ایستگاه ششم مذاکرات هسته‌ای/13

مایکل مان: کسی در این دور منتظر توافق نیست/ قطعنامه پارلمان تاثیری بر روند مذاکرات ندارد

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: فکر نمی‌کنم کسی در این دور منتظر توافق باشد بلکه این یک دور دیگر از مذاکراتی سخت است که در ادامه دیدار کار‌شناسان 1+5 با ایران در هفته گذشته در وین انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران به نقل از رادیو ارگان سازمان سیا(فردا)، مایکل مان با اشاره به دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 در شهر وین اتریش گفت: این سومین دور از مذاکرات برای دستیابی به توافق جامع با ایران است که در وین برگزار می‌شود. همان‌طور که در دور پیشین هم دیدید ما اعلام کردیم که گفت‌وگو‌ها مفید و ساختاری بوده و پیش بینی من این است که این دور هم همانند دفعه پیش ادامه یابد تا ما به موضوعات کلیدی مورد نظر طرفین بپردازیم.

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: موضوعاتی که باید بخشی از یک توافق نهایی و جامع باشد. در نتیجه فکر نمی‌کنم کسی در این دور منتظر توافق باشد بلکه این یک دور دیگر از مذاکراتی سخت است که در ادامه دیدار کار‌شناسان ۵+۱ با ایران در هفته گذشته در وین انجام می‌شود.

مان در پاسخ به این سوال که در دور جدید مذاکرات چه موضوعاتی مورد بحث قرار خواهند گرفت گفت: مشخص نیست. یا حداقل برای من مشخص نیست. ما درباره موضوعاتی که قرار است مورد مذاکره باشد، پیش از گفت‌وگو‌ها صحبت نمی‌کنیم. دفعه پیش هم در بیانیه پایانی مذاکرات به چهار موضوع مورد بحث اشاره شد. من هم ترجیح می‌دهم درباره آنچه که مورد بحث بر سر میز مذاکره است، به صورت عمومی صحبت نکنم. شاید پس از پایان گفت‌وگو‌ها درباره آن‌ها اطلاع رسانی کنیم.

مان در بخش دیگری از گفتگوی خود با رادیو ارگان سازمان سیا ضمن تایید نکردن این موضوع که مذاکرات در محدوده زمانی شش ماهه به نتیجه برسد گفت: همان طور که می‌دانید توافق اولیه ژنو شش ماه فرصت به مذاکره کنندگان داده است و ما همواره گفته‌ایم که تمایل داریم هر چه سریع‌تر به توافق جامع و نهایی دست پیدا کنیم. اما مهم‌ترین موضوع این است که توافق جامع، توافق خوبی باشد، جامع باشد و توافقی باشد که همه بتوانند آن را بپذیرند. آشکار است که ما به سختی و به سرعت در تلاش هستیم. اما در ‌‌نهایت این کیفیت توافق است که اهمیت دارد.

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره قطعنامه اروپا و واکنش‌ منفی واکنش منفی بسیاری از مقام‌های ایرانی و اینکه آیا تاثیری بر روند مذاکرات خواهد داشت یا خیر گفت: پارلمان اروپا یک نهاد مستقل و نهادی متفاوت از آن نهادی است که کا‌ترین اشتون آن را نمایندگی می‌کند. در نتیجه پارلمان اروپا حق دارد که هر آنچه می‌خواهد بگوید و تصمیم بگیرد. اما این قطعنامه هم الزام آور نیست. ما برای پارلمان اروپا احترام قائلیم اما اقدام آن‌ها، تاثیر مستقیمی بر این مذاکرات که توسط کا‌ترین اشتون و به نمایندگی از جامعه بین‌المللی انجام می‌شود، نخواهد داشت.

گفتنی است هیئت مذاکره‌کننده کشورمان به ریاست محمدجواد ظریف به منظور از سرگیری دور سوم مذاکرات صبح امروز تهران را به مقصد وین ترک کرد  و بعد از ظهر روز دوشنبه به وقت تهران وارد وین شد.

همچنین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایالات متحده وارد وین شده البته مقام‌هایی از وزارت دارایی و شورای امنیت ملی آمریکا در این گفتگو‌ها شرکت خواهند داشت و "پال ارواین" مدیر دایره پیشگیری از اشاعه تسلیحات کشتار دسته جمعی شورای امنیت ملی ایالات متحده و "ریچارد نفیو" معاون هماهنگ‌کننده امور تحریم‌ها وزارت امور خارجه آمریکا، نیز در وین حضور دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار