خلبانان شرکت هواپیمایی لوفتهانزا برای دومین روز پیاپی همچنان به اعتصاب خود ادامه دادند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از کانال اول تلویزیون دولتی آلمان، «آ.اِر.دِ» در مجموع این اعتصاب تا روز جمعه، حدود سه هزار و هشتصد پرواز را لغو خواهد کرد. در حال حاضر فرودگاههای آلمان بدان علت آرام و خلوت است که به اکثر مسافران در مورد لغو پروازهای بزرگترین شرکت هواپیمایی آلمان، «لوفتهانزا» اطلاع رسانی شده است. تاکنون هیچ نشانه ای از حصول توافق میان اتحادیه صنفی خلبانان و مسئولان بخش تعیین تعرفه حقوق خلبانان در شرکت لوفتهانزا دریافت نشده است. پنج هزار و چهارصد خلبان، خواستار افزایش حقوق و پایبندی به ضوابط بازنشستگی زودهنگام فعلی شده اند.
خبرنگار آ.اِر.دِ در ادامه این گزارش گفت: تنها در فرودگاه فرانکفورت، اعتصاب خلبانان لوفتهانزا منجر به لغو حدود هفتصد پرواز شده است. هر چند مسافران بموقع از لغو پروازهایشان مطلع شده اند اما با اینحال مسافران بسیاری نیز هستند که از خدمات دهی فرودگاهها ناراضی اند. چون آنها مجبور شدند مدتهای مدید در صفی طولانی در مقابل مراکز اطلاعات پرواز منتظر بمانند.
باربارا شِدلر، سخنگوی شرکت لوفتهانزا در این باره گفت: طبیعی است که انتقاداتی هم وجود داشته باشد. چون مسافران بعضا ساعتهای زیادی را معطل شدند اما ما بطور معمول از طریق دفاتر و باجه های اطلاعات پرواز خود در فرودگاهها با پنج هزار مسافر، تلفنی تماس گرفتیم و مساله لغو شدن پروازها را به آنها اطلاع دادیم. این در حالی است که شرکتهای فروش بلیت هواپیما هشتاد هزار فقره تماس تلفنی با مسافران داشتند و دیروز نیز با بیست و پنج هزار نفر تماس گرفتیم.
کریستوف فرانتس، رئیس شرکت هواپیمایی لوفتهانزا در واکنش به ابراز گلایه مسافران از لغو پروازها و اینکه این شکایات در نهایت می توانند به پرداخت خسارت منتهی شوند، نخستین بار، ابراز امیدواری کرد بسرعت توافقی میان اتحادیه خلبانان و مدیران شرکت لوفتهانزا حاصل شود.
متقابلا خلبانان نیز در انتظار شنیدن پیشنهادهای جدید شرکت لوفتهانزا نیز هستند. مارکوس وال از اتحادیه صنفی خلبانان آلمان در این خصوص اظهار داشت: ما همواره برای مذاکره آماده ایم. تلفنهای لوفتهانزا تاکنون برای برقراری ارتباط اشغال بوده اند. با اینحال ما همچنان منتظر دریافت پیشنهادهای بهتر از سوی مدیران این شرکت هستیم.
در حالی که خلبانان لوفتهانزا به اعتصاب خود ادامه می دهند اما برنده این میدان، شبکه ریلی آلمان است که بیش از بیست هزار مسافر ظرف این دو روزه به جمع مسافرانش افزوده شده اند.
کانال آ.اِر.دِ در گزارشی دیگر، اعتصاب خلبانان گروه شرکتهای هواپیمایی لوفتهانزا را بزرگترین اعتصاب تاریخ فعالیت این شرکت خواند و افزود: اعتصاب خلبانان، فعالیتهای جاری این شرکت هواپیمایی را فلج کرده است. این گزارش با بیان اینکه علت به هرج و مرج کشیده نشدن فرودگاهها آلمان، تحت تاثیر این اعتصاب چند روزه، اطلاع رسانی قبلی لغو پروازها به مسافران بوده است، اعلام کرد: دو روز از سه روزی که هواپیماهای شرکت لوفتهانزا قرار است به زمین بنشینند، می گذرد. لغو پروازها موجب تعطیلی فروشگاههای داخل سالن فرودگاههای فرانکورت و مونیخ آلمان نیز شده است. مطالبه خلبانان از شرکت لوفتهانزا دو خواست اصلی را در بر می گیرد که یکی از آنها افزایش حقوق است. اتحادیه صنفی خلبانان، در نظر گرفتن حقوق اولیه یا پایه به میزان هفتاد و هشت هزار یورو در سال برای خلبانان کم تجربه و دویست و شصت هزار یورو در سال برای خلبانانی که بالاترین حقوق را دریافت می کنند، خواهان است. این گزارش با بیان آنکه خلبانان در مقایسه با دریافتی های قبلی خود، ده درصد افزایش حقوق را مطالبه می کنند در عین حال افزود: مدیران شرکت لوفتهانزا تاکنون با یک افزایش پنج ممیز دو دهم درصدی به حقوق خلبانان و واریز یک پرداخت یکبار در سال فوق العاده به میزان دو هزار یورو، نظر مساعد خود را اعلام کرده اند.
یکی از مسافران گفت: من نمی توانم ارتباط وضع افزایش حقوق خلبانان را با این وضع بفهمم.
با وجودی که در حل مساله افزایش حقوق خلبانان شرکت لوفتهانزا امکان توافق وجود دارد اما حفظ مقررات بازنشستگی پیش از موعد برای خلبانان این شرکت، کار بسیار دشواری است. تاکنون خلبانان این شرکت که به سن پنجاه و پنج سالگی می رسیدند، می توانستند بطور داوطلبانه، خود را بازنشسته کنند. با اینحال کارفرما سوابق آنها را تا سن شصت و سه سالگی محاسبه می کرد و شصت درصد آخرین ناخالص دریافتی شان را نیز به آنها می پرداخت. اما با اجرای برنامه های صرفه جویی شرکت لوفتهانزا این مزایا اکنون محدود شده است. این شرکت در نظر دارد از سال 2017 میلادی، سن بازنشستگی زودهنگام اکثر کارکنان خود را بجای پنجاه و پنج سال، شصت سال در نظر بگیرد.
هنوز معلوم نیست که در خصوص تامین این دو خواست خلبانان لوفتهانزا قرار است چطور توافق شود.
باربارا شِدلر، سخنگوی شرکت لوفتهانزا افزود: ما چاره ای نداریم جز اینکه به ضوابطی که برای ما بار مالی دارند، پایبند باشیم. این افراد باید همانند من و شما در تامین دوران بازنشستگی خود، مشارکت داشته باشند.
الیا شولتس، رئیس اتحادیه صنفی خلبانان آلمان هم گفت: اینکه لوفتهانزا گفته است ما باید سالهای بیشتری را تا دوران بازنشستگی پیش از موعد خود منتظر بمانیم، حرف مفتی است. این کار یعنی اینکه خود ما باید بازنشستگی خود را تامین اعتبار کنیم.
اگر تا فردا جمعه به مطالبات خلبانان پاسخ داده نشود آنها دور جدیدی از اعتصابات بعد از تعطیلات عید پاک را وعده داده اند.
در همین حال کانال دوم تلویزیون دولتی آلمان، «سِت.دِ.اف» نیز گزارش داد: اگر هیچ توافق زودهنگامی میان گروه شرکتهای لوفتهانزا و اتحادیه خلبانان آلمان برای پایان دادن به اعتصاب حاصل نشود، پروازهای این شرکت همچنان لغو خواهند شد. خلبانان لوفتهانزا همچنین اعلام کردند که فردا نیز دست از کار خواهند کشید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار