابر با 15 جمادی الثانی 1435 هجری و 15 آوریل 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

رحلت عالم بزرگوار و فقیه مجاهد آیت اللَّه "شیخ محمد تقی بافقی" (1325 ش)
آیت‌اللَّه شیخ محمد تقی بافقی در حدود سال 1253 ش (1292 ق) در بافق یزد به دنیا آمد. وی پس از طی تحصیلات مقدماتی در یزد، راهی نجف اشرف گردید و از محضر درس آخوند خراسانی، سید محمد کاظم یزدی و سید احمد کربلایی استفاده‌ای وافر برد. آیت‌اللَّه بافقی پس از اقامت 19 ساله در نجف، در قم اقامت گزید و به درس و بحث پرداخت. او از افرادی بود که در تهیه مقدماتِ انتقال آیت‌اللَّه حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی به قم و تأسیس حوزه علمیه قم، تلاش بسیاری کرد و پس از تأسیس حوزه، معاونت آیت‌اللَّه حائری را بر عهده گرفت.

این فقیه مبارز در جهت جلوگیری از منکرات از هیچ مصیبتی نمی‌هراسید به طوری که بر اثر مخالفت علنی با جریان کشف حجاب و ورود خانواده بی‌شرم و بی‌حجاب پهلوی به حرم حضرت معصومه(س)، در دوم فروردین 1306، توسط شخص رضاخان مورد ضرب و شتم قرار گرفت و سپس سال‌ها در شهر ری در تبعید بود. آیت‌اللَّه بافقی پس از شنیدن واقعه خونین مسجد گوهرشاد مشهد توسط عمال پهلوی در تیرماه 1314، دچار سکته قلبی شد و برخی از اعضای بدنش آسیب دید. وی پس از فرار و اخراج پهلوی اول به قم بازگشت و سرانجام در 26 فروردین سال 1325 ش برابر با 12 جمادی الاول 1365 ق در 72 سالگی درگذشت و در حرم حضرت معصومه(س) مدفون گردید.

انتخابات دوّمین دوره مجلس شورای اسلامی (1363ش)
انتخابات دومین دوره مجلس شورا، پس از انقلاب بهمن ۱۳۵۷، در روز جمعه ۲۶ فروردین ۱۳۶۳ برگزار گردید و در تاریخ ۷ خرداد ۱۳۶۳ اولین جلسه مجلس دوم برگزار گردید.

رحلت عالم و فقیه بزرگوار آیت‌اللَّه "سید ابوالفضل موسوی تبریزی" (1382 ش)
آیت‌اللَّه سید ابوالفضل موسوی تبریزی در سال 1314 ش در تبریز به دنیا آمد. وی پس از طی دوره مقدمات، در هفده سالگی راهی حوزه علمیه قم گردید و در محضر استادانی همچون آیت‌اللَّه علی مشکینی و حضرت امام خمینی(ره) به مدارج بالای علمی دست یافت. آیت‌اللَّه موسوی تبریزی در جریان نهضت اسلامی مردم بر ضد رژیم پهلوی به مبارزات سیاسی پرداخت و در سال 1347 به عضویت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درآمد. ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز، دو دوره به نمایندگی مجلس شورای اسلامی و سه دوره نمایندگی مجلس خبرگان رهبری را برعهده گرفت و در این سنگرها خدمت نمود. آیت‌اللَّه موسوی تبریزی همچنین مدتی به عنوان دادستان کل کشور و ریاست دیوان عدالت اداری، مشغول فعالیت بود و منشأ خدمات ارزنده‌ای گردید. ایشان در سال‌های پایانی عمر خویش به عنوان مشاور عالی قوه قضاییه و عضو مجمع جهانی اهل‌بیت در خدمت نظام اسلامی حضوری فعال داشت تا اینکه در 26 فروردین 1382 ش برابر با سیزدهم صفر 1424 ق در 68 سالگی دار فانی را وداع گفت و در حرم حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.

روز ریشه کنی فلج اطفال


وقوع جنگ جَمَل بین امام علی(ع) و سپاه ناکثین(36 ق)
مدت کوتاهی پس از به خلافت رسیدن امام علی(ع) و بیعت مردم با آن حضرت، طَلحه و زبیر از یاران قدیمی پیامبر اسلام(ص) که در به دست آوردن سهمی از حکومت ناکام مانده بودند، بیعت خود را شکستند و به سوی مکه رهسپار شدند. آنان در مکه با عایشه همسر رسول خدا(ص) ملاقات کرده و با همدستی یکدیگر، مردم را به خونخواهی عثمان، علیه امام علی(ع) فرا خواندند. از آن طرف، چون امام از ماجرا آگاه شد، تجهیز قوا فرمود و در صدد دفع فتنه‌ی ناکثین برآمد. چون پیروان طلحه و زبیر شهر بصره را تصرف کرده و علیه امام شوریدند، سپاهِ حضرت نیز در مقابل آنان قرار گرفت. امیرالمؤمنین قبل از آغاز جنگ به میان هر دو صف لشکر آمد و به نصیحت عایشه و طلحه و زبیر پرداخت و عایشه را به خاطر بیرون آمدن از حریمِ حَرَم و طلحه و زبیر را بر شکستن بیعت ملامت فرمود. امام چون دید که صلح امکان‌پذیر نیست، با آنان اتمام حجت کرد و از آن پس، آتش جنگ شعله‌ور گشت. سرانجام با کشته شدن طلحه و زبیر و شانزده هزار نفر از ناکثین و شهادت بیش از هزار یاور علی(ع)، این جنگ با پیروزی امام پایان پذیرفت. این جنگ به دلیل سوار بودن عایشه بر شتر، به جَمَل شهرت یافت.

قتل "عبداللَّه بن زبیر" از مدعیان خلافت در مکه(73 ق)
پس از شهادت امام حسین(ع) عبداللَّه بن زبیر که در این هنگام کارش در مکه بالا گرفته بود و ادعای خلافت داشت، توسط سپاهیان یزید تحت محاصره واقع شد. ولی با مرگ یزید، این محاصره از هم گسست و عبداللَّه بن زبیر در سال 68 ق کوفه را نیز تسخیر نمود. هنگامی که عبدالملک بن مروان به خلافت اُموی رسید جنگ با عبداللَّه را آغاز کرد و در 71 کوفه را از دست ابن زبیر خارج ساخت. در سال 72، عبدالملک‌بن‌مروان، حَجّاج بن یوسف ثَقَفی، یکی از سرداران سفاک و ستمگر خود را که نمونه‌ی کاملی از بی‌رحمی و آدم‌کشی بود برای دفع عبداللَّه روانه‌ی مکه نمود. حجاج، مکه را محاصره کرد و خانه‌ی کعبه را به ضرب سنگ‌هایی که ازمنجنیق پرتاب می‌شد ویران ساخت. حجاج در این حمله، سرانجام عبداللَّه بن زبیر را به دام انداخت و کشت.

درگذشت فقیه جلیل "آیت اللَّه میرزا ابوالقاسم قمی" عالم بزرگ مسلمان(1353 ق)
شیخ ابوالقاسم کبیر قمی در سال 1280 قمری متولد گردید و در قم از محضر شیخ محمدحسن نادی و ملامحمدجواد قمی استفاده کرد. ایشان در نجف اشرف از آیات عظام: میرزا خلیل تهرانی نجفی، حاج آقا رضا همدانی، آخوند ملامحمد کاظم خراسانی و سیدمحمد کاظم یزدی و در تهران از محضر میرزا محمد حسن آشتیانی بهره‌های وافر یافت. آیت اللَّه قمی از نظر علمی در مرتبه‌ای قرار داشت که برخی وی را بر آیت‌اللَّه العظمی حائری یزدی، مؤسس حوزه‌ی علمیه‌ی قم ترجیح می‌دادند. با این حال نقل شده است که ایشان فداکاری عجیبی نسبت به آیت‌اللَّه حائری از خود نشان می‌داد، به‌گونه‌ای که می‌فرمود: نظر به منزل ایشان ثواب دارد. شخصیت‌های برجسته‌ای همچون آیات عظام: امام خمینی، سیدمحمدرضا گلپایگانی، آخون ملا علی همدانی، سیدمصطفی صفایی خوانساری و ده‌ها عالم فاضل دیگر از محضر ایشان بهره گرفتند. آیت اللَّه کبیر قمی در 73 سالگی درگذشت و در مسجد بالاسر حرم حضرت معصومه(س) مدفون گردید.

فاجعه غرق کشتی عظیم "تایتانیک" در اقیانوس اطلس (1912م)
کشتی اقیانوس‌پیمای تایتانیک، در اوایل قرن بیستم میلادی توسط انگلستان ساخته شد و علاوه بر عظمت و بزرگی ظاهری، در داخل آن نیز از لوازم لوکس استفاده شده بود. این کشتی که انگلیسی‌ها آن را غرق ناشدنی نامیده بودند، با 46/300 تُن، بزرگ‌ترین کشتی جهان تا آن مقطع به شمار می‌رفت. با این همه، این کشتی در اولین سفر خود در جریان پیمودن اقیانوس اطلس دچار مشکل شد و در واقع، آخرین سفر خود را انجام داد.

در نیمه شب 15 آوریل 1912م، این کشتی با یک کوه یخ عظیم برخورد کرد و با تمامی استحکام و بزرگی‌اش، هم‌چون مقوایی درهم شکست. سرعت زیاد، کمی تعداد قایق‌های نجات و ناآزمودگی کارکنان کشتی باعث شد تا از حدود دو هزار مسافرِ تایتانیک، در حدود هزار و پانصد نفر به همراه کشتی در اعماق دریا غرق شوند و فاجعه‌ای بزرگ و مصیبت‌بار را در آغاز قرن بیستم رقم بزند. این حادثه سبب شد تا مقررات و تشریفات فراوانی برای تأمین ایمنی کشتی‌های اقیانوس پیما وضع گردد که به کارگیری بیشتر وسایل ایمنی، تجدیدنظر در وسایل موجود در تمام کشتی‌های مسافربری و ایجاد مقررات سخت‌تر برای گشت و دیدبانی از جمله آنهاست.

در نوار مرزی ایران و عراق بین نیروهای دو کشور زد و خورد شدیدی آغاز شد(1351ش)
در نوار مرزی ایران و عراق بین نیروهای دو کشور زد و خورد شدیدی آغاز شد و مدت پنج روز به طول انجامید. در این نبرد از طرفین عده ای کشته شدند سه ژاندارم ایران نیز به اسارت گرفته شد

در خراسان و آذربایجان زلزله شد(1351ش)

رحلت محقق کبیر "فخرالمحققین محمد بن حسن حلی"(771 ق)
فخرالمحققین محمد بن حسن حلی در سال 682ق در شهر حله‌ی عراق به دنیا آمد. علوم متداول عصر از قبیل فلسفه، کلام، منطق، فقه، اصول و حدیث و... را نزد پدرش، علامه‌ی حلی، فرا گرفت و پیش از آنکه به سن بلوغ برسد، در انواع علوم ورزیده شد به طوری که می‌گویند در شانزده سالگی مجتهد مُسلَّم بوده است. فخرالمحققین، تمام رشته‌های علوم و فنون را در خدمت پدر علامه‌اش تکمیل نمود و جز وی استادی ندیده است. شهید اول، شیخ احمد بحرانی و سیدتاج الدین ابن مَعیه و شیخ ظهیرالدین(فرزندش) از شاگردان مشهور او بوده‌اند. تالیفات فخرالمحققین، مانند "شرح مبادُی الاصول"، "شرح تهذیبُ الاصول" و "المسایلُ الحیدریه"، از بهترین کتب شیعه محسوب می‌شود. این عالم ربانی سرانجام در 89 سالگی به دیدار محبوب شتافت و در نجف اشرف به خاک سپرده شد.

شهادت افسر مسلمان مصری "خالداسلامبولی" توسط رژیم مصر (1982م)
خالد شوقی اسلامبولی افسر مسلمان و مبارز مصری در سال 1958م به دنیا آمد. او در مدرسه فرانسوی نوتِردام قاهره تحصیل کرد و سپس به ارتش پیوست و در 20 سالگی با درجه ستوانی در توپخانه ارتش مصر مشغول به کار گردید. وی ضمن این که از افسران لایق ارتش محسوب می‌شد، با جنبش اسلامی جهاد مصر، همکاری مخفیانه داشت. پس از امضای قرارداد ننگین کمپ دیوید که در آن انور سادات رئیس جمهور وقت مصر حکومت غاصب اسرائیل را به رسمیت شناخت، نقشه ترور این خائن به آرمان فلسطین، در ذهن خالد اسلامبولی ترسیم شد. این نقشه در ششم اکتبر 1981م عملی گردید و هنگامی که انور سادات در مراسم رژه نظامی ارتش مصر در سالگرد جنگ اکتبر 1973م شرکت کرده بود، خالد اسلامبولی در لحظه عبور زره‌پوش‌ها و خودروهای نظامی از مقابل جایگاه، همراه با چند تن از نظامیان هم‌رزم خود به سوی سادات آتش گشود.

خالد اسلامبولی و گروهی که برای قتل او هم قسم شده بودند. در این زمان در مقابل جایگاهی که سادات و رهبران سیاسی و نظامی مصر در آن نشسته بودند توقف کردند و با سرعت عملی که بیشتر به یک فیلم سینمایی شباهت داشت از خودروی نظامی خود بیرون پریده، با شلیک مسلسل و پرتاب نارنجک به طرف جایگاه سادات پیش رفتند. در این حادثه، هفت تن از مقامات مصری به هلاکت رسیدند. که در جایگاه بودند و سادات نیز ساعاتی بعد در بیمارستانی در قاهره به کام مرگ فرو رفت. پس از این عملیات شجاعانه، خالد اسلامبولی که رهبری آن را بر عهده داشت دستگیر و پس از یک محاکمه طولانی، در 15 آوریل 1982م در 34 سالگی تیرباران شد. وی در جریان محاکمه خود فریاد می‌زد: مردم! من فرعون مصر را کشتم.

یورش تروریستی امریکا به شهرهای لیبی به بهانه مبارزه با تروریسم (1986م)
در سپیده دم پانزدهم آوریل 1986م، ده‌ها هواپیمای نظامی امریکا، به بهانه مقابله با تروریسم، محل سکوت سرهنگ معمَّر قذافی رهبر لیبی در طرابلس و بن‌غازی را به شدت بمباران کردند. در این یورش که هواپیماهای امریکایی با ریختن بیش از یک‌صد تن مواد منفجره، قصد قتل رهبر لیبی را داشتند، صدها نفر از مردم لیبی کشته و زخمی شدند. درپی این تجاوز که تروریسم بین‌المللی و دولتی لقب گرفت، نیروهای مسلح لیبی، ایستگاه ارتباطاتی امریکا در جزیره لامبیدوزا در دریای مدیترانه واقع در 300 کیلومتری شمال طرابلس را با موشک هدف قرار دادند. هم‌چنین، عملیات گسترده‌ای به منظور سنگربندی سواحل لیبی توسط ارتش آن کشور آغاز شد. هرچند پیش از این تجاوز، ناظران سیاسی انجام چنین تهاجمی را به دلیل استقرار ناوگان‌در سواحل لیبی، بعید نمی‌دانستند، با این حال، حمله امریکا به لیبی، اوج تروریسم دولتی را نشان داد و ثابت کرد که مدعیان دروغین حقوق بشر، هیچ گونه ارزشی برای انسان‌ها قائل نیستند و حاضرند در راه دستیابی به اهداف پلید خود، مردم بی‌گناه کشوری را که تن به تسلیم نمی‌سپارد، مورد تجاوز وحشیانه قرار دهند. هدف اصلی از این حمله، علاوه بر جلوگیری از پرخاشگری‌های قذافی در مجامع بین المللی علیه امریکا و رژیم صهیونیستی و گرفتن انتقام از لیبی، سرنگونی خود قذافی بود. این حمله یک تجاوز آشکار در مجامع بین‌المللی قلمداد شد.

تحریم هوایی لیبی توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد (1992م)
در پانزدهم آوریل 1992م شورای امنیت سازمان ملل متحد، قطعنامه‌ای مبنی بر تحریم هوایی و تسلیحاتی لیبی تصویب و دارایی‌های آن کشور را در خارج مسدود کرد. این تحریم تحت فشار امریکا و انگلیس انجام شد که مدعی هستند، لیبی در انفجار و سرنگونی هواپیمای امریکایی در سال 1988م بر فراز لاکِربی اسکاتلند و کشته شدن 272 سرنشین آن دست داشته است. واشینگتن و لندن خواستار تحویل گرفتن دو لیبیایی متهم به دخالت در این انفجار و محاکمه آنان بودند که طرابس از این کار امتناع کرد تا آن که در سال 1999م، لیبی دو متهم را تحویل دیوان بین المللی دادگستری داد. پس از این اقدام، شورای امنیت، تحریم لیبی را به حال تعلیق در آورد. این تحریم علاوه بر لطمات انسانی، حدود 25 میلیارد دلار خسارت به لیبی وارد کرد. با این حال لیبی سرانجام غرامت کشته شدگان حادثه هواپیمای امریکایی را نیز با بازماندگان قربانیان پرداخت نمود.

امضای توافق نامه ایجاد سازمان تجارت جهانی (1994م)
مقدمات تشکیل سازمان تجارت جهانی در جریان جنگ جهانی دوم، توسط امریکا و انگلیس فراهم شد و بر این اساس در سال 1947م، 23 کشور پیشرفته جهان، موافقت‌نامه عمومی تعرفه و تجارت موسوم به گات را امضا کردند. این موافقت نامه مقرر می‌داشت تا مذاکراتی جهت کاهش تعرفه‌های گمرکی، رفع محدودیت‌های بازرگانی و از میان بُردن موانع تجارت آزاد، انجام شود، سرانجام هشتمین دور از این مذاکرات در آوریل 1994 در مراکش خاتمه یافت و براساس سند نهایی این گفتگوها، گات در جهت جهانی شدن تجارت به سازمان تجارت جهانی تغییر نام داد و تعداد زیادی از کشورهای جهان عضو آن شدند.

در حال حاضر امریکا و تعداد دیگری از کشورهای غربی از نفوذشان در سازمان تجارت جهانی در جهت منافع خود استفاده می‌کنند. هم‌چنین بسیاری از کارشناسان اقتصادی، از میان برداشتن تعرفه‌های تجاری را به خاطر برتری اقتصادی کشورهای غربی، به نفع این کشورها و به ضرر کشورهای جهان سوم می‌دانند.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار