بحران اوکراین اتحادیه اروپا را شوکه کرده است. همسایگان اروپا تا چه اندازه از امنیت و ثبات برخوردارند؟ بررسی این گزارش، تصویری نگران‌کننده از همسایگان این قاره به دست می‌دهد. شش کشور پیرامون قاره سبز اکنون در اوج بی‌ثباتی به سر می‌برند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، "رانیا سالوم" نویسنده و تحلیلگر در مقاله‌ای که وبسایت آلمانی "اشپیگل" روز پنجشنبه 3 آوریل 2014 (14 فروردین 1393) منتشر کرده، ‌نوشت اکنون اروپا در حصاری از همسایگان بی‌ثبات و بحران‌زده گرفتار آمده است.

"رانیا سالوم" (Raniah Salloum) متولد 1984 و دانش‌آموخته رشته سیاست و اقتصاد از دانشگاه فرانسوی "ساینس پو" و دانشگاه "کورنل" در نیویورک آمریکا است.


وی پس از گذراندن دوره تخصصی خبرنگاری در مدرسه "هنری نانن" روزنامه "تاگس سایتونگ" و "فایننشال تایمز آلمان" از سال 2012 تاکنون به عنوان نویسنده و خبرنگار سیاسی "اشپیگل آنلاین" (SPIEGEL ONLINE) مشغول به کار است.

"سالوم" در جدیدترین مقاله خود با عنوان "مناطق بحرانی در مرزهای اروپا: همسایگان پر دردسر اتحادیه" می‌نویسد:

بحران اوکراین اتحادیه اروپا را شوکه کرد و قطعه دیگری به پازل بی‌ثباتی و ناامنی در میان همسایگان اروپا افزود. بررسی این گزارش، تصویری نگران‌کننده از همسایگان این قاره به دست می‌دهد. در این میان حتی شش کشور در اوج بی‌ثباتی به سر می‌برند.

افزایش درگیری در کریمه، زنگ خطر اتحادیه اروپا را به صدا درآورد. تحولات این شبه‌جزیره، سؤال هشداردهنده‌ای را از اروپاییان پرسید و آن اینکه چگونه می‌توان اروپایی باثبات داشت در حالی که مناطق بحرانی تمام مرزهای این قاره را احاطه کرده‌اند؟

در شرایط فعلی به ندرت می‌توان کشوری را پیرامون اتحادیه اروپا یافت که نسبت به آینده سیاسی- امنیتیِ آن تردیدهای اساسی وجود نداشته باشد. نقشه زیر 28 کشور عضو اتحادیه اروپا را که 22 آن‌ها همچنین عضو "پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)" نیز هستند، با رنگ آبی نشان می‌دهد.


در این نقشه همسایگانی که با ریسک بی‌ثباتی عجین شده‌اند، براساس شدت وخامت اوضاع در آن‌ها با رنگ‌های سبز، زرد، نارنجی و قرمز قابل رؤیت هستند.

رده‌بندی کانون‌های بحران با توجه به خطرات سیاسی (امنیت و ثبات) توسط شرکت تحلیل کشورها به نام "واحد اطلاعات اقتصادی" (Economist Intelligence Unit) صورت گرفته است.
بر طبق این گزارش آماری، هیچ یک از کشورهای همسایه اروپا خالی از خطر نیست. وضعیت امنیت و ثبات تنها در 4 کشور از 24 کشور، "نسبتاً خوب" است که عبارتند از: ارمنستان، اسرائیل، مراکش و مونتنگرو.

وضعیت ثبات در بقیه این 20 کشور "نامطلوب" ارزیابی شده که شرایط کنونی 6 تای آن‌ها حتی "بسیار خطرناک" گزارش شده‌اند: مصر، کزوو، لیبی، سوریه، لبنان و اوکراین.

"سالوم" در ادامه این مقاله می‌نویسد:

آمار حیرت‌آور همسایگان بحرانی اروپا در حالی منتشر شده که این اتحادیه ده سال پیش، سیاست همسایگی اروپا را پایه‌ریزی کرد. هدف از طرح فوق، این بود که از طریق ایجاد یک محدوده مشترک تجارت آزاد و همچنین همکاری‌های سیاسی و اجتماعی فی‌مابین، بتوانند «حلقه‌ای از دوستان» (Circle of Friends) را گرد اتحادیه مستقر نمایند.

"اشتفان لنه" (Stefan Lehne) دانشمند و پژوهشکده مؤسسه "کارنگی یوروپ" (Think-Tank Carnegie Europe) در تحلیلی طرح اروپا را آشکارا شکست‌خورده دانسته و معتقد است:




«کشورهای همسایه اروپا، طی این ده سال به مراتب بی‌ثبات‌تر شده‌اند و به جای این که حلقه‌ای از دوستان گراگرد اروپا تشکیل شود، فعلاً که پرگار بحران پیرامون اتحادیه در حال کامل شدن است.»

گزارش از طاهری



منابع:

http://www.spiegel.de/extra/a-832061.html
http://www.spiegel.de/politik/ausland/ukraine-syrien-aegypten-eu-nachbarn-im-risikoprofil-a-961957.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Economist_Intelligence_Unit


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۶:۲۵ ۱۸ فروردين ۱۳۹۳
گزارش خوبی بود. اروپا برای توجیه مداخله در کشورهای همسایه در تهدیدات امنیتی خود اغراق می کند.
آخرین اخبار