در حال حاضر با اقدامات صورت گرفته و تشخیص زودرس بیماری جذام در کشور به مرحله کنترل رسیده است.

دکتر فیروز معاون پژوهش مرکز تحقیقات پوست و جذام درگفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در خصوص جذام گفت: جذام یکی از قدیمی ترین بیماری‌هایی است که تا 150 سال پیش علت آن ناشناخته بود و به همین خاطر درمانی هم برای آن وجود نداشت.

وی با بیان اینکه عامل جذام یک میکروب است که پوست و اعصاب را مورد حمله قرار می‌دهد افزود: 90درصد مردم به صورت ژنتیکی نسبت به این میکروب مقاوم هستند و تنها 10درصد مردم در صورت مواجهه با میکروب مبتلا به آن می‌شوند. "سازمان جهانی بهداشت" 30 سال پیش یک رژیم درمانی برای این بیماری مطرح کرد که از آن زمان به بعد بیماری جذام به سمت کنترل شدن پیش رفت.

فیروز تصریح کرد: سازمان جهانی بهداشت هم به تمام کشورها اعلام کرده که بیمار جذام درمان نشده در هر کشور باید به زیر یک در هر ده هزار جمعیت آن کشور برسد و به سمت حذف جذام حرکت کنند. در اکثر کشورها جذام را نمی‌توان حذف کرد ولی اکثراً به مرحله کنترل رسیده‌اند.

وی در خصوص وضعیت جذام در کشور عنوان کرد: کشور ما حدود شش سالی است که به شرایط کنترل جذام رسیده است و طبق آمار وزارت بهداشت سالی 30 تا40 بیمار جدید جذامی در کشور ثبت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر موارد ابتلا به جذام در استانهای خراسان جنوبی، گلستان، کردستان، کرمانشان و سیستان و بلوچستان است.

وی تأکید کرد: اگر بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود در برخی از افراد ظرف شش ماه و در برخی از افراد ظرف یکسال درمان می‌شود اما اگر بیماری باعث عوارض همچون خوره اعضای بدن شود دیگر نمی‌توان برای بیمار کاری کرد.

انتهای‌پیام/
برچسب ها: جذام ، وزارت ، بهداشت ، پوست ، اعصاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.