کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان با اشاره به اینکه سیاست خارجی دولت فعلی افغانستان از تعادل لازم برخوردار نبوده، اظهار داشت: افغانستان نیازمند سیاست خارجی متعادل در سطح منطقه و جهان است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، «عبدالله عبدالله»، یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری افغانستان  اظهار داشت: تأمین و تضمین منافع ملی افغانستان نیازمند یک سیاست خارجی سنجیده و متعادل در سطح منطقه و جهان است.

وی افزود: حصول و حفظ تعادل در سیاست و روابط خارجی افغانستان  با ممالک اسلامی، همکاران بین‌المللی و کشورهای همسایه این سرزمین امری است که ثبات و صلاح این کشور بستگی تام و تمام به آن دارد.

عبدالله خاطر نشان کرد که سیاست خارجی افغانستان باید مبتنی بر درک دقیق و دیدگاه واضح نسبت به کشورهای همسایه، منطقه و جهان تعریف، طراحی و تدوین می‎شد اما متأسفانه تاکنون چنین نبوده است.

به گفته این نامزد انتخاباتی، دستگاه دیپلماسی افغانستان دیدگاه واضحی در قبال کشورهای منطقه و جهان نداشته و از همین جهت سیاست خارجی این کشور همواره دستخوش نوسانات ناگهانی و تغییرات سریع بوده است.

وی تصریح کرد: سردرگمی و ابهام در سیاست خارجی افغانستان در حدی بوده است که کنشگران و کارگزاران عرصه سیاست خارجی افغانستان هر کدام مواضع و دیدگاه خاص خود را نسبت به کشورهای خارجی داشته است؛ حتی هر یک از سخنگویان دستگاه سیاست سازی افغانستان تلقی و تبیین ویژه خود را از سیاست خارجی افغانستان ارائه داده است.

این کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان افزود: دولت فعلی این کشور در طول 12 سال گذشته نتوانسته سیاست خاجی سنجیده و استراتژی مدون و مشخصی را در قبال کشورهای منطقه و جهان داشته باشد.

به گفته عبدالله عبدالله، دولت فعلی افغانستان در غیبت یک سیاست خارجی از پیش تعریف‎شده و تدوین‎یافته، گاه برخی کشورهای منطقه را دوست دیرینه و همکار همیشگی خود خوانده و روز دیگر همان کشور را دشمن دائمی دولت و مردم افغانستان لقب داده است.

وی تأکید کرد: سیاست خارجی فعال و پویا نیازمند تحلیل وضعیت و رویدادهایی است که در بیرون از افغانستان در جریان است.

به اعتقاد این کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان، بیگانگی با رویدادهای دور و نزدیک و غفلت از اتفاقاتی که در خارج از افغانستان در حال شکل‌گیری است، نقص و ناکارآمدی را بر سیاست خارجی فعلی افغانستان تحمیل کرده است.

به گفته عبدالله، بی‎اعتمادی جامعه بین‌المللی و بی‎اعتنایی برخی کشورهای منطقه نسبت به افغانستان، محصول و مولود سیاست خارجی ناسازگار و ناهمخوان با واقعیت‎های پیچیده پیرامون این کشور است.

تأمین امنیت این کشور توسط سربازان بومی، یکی از آرزو‎های مردم افغانستان است

عبدالله عبدالله خاطرنشان کرد که تأمین امنیت افغانستان توسط سربازان بومی، یکی از آرزوهای مردم افغانستان است؛ اما استقبال مردم افغانستان از ورود و حضور نظامیان خارجی در این کشور از سر ناگزیری صورت گرفت.

وی افزود: 13 سال پیش، افغانستان در وضعیت و شرایط خاصی قرار داشت با این توضیح که 85 درصد خاک این کشور توسط تروریست‌های بین‌المللی اشغال شده بود و جهت تضعیف و تعقیب این تروریست‌ها و تأمین امنیت در افغانستان، به حضور نیرومند نظامیان خارجی نیاز احساس می‎شد.

ضفف مدیریتی در داخل باعث شد که از فرصت‎های پیش‎آمده استفاده مناسب و مؤثر صورت نگیرد

عبدالله عبدالله، با اشاره به سرازیرشدن کمک‎های کشورهای جهان به افغانستان، اظهار داشت: یک دهه فرصت با شتاب شایان سپری شد، اما ضعف و کاستی‎های مدیریتی در افغانستان اجازه و امکان آن را نداد تا از این فرصت‎ها به گونه مطلوب و مؤثر استفاده شود.

وی افزود: شاهد بودیم که- اگر برخی امور استثنایی در نظر گرفته نشود-  می‎توان گفت که 13 سال پیش یک اجماع بزرگ در سطح کشورهای منطقه و جهان به حمایت از افغانستان شکل گرفت.

این کاندیدای افغان تأکید کرد: این اجماع بین‌المللی حمایت از افغانستان- که باعث سرازیر شدن ملیون‎ها دلار کمک‎های کشورهای خارجی به این کشور شد- فرصتی اتفاقی و استثنایی بود که نصیب کمتر کشوری می‎شود اما ناکارآمدی ادارات داخلی سبب شد که این فرصت‎ها فرار کند؛ طوری که در شرایط حاضر، اثر و ثمر این کمک‎ها را کمتر می‎توان در چهره افغانستان امروزی مشاهده کرد.

پیمان امنیتی را امضا خواهم کرد/ پیش‎شرط‎ فعلی غیرعملی است

عبدالله عبدالله در مورد امضای پیمان امنیتی با آمریکا اظهار داشت: به نظر من افغانستان به حضور نظامیان آمریکایی و ادامه حمایت‎های آنان نیازمند است و حضور آن‎ها نیازمند یک چارچوب قانونی است و این چارچوب قانونی همان پیمان امنیتی است که در صورت پیروزی آن را امضا خواهم کرد.

وی به این موضوع که خود چه پیش‎شرطی برای امضای پیمان امنیتی خواهد داشت، اشاره‎ای نکرد؛ اما به صورت مشخص از آغاز عملی روند صلح به عنوان یکی از پیش‎شرط‎های مطرح شده از سوی دولت فعلی افغانستان یاد کرد و آن را پیش‎شرط غیرعملی خواند.

برچسب ها: افغانستان ، سیاست ، متعادل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.