معاون مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: علايم اوليه كمبود روي در گندم به صورت تغيير رنگ از سبز طبيعي و سالم به سبز برنزي كدر در وسط برگ‌ها ظاهر مي‌شود.

 

میر جواد تاج الدینی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: گندم از گياهاني است كه نسبت به كمبود روي حساس بوده و بخصوص گندم دوروم حساسيت خيلي بيشتري به كمبود آن نشان مي‌دهد.

وی ضمن بیان نقش روی در گیاه تصریح کرد: روي در اكثر فعاليت‌هاي گياه مثل تشكيل هورمون‌ها در كلروپلاست و فعاليت‌هاي تنظيم آب و نشاسته در غلات و تشكيل نوكلئيد و بسياري از فعاليت‌هاي ديگر گياه نقش مهمي دارد و ميزان آن در دانه بيشتر از اندام‌هاي هوايي، كاه و كلش و ريشه است.

تاج الدینی گفت: علايم كمبود روي در گندم ابتدا در برگ‌هاي مياني ظاهر مي‌شود.

وی ادامه داد: در بين گياهان تفاوت‌هاي قابل ملاحظه‌اي ديده مي‌شود به‌طوري كه در بعضي از بوته‌ها علايم به‌طور همزمان در برگ‌هاي پير و مياني ظاهر مي‌شوند و در وسط برگ‌ها لكه‌هايي به صورت سوختگي و علايم تنش خشكي ظاهر مي‌شود و به تدريج به حاشيه برگ‌ها كشيده مي‌شود.

تاج الدینی از شفاف شدن ظاهر برگ ها گفت و یادآور شد: با شدت يافتن كمبود روي، برگ‌ها بيشتر ظاهر شفاف و روغني پيدا مي‌كنند و ضمن بزرگترشدن نقاط زرد ايجاد شده روي برگ، اطراف آنها را نقاط سبز مايل به زرد فرا مي‌گيرد.

معاون مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با معرفی کودهای مورد استفاده در کمبود این عنصر افزود: از رايج‌ترين كودهاي روي، مي‌توان سولفات روي 23 درصد و اكسيد روي 78 درصد را نام برد و البته مي‌توان از مواد ديگري مثل فسفات روي 50 درصد و سولفيد روي 67 درصد و شلات روي 9 تا 14 درصد را استفاده كرد.

تاج الدینی تاکید کرد: اين كودها مي‌توانند به صورت مصرف خاكي اختلاط با خاك در مناطق كشت و يا محلول‌پاشي به ميزان 2 در هزار (درمورد سولفات‌ها و شلات‌هاي محلول روي) روي برگ‌ها مصرف شوند.
 
 
انتهای پیام/ز
برچسب ها: برگ ، گندم ، کمبود
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.