بزرگ‌ترین انتخابات پارلمانی دنیا در هند آغاز شده است. از روز دوشنبه تا بیش از یک ماه دیگر، رای گیری از مردم در بیش از ۹۳۰ هزار مرکز ادامه خواهد داشت.

امروز دوشنبه انتخابات عمومى هند به منظور انتخاب ٥٤٣ عضو شانزدهمين دوره لوك سابا يا خانه ملت از ايالت هاى آسام و تريپورا واقع در شمال شرق اين كشور آغاز شده است. خانه ملت يكى از مجالس در نظام پارلمانى دو مجلسى هند به حساب مى آيد.  لوك سابا (خانه ملت يا مجلس عوام ) ٥٤٣ عضو دارد، که ٥٤١ نفر با رای مستقیم شهروندان و ۲ نفر را نیز رئیس جمهور هند براى يك دوره ٥ ساله برمی‌گزیند. معرفی و رسمیت نخست‌ وزیر از طریق حزب حاکم یا ائتلاف احزاب در خانه ملت (لوك سابا) صورت می‌پذیرد. در این گزارش  سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران اطلاعات بیشتری در مورد این انتخابات را ارائه خواهیم کرد:  



*** بیش از ۸۰۰ میلیون واجد شرایط رای 
انتخابات ٩ مرحله اى هند به مدت ٣٦ روز و از ١٨ فروردين تا ارديبهشت به طول خواهد انجاميد. اين انتخابات در ٩٣٠ هزار حوزه راى اخذ راى در سرتاسر اين كشور پهناور و با حضور ٨١٤ ميليون واجد شرايط راى دهى برگزار مى شود. آخرين مرحله راى گيرى در روز ٢٢ ارديبهشت به پايان مى رسد و نتايج در روز ٢٦ همان ماه اعلام خواهد شد. 
 
به گفته بسيارى از تحليلگران اين انتخابات از بسيارى از وجوه با انتخابات برگزار شده در دو دهه گذشته در اين كشور متفاوت است. تحليلگران از  تمركز بيشتر بر رهبران احزاب، استفاده گسترده از رسانه هاى اجتماعى و ظهور طبقه آرمانى و شمار فراوان راى اولى ها به عنوان تفاوت هاى اين دوره با دوره هاى پيشين ياد مى‌كنند. 

همچنين انتخابات تازه چشم‌اندازهاى ظهور يك رهبر مادرزاد در نقش نخست وزير هند را از زمان استقلال اين كشور پيش روى مردم هند قرار داده است. حزب خلق هند BJP نارندرا مودى ٦٣ ساله را به عنوان نامزد نخست وزيرى انتخاب كرده و حزب كنگره ملى از راهول گاندى ٤٣ ساله به عنوان نامزد خود براى تصاحب سمت نخست وزيرى نام برده است. 


به گزارش رويترز، آرويند كجريوال رهبر ٤٥ ساله حزب نوپاى عام آدمى كه تنها يك سال و نيم از تشكليش مى گذرد، با برنامه قدرتمند مبارزه با فساد خود جنبشى در فضاى سياسى هند به وجود آورده است. اين حزب همچنين در پى يافتن نقشى در تركيب دولت آينده است. در انتخابات پيش رو حزب تحت رهبرى اين بازرس مالياتى سابق  عنصرى غيرقابل پيش بينى قلمداد مى شود. آنها اميدوار به كسب ١٠٠ كرسى در خانه ملت هستند.  

كارزارهاى انتخاباتى پرتنش بوده اما مبارزه واقعى براى كنترل مناطق هندى زبان مركز اين كشور در خواهد گرفت. دو ايالت اوتار پرادش و بهار در مركز هند كه از قضا در ميان عقب مانده ترين ايالات اين كشور به شمار مى روند  داراى ١٢٠ عضو در لوك سابا است. مردم دهلى روز ٢١ فروردين براى انتخاب ٧ عضو مجلس به پاى صندوق هاى راى خواهند رفت.  


مطالعه‌اى كه سال گذشته توسط انجمن اينترنت و موبايل هند انجام گرفت نشان مى دهد كه در ١٦٠ حوزه تبليغاتى از رسانه هاى اجتماعى به عنوان ابزار اصلى براى اثر گذاشتن بر آرا مردم استفاده مى شده است. تخمين زده مى شود كه تقريبا ٦٨ درصد جمعيت ١/٢ ميليارد نفرى هند زير سن ٣٥ سالگى قرار دارند.  

احزاب سياسى به منظور جلب نظر جوانان كشور از طريق گفتگو درباره مسايلى مانند رشد اقتصادى و ايجاد فرصت هاى شغلى دست به تلاش هايى ويژه زده‌اند.  

طبق پيش بينى نظرسنجى‌هايى متعدد، ائتلاف دموكراتيك ملى به رهبرى حزب خلق هند مدعى اصلى كسب قدرت محسوب مى شود. اما عليرغم پيش بينى ها و به دليل رکود اقتصادی و اتهامات فساد در خلال ٥ سال حاكميت ائتلاف متحد پیشرفتخواه، حزب کنگره مصمم به تغيير نظر مردم و كسب آرايى متفاوت از مردم است. ائتلاف متحد پیشرفتخواه یک اتحاد حزبی از میان احزاب چپ هندوستان است که بعد از انتخابات ۲۰۰۴ و بدنبال پیروزی غیر منتظره حزب BJP شکل گرفت. رهبری این اتحاد را حزب کنگره ملی هند بر عهده دارد. این ائتلاف حزبی توانسته است در دو دوره گذشته دولت هند را در اختیار گیرد.

***  مشکلات اقتصادی هند
عليرغم يك دهه رشد اقتصادى با ميانگين سالانه ٧/٦ درصد، با كند شدن روند رشد اقتصادى از سال ٢٠١٢ ميلادى تا كنون و در نتيجه سقوط ارزش روپيه، كاهش نرخ سرمايه گذارى و رشد بيكارى، اعتماد نسبت به حزب حاكم كنگره آسيب هاى جدى ديده است.   



حزب كنگره ملى مشغول سرمايه گذارى بر روى طرح هاى رفاهى خود شامل قوانين دست راستى براى جلب حمايت فقرا و طبقه فرودست هند است. به ادعاى رهبران اين حزب طى ١٠ سال گذشته شمار بى سابقه ١٤ ميليون نفر تحت حاكميت آنها از فقر نجات يافته اند. 

"راهول گاندى" معاون حزب كنگره ملى، كه رهبرى كارزار انتخاباتى اين حزب را در دست دارد، نارندرا مودى از BJP را به دليل سياست هاى تفرقه پراكنش مورد حمله قرار داده است. 

حزب خلق هند بر موج محبوبيت مودى سوار است. وى در ظرف يك ماه ١٥٠ سخنرانى در سراسر كشور برگزار كرده است. مودى با بهره گيرى از نارضايتى ها از ائتلاف متحد پیشرفتخواه به مردم آينده اى روشن، رشد سريع  اقتصادى و امنيتى بيشتر را وعده داده است. 

***  بازیگران اصلی

  • نارندرا مودی 
نارندرا مودی نامزد حزب اصلی مخالف دولت، حزب بهاراتیا جاناتا برای مقام نخست وزیری اختلاف برانگیزترین سیاستمدار هند است و به نظر می‌رسد که میزان محبوبیت و نفرت از او یکسان است.

او از سال ۲۰۰۱ وزیر اعظم ایالت گوجارات در غرب هند بوده و بسیاری معتقدند که رهبری با انرژی و فعال است که در این مدت توانسته گوجرات را به مرکز مهم فعالیت‌های اقتصادی کشور بدل کند. ولی در عین حال او متهم شده که در دوره تشدید خشونت‌های مذهبی در سال ۲۰۰۲، که طی آن بیش از هزار نفر که اکثرا مسلمان بودند کشته شدند، اقدامات لازم برای پیشگیری از این حوادث را انجام نداده است. البته او همواره این اتهامات را رد کرده است.

در اجتماعاتی که به طرفداری از وی برگزار شد هزاران نفر ماسک چهره او را به صورت داشتند. در سراسر هند هزار دکه و بساط برپا شده و در لیوانهای کاغذی که عکس او روی آن چاپ شده بین مردم چای مجانی توزیع می‌کنند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که نارندرا مودی و حزب بهاراتیا جاناتا از حزب حاکم کنگره با فاصله بسیار زیادی جلوتر هستند.


  • رائول گاندی 
رائول گاندی جانشین موروثی خاندان قدرتمند نهرو-گاندی در این انتخابات با بزرگترین چالش زندگی سیاسی خود روبرو است. 

اکثر رای دهندگان حزب کنگره را مسئول کاهش فعالیت‌های اقتصادی، تورم شدید و مجموعه‌ای از پرونده‌های فساد مالی و اداری می‌دانند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که حزب کنگره ممکن است در این انتخابات متحمل یک شکست سنگین شده و تعداد کرسی‌های آن از حدود ۲۰۰ به کمتر از ۱۰۰ کاهش یابد.

از مدت ها پیش اینطور تصور می‌شد که رائول گاندی برای احراز مقام نخست وزیری آماده شده است ولی حزب کنگره در این انتخابات وی را به عنوان نامزد خود معرفی نکرده است.


  • سونیا گاندی 
سونیا بیوه ایتالیایی راجیو گاندی، رییس حزب کنگره و بزرگ خاندان نهرو-گاندی، بدون شک قدرتمندترین زن هند است. هر چند پسرش رائول رهبری کارزار انتخاباتی حزب را برعهده دارد ولی در نفوذ عمیق او بر حزب کنگره هیچ تردیدی نیست.
سونیا گاندی در انتخابات سال ۲۰۰۴ برای کسب مقام نخست وزیری به پیروزی رسید و اگر به طور داوطلبانه این مقام را به یکی دیگر از رهبران حزب واگذار نکرده بود اولین فرد کاتولیک مذهبی می بود که به رهبری هند می رسید.
خانم گاندی که هم اکنون ۶۷ ساله است هیچ مقام رسمی و دولتی ندارد ولی بسیاری معتقدند که رییس اصلی دولت حزب کنگره او است.
او یکی از حامیان اصلی طرح‌های این حزب برای بهبود سیستم خدمات اجتماعی در هند و به خصوص طرح موسوم به "غذا در مقابل کار" بوده است.
او و حزب کنگره اکنون با یکی از بزرگترین چالش‌های خود روبرو هستند، چون حزب بهاراتیا جاناتا به رهبری نارندرا مودی در موقعیت بسیاری قوی ای قرار دارد. خانم گاندی در ماههای اخیر اذعان کرده که حزب کنگره با شرایط دشواری روبرو است.


  • آرویند کجریوال 
آرویند کجریوان یک فعال با نفوذ و سرشناس در عرصه مبارزه با فساد مالی و اداری است. از زمانی که او اعلام کرد در حوزه انتخاباتی واراناسای، مقدس‌ترین شهر هندویان در ایالت اوتارپراداش، کرسی نارندرا مودی را به چالش خواهد کشید نام او به طور گسترده‌ای در اخبار مطرح می‌شود.
کجریوال از اواخر سال گذشته به چهره مهمی در سیاست هند بدل شده است. حزب او به نام مردم عامی در انتخابات ایالتی دهلی ۲۸ کرسی به دست آورد و با یک چنین سهمی از آراء وی به مقام وزارت اعظم پایتخت کشور رسید. اما او ۴۹ روز بعد به خاطر اختلافات شدید بر سر یک قانون جدید مبارزه با فساد مالی از این مقام استعفا داد.
او سابقا یک کارمند ارشد ادارات دولتی بوده و اولین بار در سال ۲۰۱۱ که در کنار آنا هازاره فعال با سابقه و سرشناس مبارزه با فساد دیده شد، به شهرت رسید. اما یک سال بعد به خاطر تصمیم کجریوال به تاسیس یک حزب سیاسی و شرکت در انتخابات، این دو چهره مهم در عرصه مبارزه با فساد مالی از یکدیگر جدا شدند.
برنامه او اکنون تکرار پیروزی حزبش در ایالت دهلی در یک مقیاس گسترده تر و در انتخاباتی سراسری هند است. 

  • مانموهان سینگ 
مانموهان سینگ نخست وزیر فعلی هند که از انتخابات امسال کناره گیری کرده است از نظر بسیاری یک سیاستمدار سالم و امین تلقی می‌شود. او نزدیک به یک دهه عهده دار مقام نخست وزیری هند بوده و هنوز هم سالم‌ترین سیاستمدار هند تلقی می‌شود ولی منتقدانش می‌گویند که این برای رهبری کشوری چون هند کافی نیست.
سینگ به هنگام کناره گیری از این انتخابات گفت رائول گاندی "قابلیت‌های فوق العاده‌ای برای رهبری کشور" دارد و همزمان رقیب اصلی این حزب یعنی نارندرا مودی را "نامزدی فاجعه بار" توصیف کرد.
مانموهان سینگ ۸۱ ساله که بسیاری او را معمار اصلاحات اقتصادی گسترده سالهای اخیر می دانند، اولین سیک مذهبی است که به رهبری هند رسیده است.

  • مایاواتی 
مایاواتی که چهار دوره مکرر وزیر اول ایالت اوتار پرداش بود در انتخابات محلی سال ۲۰۱۲ به رقیب خود از حزب ساماجوادی باخت. ولی اگر احزاب مهم و سراسری نتوانند در این ایالت رای کافی بیاورند حزب او، حزب باهوجان ساماج، در شکل دادن به یک دولت ائتلافی در این ایالت می تواند نقش مهمی ایفا کند.
در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۰۹ این حزب در ایالت اوتار پرادش که پرجمعیت ترین ایالت هند است، توانست ۴۰ کرسی از مجموع ۸۰ کرسی پارلمان را به دست بیاورد.
او که یک سیاستمدار کاریزماتیک است اکنون به قهرمان میلیونها "دالیت" بدل شده است. دالیت ها مردمانی هستند از گروههای قومی مختلف که در سراسر هند زندگی می کنند و سابقا طبق رسوم قدیمی آن کشور نجس محسوب می شدند. در عین حال او در میان کاست های پایین جامعه نیز محبوبیت زیادی دارد و هیچگاه این موضوع را پنهان نکرده که آرزو دارد یک روزی به مقام نخست وزیر هند برسد.
مایاواتی به خاطر ساختن و نصب مجسمه های خود و سایر دالیت ها شهرت دارد. 

  • ماماتا بانرجی 
ماماتا بانرجی وزیر اعظم ایالت بنگال غربی در راس حزب خود، حزب کنگره ترینامول، وارد این انتخابات شده است. در انتخابات سال ۲۰۰۹ ائتلافی بین این حزب و حزب کنگره ۲۶ کرسی از مجموع ۴۲ کرسی پارلمان از این ایالت را تصاحب کرد.
ولی او به خاطر تصمیم دولت مرکزی برای افزایش بهای گاز سال گذشته از ائتلاف با حزب کنگره خارج شد. اگر حزب او بتواند میزان پیروزی خود در سال ۲۰۰۹ را امسال نیز تکرار کند احزاب سراسری مجبور خواهند شد برای تشکیل دولت ائتلافی از وی کمک بگیرند.
بانرجی که اکنون ۵۹ ساله است چند سال پیش توانست به ۳۴ سال حاکمیت حزب کمونیست در ایالت بنگال غربی پایان دهد.

  • نیتیش کومار 
نیتیش کومار وزیر اول دولت ایالت بیهار سابقا از متحدان حزب بهاراتیا جاناتا بود ولی سال گذشته پس از نامزدی مودی از سوی این حزب برای مقام ریاست جمهوری، حزب جاناتا دال  کومار به خاطر نگرانی از از دست دادن آرای مسلمانان این ایالت از ائتلاف با حزب بهاراتیا جاناتا خارج شد.
گفته می شود که کومار مدیر بسیار توانایی است و در دوران صدارتش توانسته وضعیت در ایالت بیهار را که یکی از فقیرترین و فاسدترین مناطق هند بود به شکل محسوسی تغییر دهد.
حزب او در انتخابات سراسری سال ۲۰۰۹ در مجلس ایالتی حداکثر ۲۰ کرسی را به دست آورد. سهم ایالت بیهار در پارلمان سراسری هند ۴۰ نماینده است.

  • جایالالیتا جایارام 
او وزیر اول ایالت تامیل نادو واقع در جنوب هند و رهبر حزبی است به نام آنا دراویرا مونترا کاژاگام. او از بازیگران سابق سینمای تامیل و در این ایالت از حمایت خوبی برخوردار است.
خانم جایارام در سال ۱۹۹۱ به مقام ریاست دولت محلی رسید و از آن زمان چه در صحنه ایالتی و چه در صحنه ملی نقش بسیار فعالی ایفا کرده است. انتظار می رود که حزب او در انتخابات سراسری امسال به نتایج خوبی برسد و هر دو حزب سراسری مسلما خواهند کوشید که حمایت آن را به سوی خود جلب کنند.

  • لعل کریشنا ادوانی 
لعل کریشنا ادوانی از بنیانگذاران حزب بهاراتیا جاناتا است و بسیاری معتقدند که او در تبدیل شدن این حزب به یک نیروی سیاسی مهم در هند نقش مهمی ایفا کرده است. اما در سالهای اخیر چهره های قدرتمند جوانی که به دور نارندرا مودی رهبر جدید حزب حلقه زده اند، ادوانی را از قدرت دور کردند.
سال گذشته که نارندرا مودی به عنوان نامزد این حزب برای مقام نخست وزیر معرفی شد، ادوانی تصمیم گرفت که از تمام مقامهای حزبی خود استعفا دهد. هر چند بعدها به خاطر درخواست اعضای حزب استعفای خود را پس گرفت.
صاحبنظران می گویند اگر حزب بهاراتیا جاناتا نتواند در این انتخابات اکثریت آرای را به دست آورد به احتمال زیاد ادوانی دوباره به صفوف رهبری حزب باز خواهد گشت. به گفته صاحبنظران بسیاری از احزاب منطقه ای هند از حمایت از نارندرا مودی اکراه دارند و او را سیاستمداری اختلاف برانگیز می دانند. ولی همین احزاب و سیاستمداران محلی ممکن است با رهبری لعل کریشنا ادوانی موافق باشند.


*** کاندیدایی خاص!
مودى پيرو ايدئولوژى ملى گرايى هندو است كه غالبا طرفدار رفتارى خصمانه با مسلمانان است  و او همچنان با شورش هاى مذهبى سال ٢٠٠٢ در گجرات ارتباط دارد.  

به گزارش خبرگزارى فرانسه، مدتى پس از به وزارت رسيدن او بيش از يك هزار نفر غالبا مسلمان در خشونت هايى كشته شدند. اين امر سبب شد كه آمريكا و اروپا براى بيش از يك دهه وى را بايكوت كنند. اما اخيرا و در پى اوج گرفتن احتمال پيروزى وى در انتخابات، ايالات متحد با تغيير مواضع ديپلماتيك خود در ماه فوريه گذشته با او در دهلى ملاقات كرد. 

عليرغم تحقيقات بسيار مودى هرگز به دليل احمال كارى هاى خود مجرم شناخته نشد، اما يك زن كه به عنوان وزير كابينه احتمالى مودى اعلام شده در سال ٢٠١٢ و به دليل طرح ريزى برخى از قتل ها به حبس ابد محكوم شده بود.    

به گفته "مختار عباس نقوى" معاون حزب خلق هند، توسعه، اداره بهتر دولت، استغال و امنيت ملى از دغدغه هاى اصلى اين حزب به شمار مى رود. 

رضوان قيصر تحليلگر سياسى و مدرس دانشگاه جامع ملى اسلامى اين انتخابات را خارق العاده توصيف مى كند. وى دليل اين مسئله را توجه بسيار زياد مردم به نقش آفرينان سياسى مى‌داند .  

قيصر مى گويد: توجه ها به ويژه به BJP معطوف است. طوريكه نامزدى مودى بازتاب داده شده باعث سايه انداختن يك فرد بر كل حزب شده است كه اين امر پيشتر هرگز اتفاق نيافتاده بود. 


شمار راى‌دهندگان نسبت به اولين دوره انتخابات لوك سابا در سال هاى ١٩٥١ تا ١٩٥٢ بسيار افزايش يافته است. تعداد واجدين شرايط در آن سال ها ١٧٣ ميليون نفر بود كه در سال جارى به مرز ٨١٤ ميليون نفر رسيده است. 

به گفته آ. اس. نارانگ استاد علوم سياسى در دانشگاه آزاد ملى اينديرا گاندى، انتخابات بر حول محور اشخاص در گردش است. 

وى مى گويد: اين اتفاق در زمان اينديرا گاندى و به نوعى در دوران راجيو گاندى نيز اتفاق افتاده بود. اكنون حزب خلق هند به نام شخص مودى مبارزه مى كند. 

به گفته وى انتظار مى رود مشاركت جوانان در انتخابات بسيار چشمگير باشد. 

گزارش از مغانی

منابع:
http://www.reuters.com/article/2014/04/05/us-india-election-poll-idUSBREA340AB20140405

http://news.yahoo.com/india-set-veer-worlds-biggest-polls-begin-051229691.html

http://www.business-standard.com/article/news-ians/voting-starts-monday-from-northeast-in-india-s-staggered-election-114040600522_1.html

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار