جزیره کیش یکی از جزیره‌های خلیج فارس و از توابع بخش کیش، شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است که سالانه یک میلیون نفر گردشگر را به خود جذب می‌کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران،جزیره کیش یکی از جزیره‌های خلیج فارس و از توابع بخش کیش، شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. در گذشته این جزیره را به نام « قیس » می‌خواندند. شکل این جزیره بیضوی مانند است و در ۱۲ کیلومتری کرانه شیبکوه جای گرفته است. این جزیره یک میلیون نفر گردشگر را سالانه به خود جذب می‌کند.از جمله ديدني هاي کيش مي توان به موارد زير اشاره کرد.
 
***ذخيره آب با آب انبار سنتي

يكي از روش هاي ذخيره آب آشاميدني دردوران قديم در جزيره كيش، ساخت آب انبار بوده است.به منظور جمع آوري آب از سطحي در منطقه درخت سبز، در سال 1372يك آب انبار دوقلو با پنج بادگير به سبك معماري سنتي يزدي در محدوده شهر حريره ساخته شد. كه امروز يكي از مناطق ديدني و سياحتي كيش نيز به شمار مي آيد.
تزئينات خاص اين بنا يادآور معماري فني شهرهاي جنوب مركزي ايران بوده، و براي گردشگران داخلي و خارجي بسيار جالب و ديدني است.

***كيش جزيره اي مرجاني  
مرجان ها جانوراني گياهي شكل و استوانه اي از رده كيسه تنان هستند و اغلب دسته جمعي زندگي مي كنند. در بالاي استوانه ، سر آن ها قرار دارد و در پايين، صفحه اي پهن وجود دارد كه به آن صفحه پايي مي گويند. سلول هاي صفحه پايي موادي آهكي ترشح مي كنند تا مرجان بر روي تخته سنگ ثابت نگه داشته شود. با ترشح اين مواد، به تدريج پايه اي آهكي براي مرجان به وجود مي آيد. تجمع مرجان ها و ترشحات آهكي آنها، در طول دوران مختلف زمين شناسي در پيدايش جزيره كيش نقش داشته است. جزاير مرجاني و جنگل هاي استوايي داراي بالاترين تنوع زيستي در اكوسيستم هاي جهان هستند
 
***مسجدي کهن يادگار دوره سلجوقيان در کيش

آثار بدست آمده از شهر تاريخي حريره در جزيره كيش معرف حضور سكنه مسلمان با تمدن و فرهنگ غني اسلامي در آن دوران است . يكي از آثار كشف شده مسجد تاريخي زيبايي است كه معماري آن مربوط به دوره سلجوقيان است . اين مسجد كهن در محدوده اي نامنظم با مساحت 2000 متر مربع يافت شده كه نشان دهنده گسترش ومرمت آن در دوره هاي مختلف تاريخي است. اين مسجد در هيچ كجا داراي سقف نبوده و يك مناره و چهار محراب در آن شناسايي شده است. مطالعه و پژوهش در اين مسجد كماكان ادامه دارد. جزيره كيش داراي مساجد كوچك و بزرگ با معماري زيبا و اصيل ايراني است. اين مساجد با پراكندگي مناسبي در نقاط مختلف كيش بنا شده اند.

***مسجد زيباي خاتم الانبياء (ص)  
با دو مناره بزرگ در شمال جزيره كيش محل برگزاري نماز جمعه و اجتماعات مذهبي كيش است.

***مسجد امام حسن مجتبي (ع)
با طراحي منحصر به فرد در بهترين نقطه شهرك مسكوني صدف و در ميان فضاي سبز زيبايي واقع شده است . اين مسجد ميزبان پيكر پاك پنج شهيد گمنام دوران دفاع مقدس نيز هست . عطر حضور اين شهدا به گونه اي است كه هر بازديدكننده اي را به سوي مرقد پاكشان مي كشاند . مردم جزيره كيش به مناسبتهاي مختلف برسرمزار اين شهداي گرانقدر حضور مي يابند و به آنها اداي احترام مي كنند.

***مسجد قديمي اميرالمؤمنين (ع)


كه مرمت شده و اكنون مورد مراجعه نمازگزاران است و مسجد ماشه كه در مجاورت آن بنا شده ودر حال مرمت وبازسازي است ، اين دو مسجد در شمال شرقي كيش در منطقه ماشه كه پيش از دهه پنجاه شمسي محل سكونت بوميان بوده واقع مي باشند و ثبت شده آثار ملي هستند.

***مسجد جامع نور

با تك مناره زيبا، محل تجمع و اقامه نماز ساكنان اهل تسنن كيش در منطقه مير مهنا (سفين) واقع است . همچنين علاوه بر وجود نمازخانه هاي ساحلي كه به زيبايي در سواحل پرتردد ساخته شده اند اغلب اماكن محل حضور گردشگران داراي نمازخانه مي باشند . با افزايش جمعيت كيش كه بدليل مهاجرت ساكنان شهرهاي مختلف صورت گرفته مراسم و مناسبتهاي مختلف مذهبي رنگ و بوي خاصي پيدا كرده و ساكنان مسلمان كيش سعي مي كنند به نوعي با حفظ سنت ها و فرهنگ هاي خود در مراسم هاي مذهبي شركت كنند بخصوص در مراسم روزهاي تاسوعا و عاشورا و دهه محرم كه مردم با برپايي تكايا و دسته جات عزاداري شور و حال خاصي را به جزيره مي دهند كه بخودي خود باعث جذب و همراهي مسافران داخلي و خارجي مي شود.
 
***اسكله بزرگ تفريحي كيش ساخت متخصصان ايراني

اسكله بزرگ تفريحي كيش به روش شمع فلزي و عرشه چوبي با چهار فضاي اقماري بدست متخصصان ايراني ساخته شده است. اين اسكله به طول 437 متر، عرض 18 متر و مساحت 10 هزار مترمربع هيچ گونه اثر تخريبي بر زيستگاه هاي دريايي نداشته است و گردشگران مي توانند با گردش بر روي اين اسكله از ديدن مناظر طبيعي و ماهي هاي رنگارنگ و متنوع سواحل مرجاني كيش لذت ببرند. 

فاز اول اسكله تفريحي بزرگ كيش ظرف مدت كوتاه بيست ماهه ساخته شده است و در روز پنجم مرداد 1385 افتتاح شد.در فضاهاي اقماري اين اسكله رستوران ها و چايخانه هاي متنوع ساخته مي شود و اكثر خدمات تفريحي دريايي بر روي اين اسكله به گردشگران عرضه مي گردد .اين اسكله در انتهاي بلوار دريا واقع مي باشد.
 
***كشتي يوناني، كشتي باري ساخت اسكاتلند

يكي ديگر از جذابيت هاي منطقه غروب كيش باقيمانده يك كشتي عظيم الجثه باري است كه امروزه سوژه عكس برداري گردشگران شده است. اين كشتي باري در سال 1322 در اسكاتلند ساخته شد . وزن كشتي 7061 تن و طول آن 136 متر مي باشد. اين كشتي چهارم مرداد سال 1345 شمسي به هنگام سفر به كشور يونان در ساحل جنوبي جزيره كيش به گل نشست و تلاشها براي بازگرداندن آن به دريا بي نتيجه بود . اين كشتي به يوناني معروف شده است.

***کهنسالترين درخت جزيره در مجموعه درخت سبز

در اطراف يكي از كهنسال ترين درختان لور جزيره، مجموعه درخت سبز ساخته شده است. نرده ها و پياده روي هاي چوبي در ميان فضايي سبز ، شما را به سوي اين درخت زيبا و كهنسال مي برد. در مقابل اين مجموعه ، آب انبارهايي با سبك معماري يزد ساخته شده اند كه در فصل بارندگي ميزان قابل توجهي آب در آنها ذخيره مي شود و جهت آبياري درختان مورد استفاده قرار مي گيرد . بناي اين آب انبارها هميشه سوژه عكاسان قرار مي گيرد.
 
***زيباترين پارك هاي تفريحي منطقه خاورميانه در جزيره کيش

پارك دلفين يا دلفيناريوم يكي از زيباترين پارك هاي تفريحي منطقه خاورميانه در مساحتي بيش از يك ميليون مترمربع با سرمايه گذاري بخش خصوصي ساخته شده است . تماشاي اين مجموعه زيبا با بيش از هزاران نخل و گونه هاي گياهي متنوع ديگر و نمايش ديدني دلفين ها، شيرهاي دريايي و گرازهاي دريايي براي هر گردشگري جذاب است . اين پارك با اجراي طرح هايي مانند جنگل باران هاي مصنوعي، كوه آتشفشان، دنياي اركيده، باغ پروانه ها و رستوران هاي منحصر به فرد توسعه بيشتري مي يابد.
 
***باغ پرندگان داراي بيش از 57 گونه پرنده  

باغ پرندگان با بيش از 57 گونه پرنده از جمله پليكان، شترمرغ، طوطي ماكائو، انواع گوناگون لك لك، توكان، توركو، قو، پنگوئن آفريقايي و گونه هاي نادر، چون تمساح پوزه كوتاه بي شك يكي از منحصر به فردترين مراكز نگهداري جانوران در ايران مي باشد. از جمله نكات قابل توجه در اين پارك گردآوري گونه هاي مختلف از اقصي نقاط جهان از آمريكاي جنوبي تا استراليا و از شرق تا آفريقا مي باشد. اين باغ در داخل پارك دلفين قرار دارد.
 
***آكواريوم، موزه شگفتي هاي جهان آفرينش   

مجموعه اي كم نظير از ماهيان آب شور و شيرين، خزندگان و پرندگان ناياب ايران و جهان، پستانداران كوچك و حيوانات تاكسيدرمي شده در مجاورت ساحل شمال شرقي جزيره كيش وجود دارد كه به مجموعه شگفتي هاي جهان آفرينش يا آكواريوم معروف است. نخستين آكواريوم پنجاه هزار ليتري مخصوص كوسه ها و ماهيان بزرگ خليج فارس و آكواريوم بيست هزار ليتري ماهيان آب شيرين در اين مجموعه ساخته شده است. راه ديگر لذت بردن از تماشاي ماهيان رنگارنگ، به غير از غواصي بازديد از اين مكان است .
 
***علامت گذاري لاك پشت هاي دريايي كيش

آبهاي پيرامون جزيره مرجاني كيش زيستگاه دو گونه لاك پشت دريايي پوزه عقابي و سبز است.لاك پشت هاي سبز عمدتا" براي تغذيه به آبهاي كيش مي آيند در حالي كه لاك پشت هاي پوزه عقابي كه شديدا" در معرض خطر انقراض دارند از اواخر اسفند تا اواسط مرداد براي تخم گذاري به سواحل ماسه اي حفاظت شده به ويژه در جنوب و غرب جزيره مراجعت مي نمايند.
گفتني است علامت گذاري تمامي لاك پشت هايي كه براي تخم گذاري به ساحل حفاظت شده مي آيند از بهار سال 1389 آغاز شده است تا مطالعات بيشتري درخصوص نحوه زندگي و مسيرهاي مهاجرت آنان انجام شود. جالب است بدانيد بچه لاك پشت ها وقتي بزرگ شوند براي تخم گذاري به زادگاه خود باز مي گردند.
 
شما گردشگران و ساكنين جزيره مي توانيد پس از هماهنگي با مركز حفاظت و مونيتورينگ لاك پشت هاي دريايي در فصل ياد شده و عمدتا" در هنگام تاريكي شب، از تماشاي كندن حفره و سپس تخم گذاري لاك پشت ها، خروج نوزادان از لانه و ورود آنها به آبهاي خليج فارس لذت ببريد كه خاطره اي ماندگار خواهد بود.
 
***شهر زير زميني كاريز

قنات هاي كيش با قدمت بيش از دو هزار سال از كهن ترين آثار به جاي مانده از ايران باستان هستند كه اكنون با بازسازي و بهسازي يكي از اين قنات ها به شكل تونل هاي عريض با معماري منحصر به فرد مجموعه اي تفريحي و ديدني براي بازديد كنندگان فراهم شده است. درجه حرارت داخل تونل ها در سراسر سال بين 22 تا 25 درجه سانتيگراد است و طرح ساخت رستوران هاي سنتي و جديد، موزه، فروشگاه هاي صنايع دستي ايران و امكانات ديگر در داخل اين تونل ها در دست اجراست. محل اين مجموعه در مجاورت سالن چند منظوره مجموعه ورزشي المپيك كيش است.
 
***معرفي هنرمندان برجسته كشور درگذر هنرمندان

در اين گذر تنديس چهره‌هاي شاخص رشته‌هاي مختلف هنري نصب و در معرض ديد علاقمندان قرار گرفته است. هدف از اين طرح معرفي هنرمندان برجسته كشور و پيشنهاد الگوها و نمونه هايي مناسب به نوجوانان و جوانان است. علاوه بر اين گرد آوردن اين تنديس ها در كنار يكديگر جايگاه هنر و جامعه هنري ايران را به تصوير مي كشد و هنرمندان اين مرز وبوم را به فرهنگ دوستان سرزمين هاي ديگر مي شناساند.

***شهر باستاني حريره


بسياري از مسافران كه به جزيره كيش سفر مي كنند به سختي باور مي كنند كه اين جزيره روزگاراني شهري بزرگ و آباد را در خود جاي داده و يكي از قطب هاي تجاري ميان چين ، اروپا وشمال آفريقا بوده است. جزيره كيش ازسال 356 هـ . ق پس از وقوع زلزله در بندر تاريخي سيراف مورد توجه بيشتر قرار گرفت و جمعيت آن رو به فزوني گذاشت و رونق تجاري آن زياد شد .تپه هاي تاريخي در كرانه شمالي جزيره كيش بيانگر وجود بندري پر رفت و آمد گذشته هاي دوربنام شهر حريره است. گستره پستي و بلندي ها و خرابه هاي شهر قديمي حريره حدود 120 هكتار وسعت دارد اين وسعت بيانگر وجود منطقه اي بزرگ با جمعيتي كثير بوده است و بقاياي بدست آمده از اين شهر نشان از فعاليت هاي تجاري گسترده آن دارد. عمليات باستانشناسي بقاياي شهر بخش هايي از معماري و نحوه زندگي مردمان آن روزگار را مشخص كرده است.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: گردشگری ، کیش ، خلیج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار