طی تعطیلات نوروز 93 تا 14 ماه جاری یک میلیون و 890 هزار گردشگر از جاذبه های گردشگری و تاریخی استان کرمان بازدید کردند که در این زمینه باغ شاهزاده ماهان پس از ارگ کهن بم بیشترین بازدید کننده را به خود اختصاص داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان، باغ شاهزاده ماهان ، از نمونه های زیبای باغ تخت های ایرانیست که به عنوان یکی از شاهکارهای باغ سازی ایرانی در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شده است.

باغ شاهزاده ماهان در عصر قاجار و در دوران یازده ساله فرمان فرمایی عبدالحمید میرزا ناصرالدوله در دامنه ارتفاعات جوپار کرمان ساخته شده است .

باغ شاهزاده میزبان گردشگران داخلی و خارجی

باغ شاهزاده ماهان که در چهار فصل سال با زیبایی های منحصر بفرد و چشم نوازش ، هر بیننده ای را مجذوب خود می کند، هر ساله میزبان گردشگران بسیاری از داخل و خارج از کشور است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان گفت: باغ شاهزاده ماهان در ایام نوروز بعد از ارگ تاریخی بم بیشترین بازدیدکننده را به خود اختصاص داده است.

علی مهاجری افزود: باغ شاهزاده يكي از 9 باغ ايراني است كه در سال 1390 در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسید و اطلاعات اين باغ از طرف یونسکو به 35 زبان ترجمه و در نقشه گردشگري یونسکو قرار گرفته است.

رنگ بندی زیبا با استفاده از کاشت درختان مختلف

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان درباره این باغ گفت : باغ تخت شاهزاده در دامنه ارتفاعات جوپار به مساحت٥/٥ هكتار با شكلی مستطیلی با شیبی حدود چهار و شش دهم درصدی شكل گرفته و حصاری بلند آن را از جو نامساعد اطراف جدا می‌ کند.

دکتر محمد ایرانمنش ، با اشاره به اینکه آب منبع حیات بخش این باغ است که از بخش فوقانی باغ وارد درجهت طولی باغ توزیع می ‌شود ، افزود : علاوه بر آبیاری كرت‌ها ومسیرها ،با استفاده از شیب تند زمین بر روی محور اصلی و میانی باغ ،نهری وسیع، آبشره‌ها و آبشارها عنصر اصلی كیفیت بخش باغ را می سازد.

وی كوشك اصلی را از بناهای اصلی این باغ زیبا عنوان و خاطرنشان کرد: این کوشک سكونتگاه دائمی ‌و یا فصلی مالك بوده و در انتهای فوقانی باغ قرار دارد.

ایرانمنش با اشاره به اینکه سردر خانه در مدخل باغ به صورت بنایی خطی جبهه ورودی باغ را اشغال كرده است ، تصریح کرد: این بنا در دو طبقه است و طبقه فوقانی آن دارای اطاق هاییاست كه برای زندگی و پذیرایی پیش بینی شده‌اند.

وی یادآور شد : سایر بناهای خدماتی باغ از حصار اصلی استفاده کرده و ورودی های فرعی باغ نیز در دو ضلع طولی پیش بینی شده‌اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان نظم درختكاری، انتخاب مناسب گیاهان در ایجاد سایه و یا رنگ آمیزی متناسب در فصل های مختلف باغ را از ارزش های ویژه این باغ برشمرد.

باغ شاهزاده ، در ٣٥ كیلومتری جنوب شرقی شهر كرمان و در 6 كیلومتری شهر ماهان در مسیر جاده كرمان ـ بم در نزدیكی ارتفاعات جوپار بنا شده است./س


برچسب ها: باغ ، شاهزاده ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.