میزان بارش در سال آبی 93 - 92 نسبت به سال قبل آن 36 درصد و نسبت به دراز مدت 32 درصد منفی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران سمنان ،  مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان از کاهش شدید بارندگی در این استان در سال آبی جاری خبر داد و گفت: این مساله سمنان را در صدر استانهای خشک کشور قرار داده است.
اتابک جعفری افزود: میزان بارش در سال آبی 93 - 92 نسبت به سال قبل آن 36 درصد و نسبت به دراز مدت 32 درصد منفی است.
وی با بیان اینکه کاهش بارندگی و خشکسالی افت سفره های زیرزمینی آب را در این استان به دنبال داشته است گفت: آب در سفره های زیرزمینی این استان 66 درصد افت دارد.
جعفری با اشاره به اینکه 87 درصد از مصارف آبی استان سمنان از منابع زیر زمینی تامین می شود اظهارداشت: از بیش از یک میلیون و 183 هزار مترمکعب مصارف آبی این استان یک میلیون و 39 هزار مترمکعب آب در بخش کشاورزی، 109 میلیون مترمکعب در بخش شرب و بقیه در بخش صنعت مصرف می شود.
وی به تاثیر خشکسالی بر منابع آبی استان سمنان اشاره کرد و گفت: اثر خشکسالی بر منابع آب سطحی سریع و گذرا و بر منابع اب زیرزمینی و بویژه آبخوانهای آبرفتی عمیق، کند ولی طولانی است.
وی گفت: این تاثیر به ترتیب سرعت و پایداری اثر خشکسالی شامل کاهش آورد و دبی رودخانه ها، کاهش آورد ودبی چشمه ها و قنوات، کاهش تغذیه سفره های آب زیرزمینی، افزایش برداشت از آبخوانهای زیرزمینی، افت مضاعف سفره های آب زیرزمینی و کاهش کیفیت منابع آب است.
وی با اشاره به آثار استمرار افت سفره آب زیرزمینی گفت: کاهش آب دهی چاهها در اثر افت سطح آب سفره و کاهش حجم ذخیره آبخوان، افزایش هزینه های ناشی از کف شکنی ، تعمیق یا جابجائی چاهها و صرف انرژی برق بیشتر جهت استحصال آب از اعماق پائین، نشست زمین در اثر افت سطح آب سفره که در این حالت آبرفت از حالت اشباع خارج شده و کاهش فشار منفذی و در نهایت نشست زمینی را باعث می شود و از علائم آن ایجاد شکاف در سطح زمین است.
وی خاطرنشان کرد: نشست زمین حاصل از افت سطح آب سفره های زیر زمینی تا ابد قابل جبران نیست و هجوم آب شور، افت سطح آب باعث کاهش آب سفره و در نهایت هجوم آب شور از سفره های شور مجاور به سفره های آب شیرین می شود و این پدیده در چاههای مجاور مسیل شور آبگرم در دشت سمنان، جنوب دشت گرمسار و جنوب کال میامی در دشت میامی جنوبی باعث کاهش کیفیت آب چاهها شده است.
وی متذکر شد: در خصوص مبارزه با حشکسالی و کاهش اثرات آن بر منابع اب به طور معمول اقدامات ضربتی به تنهایی کارساز نیست و با برنامه ریزی میان، درازمدت و اجرای طرح ها شامل اقدامات سازه ای و غیر سازه ای می توان این اثر را به حداقل رساند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان افزود: در این خصوص بدلیل اینکه استان سمنان بطور عمومی در مناطق خشک و کم آب قرار گرفته اثرات خشکسالی بر منابع آب تشدید می شود و با انجام اقداماتی نظیر کاهش اراضی زراعی تحت شرب رودخانه ها ،چشمه ها و قنوات، کاهش اراضی زراعی تحت کشت واقع در دشت های اصلی استان شامل دشت های ایوانکی، گرمسار، سمنان، سرخه، دامغان، شاهرود، بسطام، مجن، میامی، بیارجمند و خارتوران است.
جعفری تصریح کرد: بروز خشکسالی تهدیدی جدی برای سفره های آب زیرزمینی به دلیل کاهش تغذیه زیرزمینی و افزایش برداشت از سفره ها از طریق حفاری چاههای غیرمجاز و اضافه برداشت از طریق افزایش دبی و یا ساعت کارکرد می شود و برای جلوگیری از این آثار انجام اقدامات نظارتی و حفاظتی ضروری است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان با تاکید بر لزوم مقابله با اثرات خشکسالی بر منابع آبی خواستار مصرف بهینه آب در این استان شد./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.