نتایج بدست آمده نشان داد که اثر تگرگ در مراحل رشد یاد شده بر صفات عملکرد دانه، وزن هزار دانه، تعداد دانه در ردیف و عمق دانه معنی دار بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران از سازمان هواشناسی کشور، تگرگ از جمله پدیده های زیانبخش جوی است که همه ساله به طریق مستقیم و غیر مسـتقیم خسارت های گسترده ای بر پهنه کشاورزی وارد می کند لذا هر گونه اطلاعات در مورد شدت و زمان وقوع خسارت می تواند در پیش بینی خسارت، میزان عملکرد و اتخاذ اقدامات کشت مجدد گیاه مفید واقع شود.
برای پی بردن به تاثیر تگرگ بر عملکرد ذرت دانه ای رقمksc704 (از طریق کاهش سطح برگ)آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار در ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی میاندوآب در سال 1387 به اجرا گذاشته شد.
 
 در این آزمایش درسه مرحله رشدی گیاه ذرت( 8 برگی، 11 برگی و مرحله ظهور گل تاجی)، اثرات و شدت خسارت تگرگ در 4 سطح (25%، 50%، 75% و 100%) در مقایسه با شاهد بدون خسارت بر روی صفات ارتفاع بوته، ارتفاع بلال، عمق دانه، وزن هزار دانه، تعداد دانه در ردیف، تعداد ردیف دانه و عملکرد در هکتار مورد بررسی قرار گرفت.  
 
نتایج بدست آمده نشان داد که اثر تگرگ در مراحل رشد یاد شده بر صفات عملکرد دانه، وزن هزار دانه، تعداد دانه در ردیف و عمق دانه معنی دار بوده است.  
شبیه سازی خسارت تگرگ به روش مکانیکی باعث کاهش عملکرد دانه شد، بطوریکه کمترین عملکرد دانه با 100 درصد خسارت تگرگ در مرحله ظهور گل تاجی 33% نسبت به شاهد کاهش نشان داد.
 عملکرد دانه تیمار شاهد 28/11 تن در هکتار بود. همچنین در مرحله ظهور گل تاجی بیشترین کاهش عملکرد ذرت نسبت به دو مرحله 8 و 11 برگی مشاهده شد.  
 
در این تحقیق همبستگی مثبت و معنی داری بین صفات عملکرد دانه، وزن هزار دانه و عمق دانه با سطح برگ موجود بر روی گیاه بدست آمد. نتایج این بررسی می تواند مدلی برای برآورد میزان کاهش عملکرد دانه ذرت سینگل کراس 704 ناشی از عوامل مختلف برگ زدائی از جمله تگرگ، باد، حشرات، و سایر خسارت های مکانیکی را ارائه نماید.

انتهای پیام/
برچسب ها: خسارت ، تگرگ ، ذرت ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار