یک نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به نام‌گذاری سال 93 با عنوان "اقتصاد و فرهنگ" بر لزوم وارد شدن مسائل فرهنگی به اقتصاد و خلاء این مسائل در کشورمان تاکید کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، محمدتقی توکلی  با بیان این مطلب اظهار کرد: هرچند بخواهیم با اقتصاد به تنهایی جلو برویم، موفق نمی‌شویم. در طول این سال‌ها شعارهای زیادی برای هر سال نامگذاری شده اما‌ آن طور که باید و شاید موفق نبوده‌ایم. شاید علت این مسئله هم این بوده که به فرهنگ توجه نکرده‌ایم.

نماینده الیگودرز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: منظور از فرهنگ، تاریخ و تمدن نیست. ما تاریخ و تمدن داریم بلکه منظور از فرهنگ در اینجا، یعنی فرهنگ اقتصاد، فرهنگ تولید و فرهنگ مصرف که در مجموع به رشد و توسعه اقتصادی کمک می‌کنند.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی سرانه مصرف در ایران را مثال زد و گفت: این سرانه در تمام زمینه‌ها نسبت به کشورهای دیگر بالاتر است. مثلا مصرف آب در دنیا روزانه 75 لیتر برای هر نفر است، در حالی که در همین تهران خودمان، تا 400 لیتر هم مصرف داریم.

توکلی خاطرنشان کرد: وقتی به فرهنگ مصرف توجه کنیم، یعنی مردم با توجه به نیازها و خواسته‌هایشان مصرف می‌کنند و اگر بتوانیم در این راه موفق شویم، شاید خیلی از مسائل اقتصادی‌مان هم قابل حل باشد.

وی با تاکید بر این‌که «اقتصاد فقط سرمایه‌گذاری و منابع نیست» گفت: استفاده بهینه از این منابع نیز اهمیت بالایی دارد و می‌تواند اقتصاد را رونق ببخشد. این استفاده بهینه سویه‌ای فرهنگی دارد و رسانه‌ها، دانشگاه‌ها و مدارس باید به مردم آگاهی دهند، به خصوص در بخش مصرف که بتوانیم از الگوهای بهتری استفاده کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی فرهنگ مصرف را از عوامل تاثیرگذار در اقتصاد ذکر کرد و افزود: این امر کاملا فرهنگی است. مثلا در اصفهان سرانه تولید زباله 500 گرم است، در حالی که متوسط سرانه تولید زباله کشور 1200 گرم است، این یعنی فرهنگ مصرف اصفهان بهتر از بقیه نقاط کشور است و مردم اصفهان کمتر ریخت و پاش می‌کنند. آنها طبیعتا می‌توانند بخشی از منابع را که از طریق مصرف کمتر حفظ می‌شود را پس‌انداز کنند.

توکلی در ادامه با بیان این‌که «اگر بخواهیم در شعار امسال موفق باشیم باید به مسئله فرهنگ توجه ویژه‌ای کنیم» فرهنگ‌سازی را وظیفه رسانه‌ها، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها دانست و تاکید کرد که باید برای فرهنگ‌سازی از این دستگاه‌ها کارمان را شروع کنیم.

منبع: ایسنا
برچسب ها: مسایل ، فرهنگی ، موفقیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار