مديركل راه و شهرسازي استان كرمان گفت: سال گذشته در راستاي مقابله با حاشيه نشيني، 97 هكتار زمين در سيرجان، 15 هكتار در بم و 35 هكتار در كرمان رفع معارض شده و از دست سودجويان خارج شده است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از  روابط عمومي اداره كل راه و شهرسازي استان كرمان، "خداداد مقبلي" اظهار داشت: در سال گذشته400 پرونده مربوط به تصرف غيرقانوني اراضي دولتي يا تغيير كاربري زمين هاي كشاورزي بدون مجوز به مراجع قضايي ارسال شده كه بالاي 250 مورد حكم قلع و قمع صادر شده است.

وي با اشاره به تعريف حاشيه نشيني، ادامه داد: حاشيه شهرها، مناطقي هستند كه عمدتا افراد مهاجر و كم درآمد شهري را در خود جاي داده اند و عمده ساكنان اين مناطق در املاك فاقد سند مالكيت و املاك دولتي اقدام به ساخت و ساز كرده اند.

مقبلي خاطرنشان كرد: در حريم شهرها املاكي به منظور ذخيره براي توسعه آتي شهر در نظر گرفته شده كه تاكنون طرح مطالعات جامع تفضيلي براي آنها ديده نشده است كه برخي سودجويان براي كسب درآمد اقدام به فروش آنها به افراد ناآگاه مي كنند و از اين طريق سود كلاني را به دست مي آورند و نيز در برخي موارد سودجويان با تغيير غيرقانوني كاربري زمين هاي كشاورزي، اقدام به تفكيك و فروش اين زمين ها مي كنند.

وي تصريح كرد: در صورتي كه نياز به توسعه شهر باشد براي توسعه شهر در اين املاك طرح جامع تفضيلي انجام خواهد شد.

مقبلي به تامين غيرقانوني برق و آب از سوي ساكنان حاشيه شهرها اشاره كرد و گفت: به عنوان مثال برخي از اين افراد براي تامين برق منزل مسكوني خود شايد با استفاده از 700 تا 800 متر كابل هاي غيرقانوني اقدام به انتقال برق مي كنند. مديركل راه و شهرسازي استان كرمان عنوان كرد: بار اصلي حاشيه نشيني بر عهده مردم و شهروندان قانوني شهرها است.
به گفته مديركل راه و شهرسازي استان كرمان، 10 منطقه در حوزه شهرستان كرمان از جمله ده بالا، سيدي، صياد شيرازي، شرف آباد، شهرك سعادت آباد، قائم آباد، حاجي آباد، شهرك پدر و شهرك گلها كه در حريم شهر شكل گرفته اند.

وي يادآور شد: منازل احداث شده در حاشيه شهرها به دليل استفاده از مصالح نامرغوب و رعايت نكردن اصول فني در ساخت، از كيفيت لازم برخوردار نيستند و در مواقع بروز حوادثي مانند زلزله، آسب پذيري بالايي دارند.

مديركل راه و شهرسازي استان كرمان گفت:در مطالعات انجام شده، در شهرستان هاي رفسنجان سه منطقه و در سيرجان چهار منطقه حاشيه اي وجود دارد كه رشد آنها به اندازه كرمان نبوده زيرا توسعه حاشيه نشيني، در شهرهاي بزرگ بيشتر است.

مقبلي اظهار داشت: مشكلات موجود در روستاها از جمله نبود شغل، عدم آگاهي افراد و خريد زمين هاي دولتي از افراد سودجو و عدم انجام استعلامات لازم براي خريد ملك از جمله دلايل شكل گيري حاشيه نشيني است.

مديركل راه و شهرسازي استان كرمان افزود: افراد بايد توجه داشته باشند كه براي خريد ملك، استعلامات لازم را انجام دهند و در اداره كل راه و شهرسازي، يكي از معاونت ها تلاش مي كند كه در اسرع وقت مالكيت ملك را مشخص كرده و به مراجعان ارايه دهد.

وي مشكلات زيست محيطي، تغيير كاربري هاي زمين، مشكلات بهداشتي، مشكلات آموزشي و عدم خدمات رساني مناسب شهري را از جمله مشكلات حاشيه نشيني ذكر كرد و بيان داشت: به منظور ساماندهي حاشيه نشيني در مناطقي كه شكل گرفته براساس برنامه هاي كوتاه مدت، ميان مدت و دراز مدت اقدام مي شود.

وي به اجراي طرح مسكن مهر نيز اشاره و خاطرنشان كرد: 34 هزار واحد مسكن مهر در قالب سه پروژه مسكن 99 ساله، خود مالك و به صورت قراردادهاي سه جانبه در استان انجام شده است.

مقبلي ادامه داد: 18 تا 20 هزار واحد مسكن مهر در استان كرمان به پايان رسيده و مابقي واحدهاي بين 70 تا 75 درصد، پيشرفت فيزيكي داشته اند .

وي عنوان كرد: از ابتداي سال 92 به دليل افزايش قيمت مصالح و دستمزدها موجب كند شدن روند احداث اين واحدها و افزايش قيمت تمام شده واحدها شد.

وي گفت: منابع بانكي براي هر واحد 25 ميليون تومان فراهم شده كه در تامين منابع دولتي مشكلي نداشتيم اما در فراهم كردن آورده متقاضي مشكلاتي داشته ايم.

مقبلي افزود: در تمام شهرستان هاي بالاي 20 هزار نفر در استان كرمان نيز طرح مسكن مهر اجرايي شده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: زمین ، استان کرمان ، خلع ید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار