مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: بیش از 3 درصد مساحت استان را مناطق حفاظت شده تشکیل می‌دهد.

مطهری در گفتگو با خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران در خصوص شرایط استان گفت: 6.85 درصد از مساحت کل استان شامل 4 منطقه حفاظت شده، 1 پناهگاه حیات وحش و 2 پارک ملی با مساحت 194 هزار و 49 هکتار می‌باشد.  
 
وی با اشاره به وضعیت گونه‌های جانوری استان افزود: 51  گونه پستاندار، 141 گونه پرنده، 52 گونه خزنده، 8 گونه ماهی و 4 گونه روزیست حیات وحش استان را تکشیل می‌دهد که در این میان یوزپلنگ ایرانی به شدت درمعرض انقراض قرار دارد.  
 
وی ادامه داد: همچنین این استان دارای 13 هزار و 695 هکتار ذخیره‌گاه جنگلی و 8 تالاب در حاشیه رودخانه‌های استان و گونه‌های گیاهی، دارویی و بسیاری برخوردار است که بعضا انحصاری استان خراسان شمالی است و مدیرکل محیط زیست استان خراسان شمالی با اشاره به وضعیت منابع آبی استان گفت: استان خراسان شمالی دارای 35 رودخانه فصلی و 13 رودخانه دائمی، 632 قنات و 2 هزار و 650 چشمه می‌باشد که مجموع حجم آب استان را به 2 هزار و 400 میلیون متر مکعب در سال می‌رساند.

مطهری در ادامه با اشاره به چالش‌های محیط زیستی استان اظهار داشت: دام مازاد و چرای مفرد، چرای زودرس، شکار بی رویه به دلیل راحت‌ الوصول شدن سلاح و مستثنیات و آغل‌های دامداری در سطح مناطق محیط زیست استان را با چالش مواجه کرده است. 

وی ادامه داد: در راستای توسعه گردشگری نیز چندین پیشنهاد داریم از جمله واگذاری زیستگاه‌های اختصاصی به بخش خصوصی، ایجاد مرکز تکثیر حیات وحش و یک مرکز توریسم توسط بخش خصوصی در روستای سرخ چشمه پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم به علت وجود مرکز تکثیر یوزپلنگ و مناطق حیات وحش ایجاد شود.  
 
وی خاطر نشان کرد: این طرح‌ها با توجه اتمام طرح‌های جامع و تفصیلی پارک و مناطق حفاظت شده سالوک و ساریگل و مشخص شدن زون‌های تفرجگاهی برای درآمدزایی و استفاده از این مناطق پیشنهاد شده است.  
انتهای پیام/  
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار