دور تازه ای از مذاکرات هسته ای میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 5+1 در حالی از روز سه شنبه آغاز خواهد شد که درنهایت نتیجه ای جز تداوم برنامه هسته ای تهران نخواهد داشت .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ پایگاه خبری _ تحلیلی اوراسیا ریویو در مقاله ای با اشاره به آغاز دور تازه ای از مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای غربی می نویسد : ایران از سال 1967 فعالیت هسته ای خود را آغاز کرده بود اما بطور رسمی از سال 2002 وبا امضای توافق نامه منع گسترش تسلیحات هسته ای (NPT ) به جرگه کشورهای دارای برنامه هسته  ای پیوست . این فعالیت هسته ای در نیروگاههای ایران در دوران ریاست جمهوری "‌محمود احمدی نژاد" سرعت بیشتری گرفت . 

در ادامه این مقاله آمده است :‌ از سال 2002 اختلافات و تنش هایی میان تهران و کشورهای غربی بر سر برنامه هسته ای ایران وجود داشت که اوج گیری آن در سال 2006 و هنگامی که ایالات متحده و اتحادیه اروپا دوری از تحریم های شدید راضد ایران اعمال کردند ،‌ بود  . در آن هنگام و بخصوص با آغاز بهار عربی در کشورهای منطقه ،‌ تهدید اسرائیل نیز برای حمله نظامی به ایران تشدید شده بود . 

* عمان ؛ واسطه دیرینه میان ایران و آمریکا
کشور عمان از دیرباز رابطه ای دوستانه با ایران داشته است . به همین دلیل این کشور نقشی واسطه ای میان تهران و واشنگتن را ایفا می کند . سلطان قابوس ، پادشاه عمان همواره رابطه ای نزدیک با مقامات ایران داشته بگونه ای که در بسیاری از مذاکرات دو جانبه میان نمایندگان ایران و آمریکا نیز حضور داشته است . 

به گفته برخی منابع خبری ، پادشاه عمان در نخستین ماه های آغاز به کار دولت " روحانی " در ایران پیام های باراک اوباما ،‌رییس جمهور آمریکا را به وی می رسانده است . 

* تحولات هسته ای در دولت "روحانی"
حسن روحانی ،‌ رییس جمهور جدید ایران با شعار اعتدال توانست نظر مردم این کشور را جلب کند . وی آشتی با جهان و شفافیت در برنامه هسته ای را در کنار ادامه فعالیت نیروگاهها سرلوحه کاری خود بعنوان رییس جمهور معرفی کرد .

در همین راستا ،‌وی "‌محمد جواد ظریف" را که بیش از 12 سال در آمریکا بعنوان نماینده ایران در سازمان ملل حضور داشته در سمت وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای خود قرار داده است . 

* نقش حیاتی ایران در روابط آمریکا ، روسیه و سوریه 
علیرغم حجم گسترده ای از انتقادات داخلی و بین المللی ، کاخ سفید حدود سه سال بطور مستمر از تروریستها و جنگجویان ضددولتی در سوریه حمایت می کند . توجیه آمریکا برای این مداخله ادعایی است که حتی قادر به اثبات آن نیز در مقابل افکار عمومی دنیا نیستند . این حمایت از تروریستها به حدی رسید که واشنگتن در ماههای اخیر تهدیدی جدی برای حمله نظامی مستقیم به سوریه انجام داد و تعدادی از ناوها و جنگنده های خود را در نزدیکی مرزهای دریایی و هوایی سوریه مستقر کرد . 

در این زمان " سرگئی لاوروف" وزیر خارجه روسیه پیشنهاد کشور خود را برای حل این بحران و تهدید مطرح نمود . بر اساس این پیشنهاد ، در صورت انهدام تمامی تسلیحات شیمیایی سوریه واشنگتن نیز باید تهدیدات نظامی خود را متوقف کرده و ناوهای جنگی و جنگنده های نزدیک مرز سوریه را به آشیانه های خود بازگرداند . این پیشنهاد موجب رفع تهدیدی بزرگ نه تنها برای آمریکا و سوریه بلکه برای کل منطقه شد . 

آمریکا و روسیه بر سر امحای تسلیحات شیمیایی سوریه به توافق رسیدند و اجرای این توافق نامه تحت نظارت نمایندگانی از سازمان ملل انجام می گیرد . این در حالی است که این اقدام از سوی واشنگتن می توانست بر مذاکرات هسته ای غرب با ایران که در برهه ای حساس قرار داشت ،‌ تاثیر منفی بگذارد . 

شاید بتوان این تصمیم اوباما برای عقب نشینی را نتیجه این سیاست گذاری وی دانست که اقدامات نظامی را در کشورهای جهان کاهش دهد . از نظر اوباما شاید حضور کمتر در عرصه جنگ ها بتواند عزت و آبروی رفته شده دولت آمریکا را بازگرداند .  همچنین شاید این عقب نشینی تاثیر مثبتی بر اقتصاد داخلی آمریکا داشته باشد . 

* تلاش برای تحقق موفقیتی در عرصه جغرافیای سیاسی 
موارد فوق همگی تاثیراتی بر ذوب شدن یخ روابط میان ایران و کشورهای 5+1 داشته است ،‌ به شکلی که در روزهای اخیر امید دستیابی به توافق هسته ای نهایی بسیار تقویت شده است . در نخستین نشست مجمع بین المللی سازمان ملل پس از آغاز بکار دولت جدید در ایران محمد جواد ظریف ،‌وزیر خارجه ایران در حاشیه نشست با وزرای خارجه کشورهای 5+1 دیدار و گفتگو کرد . روحانی نیز در آخرین روز حضور خود در نیویورک بصورت تلفنی با رییس جمهوری آمریکا گفتگو داشت . برنامه هسته ای محور اصلی گفتگوی روحانی و اوباما بود . 

در انتهای این مقاله آمده است :‌ در توافقی که تاکنون بصورت موقت میان ایران و کشورهای غربی ثبت شده تهران متعهد شده که غنی سازی اورانیوم را در برخی نیروگاه های خود با سرعت کمتری ادامه دهد . در مقابل نیز آمریکا و اتحادیه اروپا بخشی از تحریم های ضدایرانی را از جمله در بخش فلزات گرانبها و نیز صادرات و واردات نفت و پتروشیمی لغو کرده است . همچنین سفر کاترین اشتون ،‌ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه هیئت اروپایی به ایران نیز یکی دیگر از دستاوردهای این توافق موقت بوده است . اما آنچه بیش از سایر موارد برای ایرانیان اهمیت دارد ادامه فعالیت سانریفیوژهاست که با عزم نمایندگان این کشور در مذاکرات در توافق نهایی نیز محقق خواهد شد . 


انتهای پیام /
برچسب ها: روسیه ، ایران ، هسته ای ، اویاما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار