پژوهشگران دانشگاه امیرکبیر موفق به طراحی و ساخت دستگاه جلوگیری از واریس و ترومبوز وریدهای عمیق مبتنی بر تحریک الکتریکی شدند.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران؛ ترومبوز وریدهای عمیق (DVT) به معنای تشکیل لخته های خونی در دیواره‌های داخلی یک ورید عمقی است و اگر این لخته خونی به دستگاه گردش خون ریوی برسد، می تواند موجب "آمبولی ریه" و حتی مرگ فرد گردد.

بنابراین گزارش، اگر لخته خون تشکیل شده در وریدهای سطحی به دریچه های یک طرفه وریدها آسیب بزند، واریس رخ می‌دهد که نتیجه نشت خون از دریچه‌ها در جهت عکس حرکت آن به سمت قلب است.

براساس این گزارش؛ بی تحرکی یکی از عوامل اصلی DVT و واریس است که می‌تواند در مسافرت‌های طولانی مدت، دوران بستری در بیمارستان رخ دهد.

در ادامه این گزارش آمده اس از جمله روش‌های پیشگیری از بروز این بیماری‌ها، انقباض عضله پشت ساق پا است که به پمپ نمودن خون از وریدها به سمت قلب و بهبود گردش خون وریدی کمک می کند و مانع ایجاد لخته خون در ورید می‌‌گردد.

براساس این گزارش؛ این دستگاه با رصد کردن حرکت پای فرد و در صورت نیاز، اعمال تحریک الکتریکی موجب پیشگیری از بروز این مشکل می‌گردد، چنانچه این دستگاه از 4 بخش اصلی واحد تشخیص حرکت، واحد تحریک الکتریکی، واحد پردازش و کنترل و واحد تغذیه تشکیل شده است.

بنابراین گزارش؛ واحد تغذیه‌ای دستگاه از باتری قابل شارژ تامین می‌گردد و همچنین برای ساخت دستگاه از قطعات نصب سطحی استفاده شده است تا حجم و وزن دستگاه حداقل شود. چنانچه این دستگاه هم اکنون در مرحله آزمایشگاهی قرار دارد.

انتهای پیام/
برچسب ها: واریس ، آمبولی ، ترومبوز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار