مسئولیت‌پذیری از فاکتورهای مهم بهداشت روانی خانواده و جامعه است که از دوران کودکی در خانواده باید آموخته شود.

 حسین ابراهیمی‌مقدم متخصص و روانشناس بالینی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: در خانواده‌هایی که یک یا چند فرد از ویژگی مسئولیت‌پذیری برخوردار نباشند استرس‌ها و تعارض‌های بیشتری وجود دارد.  
 
این روانشناس افزود: مسئولیت‌پذیری در بین افراد به نوع‌های متفاوت باید وجود داشته باشد. به عبارتی دیگر طبیعی است که مسئولیت یک خانم خانه‌دار با مسئولیت یک دانش‌آموز متفاوت است؛ ولی به نظر می‌رسد که اساس و شروع مسئولیت‌پذیر بودن یا نبودن از همان دوران کودکی شکل می‌گیرد.  
 
وی با ادامه داد: بعضی از کودکان از همان ابتدا به آن سمت سوق داده می‌شوند که مسئولیت کارهای خودشان را خود باید بر عهده بگیرند و حتی برخی از مسئولیت‌های خانواده بر دوش آنها می‌افتد.  
 
این روانشناس افزود: بعضی دیگر از کودکان این‌گونه فکر کرده که تافته جدا بافته‌ای هستند و فقط باید دستور دهند و دیگران اجرا کنند چه بسا که از انجام کارهای شخصی خودشان نیز شانه خالی کرده و آن را بر دوش دیگران می‌اندازند و هیچگونه مسئولیتی را متوجه خودشان نمی‌‌دانند و به همین خاطر است  که در صورتی که کوچکترین کاری از آنها خواسته شود احساس بدی پیدا کرده و حتی شاید پرخاش کنند.
برچسب ها: کودک ، خانواده ، رفتار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار