شیوه رنگرزی پارچه‌های دارایی به عنوان یکی از رشته‌های صنایع دستی و از بافته‌های زیبا و ویژه یزد در ایران منحصر به این شهر است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران، صنایع دستی و هنرهای سنتی هر منطقه بخشی از فرهنگ آن منطقه است و در روند جهانی شدن که شاید مهمترین چالش میان امروز باشد یکی از حوزه‌های ماندگار حوزه فرهنگی به خصوص صنایع دستی آن کشور است.

در آفرینش هنری آنگاه که بحث نسبت وضعیت به میان می‌آید زیباترین معانی و چشم نوازترین فرم‌ها و شکل‌ها در تلاقی یکدیگر قرار می‌گیرند و منشوری رنگ به رنگ، برتافته از جان مایه زندگی پدید می‌آید و در رابطه همیشگی و دیرپای ذهن و زبان است که دست، زبان هنرمند در خلق اثر هنری می‌شود. از این رو صنایع دستی در خاموش و خلوت هنرمند شکل می‌گیرد و همه ظرایف و زیبایی‌اش را در سکوتی فارغ از هیاهوی صنعت به رخ می‌کشد.

یزد به عنوان یکی از قدیمی‌ترین کانون‌های کار و تلاش،‌خلاقیت، ابتکار از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

پیشینه یزد که به دوران یزدگرد ساسانی می‌رسد پر از تلاش پیگیر مردمان پارسا وسخت‌کوش بوده که با وجود طبیعت گرم و خشک این دیار، کمر همت بسته و عزم ر جزم کرده تا با پشتکار، خلاقیت و ذوق هنر خدادادی نام شهر و دیار خود را بلند آوازه گردانند.

در گذشته‌ای نه چندان دور به علت غلبه سنت‌ها و رسوم پیشینیان بر زندگی مردم کمتر خانه‌ای در یزد وجود داشت که در آن یکی از حرفه‌های نساجی دستی بافت نشود.

استمرار تولید در خانه باعث شده بود که تجربیات و اطلاعات حاصله به سادگی، از نسلی به نسل دیگر انتقال یافته و اشتغال به صنایع دستی به صورت یکی از ارکان اقتصاد خانواده درآید. هنوز هم ذوق و هنر صنعتگران یزدی را در تولیداتی مانند سجاده، روتختی، پتو، شال، دستمال ابریشمی، پارچه‌های ترمه و مخمل و همچنین"دارایی" که شیوه رنگرزی آن در ایران منحصر به یزد است می‌توان یافت.

دارایی از بافته‌های زیبا و ویژه یزد است برای تهیه دارایی نخ‌های تار را قبل از بافت به روش‌های خاص رنگ می‌کنند که به تدریج رنگ‌ها در هنگام بافت مشخص می‌شود.

ماده اولیه آن از ابریشم طبیعی بوده ولی در حال حاضر نخ ویسکوز در آن به کار می‌رود مرکز اصلی بافت دارایی شهر یزد است.



انتهای‌پیام/اق

برچسب ها: میراث ، فرهنگی ، رنگرزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار