دبير ستاد مبارزه با سن گندم كشور گفت: از ابتداي فصل مبارزه با آفت سن گندم تاكنون كرمانشاه ركوردار مبارزه با اين آفت در كل كشور بوده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

سعيد معين در هفتمين جلسه ستاد مبارزه با سن استان كرمانشاه افزود: از اوايل اسفند ماه 92 كه مبارزه با آفت سن در مناطق گرمسيري و سپس معتدل و سردسيري استانهاي مختلف كشور آغاز شد، تاكنون 113 هزار هكتار برعليه سن گندم سمپاشي صورت گرفته كه بيش از نيمي از اين آمار يعني 69 هزار هكتار آن فقط متعلق به استان كرمانشاه بوده كه نشان از تلاش بسيار خوب مديران جهادكشاورزي و كشاورزان اين استان است.

وی تاكيد كرد: بر اساس گزارشي كه روزانه از سراسر كشور ارسال مي شود به روز آمار سطح مبارزه با سن را دريافت و هماهنگي لازم با استانها به منظور برنامه ريزي منسجم تر صورت مي گيرد، زيرا اگر با آفت سن برنامه ريزي شده و بر اساس اصول علمي مبارزه صورت نگيرد مي تواند خسارت جبران ناپذيري را به محصولات كشاورزان وارد كند.

علي اشرف منصوري رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان كرمانشاه نیز با بيان اينكه ميانگين بارندگي استان تاكنون 425 ميليمتر بوده افزود: خوشبختانه بارش ها بسيار مناسب و با پراكنش خوب بوده و نسبت به سال گذشته 22 درصد افزايش نشان مي دهد، اما از طرفي در سالهايي كه بارش ها مناسب است طغيان علفهاي هرز بوجود مي آيد.

وي تصريح كرد: بيش از 600 نفر از كارشناسان بخش دولتي و خصوصي در قالب 9 اكيپ ستادي و 14 اكيپ شهرستاني به صورت مرتب و دائمي از مزارع بازديد كرده و ضمن ارائه گزارش ميزان سن هر مزرعه، در كنار كشاورزان نيز حضور يافته و مشورتهاي لازم را در خصوص نحوه استفاده از سموم آفت كش، ميزان و نوع مصرف، شيوه استفاده از سمپاش و زمان استفاده از سم آموزش مي دهند.

وي افزود: در سالجاري تبليغ زيادي براي سمپاشي مزارع جو داشتيم كه تاكنون بيش از 14 هزار هكتار از مزارع جو استان نيز برعليه اين آفت سمپاشي شده است.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي  با اشاره به مبارزه با علفهاي هرز نيز خاطر نشان كرد: با تلاش مجموعه همكاران در اين سازمان و همكاري خوب كشاورزان استان  تاكنون بيش از 210 هزار هكتار از اراضي استان بر عليه علفهاي هرز سمپاشي شده است./س

برچسب ها: سمپاشی ، اراضی ، گندم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.