مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران گفت: مقرر شده سازمان ملي زمين و مسكن و سازمان عمران و بهسازي شهري و ساير دستگاه‌ها، اعتبارات خود را در اختيار صندوق زمين و ساختمان قرار دهند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران سعید ایزدی با اشاره به اینکه  طرح تفصیلی دو وجه دارد ،افزود: يك طرح و برنامه‌اي است كه تهيه مي‌شود و دوم تصميماتي است كه مديريت شهر در قالب اصلاحات و تغييرات به اين طرح وارد مي‌كند.

وی درادامه افزود:  نظارت راه و شهرسازي بر اداره شهرها در قالب طرح‌هاي توسعه شهري است كه از طرح‌هاي كلان مقياس شروع مي‌شود تا طرح‌هاي موضعی ادامه می یابد.

ایزدی درادامه افزود:‌ تأكيد مقام عالی وزارت بر اين است كه اين طرح‌ها با تعامل شهرداري و مديريت شهري تهيه شوند نه اينكه دولت تهيه‌كننده طرح باشد و آن را براي اجرا به شهرداري ارجاع دهد.

معاون وزیر راه وشهرسازی در ادامه اظهار داشت:‌ در 50 سال گذشته اين ممانعت از طريق دستگاه مجري وجود داشته و طرحي را كه دولت تهيه كرده ، ومدیریت شهری درصدد تغيير آن طرح برمي‌آمد.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران درادامه توضیح داد:‌ برای اصلاح این روش ضمن حفظ نقش اصلي و حاكميتي خود در نظارت بر فرآيند تهيه طرح، شهرداري‌ها را دخيل خواهیم کرد تا آن‌ها هم نظرات و ديدگاهشان را بر طرح ها اعمال كنند تا به این ترتیب وقتي طرحی به اتمام مي‌رسد و مورد وفاق همه دستگاه‌ها است، شهرداري از اين طرح پاسداري كند و نه براي تغيير طرح تلاش كند.

معاون وزیر راه وشهرسازی در ادامه تصریح کرد:‌مصوباتي كه بعد از تصويب طرح‌ها اعمال مي‌شوند بخشي از مشكلات خود طرح است اما بخش‌هاي عمده، اراده‌هاي خاص مديريت است كه در مواقع مختلف بنابر مقتضياتي بر طرح اعمال مي‌شوند ولي تلاش مي‌كنيم جلوي اين اعمال نظرات را بگيريم.

ایزدی درادامه گفت:‌چه طرح جامع و تفصيلي و چه طرح‌هاي موضعی بايد با تعامل دستگاه‌هاي مختلف بدون هيچ اعمال‌نظر خاصي اجرا شوند. در همين راستا توافقنامه‌اي با سازمان شهرداري‌ها امضا كرديم كه بين وزارت راه و شهرسازي (شركت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ایران) ، سازمان شهرداري‌ها و معاون هماهنگي امور عمراني وزارت كشور مبادله شد.
وی با اشاره به اینکه  قرار بر ايجاد فضاي تعاملي در حمايت از شهرداري‌هاست ،گفت:‌تاكنون اقداماتي نيز در اين زمينه انجام شد و در آن 5 شهري كه قبلاً نام بردم، رايزني‌هايي انجام شد و پروژه‌هاي اجرايي را در دست داريم.
مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران در ادامه توضیح داد: شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری دو محل تأمين اعتبار و رديف دولتي دارد كه يكي براي حمایت از تأمين و ارتقاء زيرساخت‌ها است و ديگري براي مطالعات نواحي نابسامان و ساماندهي سكونتگاه‌هاي غيررسمي است.

ایزدی در ادامه اظهار داشت:  رقم اين دو اعتبار قابل توجه نيست اما از همان ميزان حدود 31 درصد براي سال آينده كاهش يافته است.

وی خاطر نشان کرد:  سرمایه اغلب كارهاي ما از منابع داخلي تامین می شود كه به شكل اهرمي، قرار است با منابع بخش خصوصي و ساير دستگاه‌ها سهم بزرگي را به عنوان اعتبار براي بهسازي و نوسازي اختصاص دهد.

 معاون وزیر راه وشهرسازی در ادامه افزود:مقرر شده از محل منابع در اختيار خودمان بتوانيم آورده اوليه‌اي داشته باشيم تا ساير دستگاه‌ها را براي ورود به عرصه نوسازي تشويق كنيم.

ایزدی در ادامه توضیح داد:‌ در واقع با تشكيل صندوق‌هاي زمين و ساختمان و در اختيار گذاشتن زمين در اين صندوق‌ها و با جمع‌آوري منابع خرد تلاش مي‌كنيم منبع اعتباري مناسبي را براي مردم، بخش خصوصي و ساير متقاضيان اجراي طرح‌هاي بهسازي و نوسازي فراهم كنيم.
وی با اشاره به اینکه  اين صندوق براي نخستين بار در كشور تشكيل مي‌شود،افزود:‌ قرار است سازمان ملي زمين و مسكن و سازمان عمران و بهسازي شهري و ساير دستگاه‌ها، اعتبارات خود را در اختيار صندوق زمين و ساختمان قرار دهند.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران در ادامه اظهار دشت:  صندوق زمين و ساختمان، صندوقي است كه مجوز آن را بورس صادر كرده از طريق در اختيار گذاشتن منابعي از طرف دولت و جذب سرمايه خرد، اعتباري فراهم مي‌كند تا در اختيار سازندگان در محدوده‌هاي هدف قرار گيرد.

وی در ادامه گفت: با اين شكل تأمين منابع مالي سرمايه‌هاي خرد را متمركز خواهیم كرد و اين سرمايه‌ها به صورت هدفمند براي نوسازي و بهسازي مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

 معاون وزیر راه وشهرسازی در ادامه تصریح کرد:‌از طرف ديگر هم دولت را در اين صندوق درگير نمي‌كنيم و صندوق با مديريت بخش خصوصي كار را پيش مي‌برد و هم منابع دولت در اين صندوق هيچ وقت از بين نمي‌رود چون در گرو اين صندوق است و مجدداً احيا مي‌شود.

ایزدی در ادامه توضیح داد: صندوق دیگری نیز در کشور وجود دارد که صندوق حرمین شريفين است ولی در حال حاضر منابع این صندوق صرفا صرف بهسازي و نوسازي چهار حرم شريف در مشهد، قم، شهر ري و شيراز مي‌شود، تلاش مي‌كنيم از طريق اين صندوق نیزمنابع اعتباري لازم را براي نوسازي و بهسازي محدوده‌های هدف دراین چهار شهر فراهم کنیم .
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار