تالار قاجاری الماس کاخ "گلستان" به دلیل آینه کاری‌های منحصر به فرد و زیبایش به تالار الماس مشهور است.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ در سمت جنوبی محوطه کاخ گلستان بعد از عمارت بادیگر تالار الماس قرار دارد بنای این تالار در زمان فتحعلی شاه آغاز شد ولی در زمان ناصرالدین شاه تغییراتی در ظاهر و تزئینات آن داده شد این بنا به دلیل آینه کاری‌های داخلی به تالار الماس مشهور شده است.
 
در زمان ناصرالدین شاه اغلب تاق نماهای جناغی این تالار مانند بسیاری از تاق نماهای دیگر کاخ گلستان به قوسی یا رومی تبدیل شد و دیوارهای تالار با انواع کاغذ دیواری وارداتی از اروپا پوشیده شد.
 
با توجه به اینکه تالار الماس در زمان فتحعلی شاه ساخته شده این مکان به نمایش آثار هنری دوران این پادشاه اختصاص یافته است این بنا شامل یک تالار بزرگ، اطاقهای گوشواره، دهلیز، بالاخانه پستوها متعدد است.
 
در سه طرف تالار به سبک بناهای دوره فتحعلی شاه، سه ایوانچه آینه کاری مقرونی و طاق نماهای باریک و کشیده ساخته شده و قسمتهای شمالی تالار با ارس‌های  بزرگ که دارای شیشه‌های رنگین زیبایی بوده پوشیده شده است.
 
هم اکنون در تالار الماس اسلحه‌های دوره قاجار شامل تفنگ چهار لول (ساخت کشور فرانسه قرن 19) تفنگ دو لول چخماقی (ساخت انگلستان اواخر قرن 19 اوایل قرن 20) تفنگ سرپر (قرن 18) و تپاخچه سرپر (ساخت انگلستان قرن 18 میلادی) به نمایش گذاشته شده است.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار