شهرستان بیجار مرکز منطقه ی گروس در شمال شرقی استان و در مجاورت استان زنجان قرار گرفته است که پیشینه تاریخی آن به هزاره سوم پیش از میلاد می رسد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران سنندج،بیجار به بام ایران شهرت دارد که ارتفاع آن از سطح دریا یک هزار و 870 متر است و بعد از شهر کرد مرتفع ترین شهر ایران است.
این شهرستان دارای آب و هوای کوهستانی و زمستان های سرد و تابستان های معتدل است، همچنین رودخانه قزل اوزن که شاخه اصلی سفیدرود محسوب می شود در داخل این شهرستان جریان دارد.

مهم ترین جاذبه های گردشگری و اماکن دیدنی شهرستان بیجار شامل: مجموعه ی بازار و تیمچه حاج شهباز و امیر تومان: بازار بیجار در مرکز این شهر واقع شده و از بقایای بافت قدیمی شهر محسوب می شود؛ این بازار شامل یک راسته ی شمالی، جنوبی، تیمچه ای به نام حاج شهباز و سرایی به نام سرای "امیر تومان" است.
این بازار به لحاظ دارا بودن بافت قدیمی آن، محل خرید صنایع دستی و سوغات محلی است، لذا به یکی از مراکز مورد توجه گردشگران تبدیل شده است.
قلعه باستانی قم چقای: دژ باستانی قم چقای در 45 کیلومتری شمال بیجار و در 12 کیلومتری روستای قم چقای روی کوه بلندی قرار گرفته است.
موقعیت طبیعی این قلعه باعث شده که این بنا از اهمیت و عظمت خاصی برخوردار شو. این قلعه از یک سو به دره ای عمیق و از سویی دیگر به پرتگاهی بسیار هولناک مشرف است که رودخانه ای در خط القعر آن جاری است،

در سمت شمالی آن که از ارتفاع کمتری برخوردار است بقایای دیواری عریض و محکم از سنگ لاشه با ملات و برج های نیم استوانه ای قرار دارد.

سایر آثار قلعه مانند تونل با پله و راهروی آب انبار حکایت از اهمیت این قلعه ی مهم در دوره های مختلف دارد.

 با توجه به بقایای حصار و دیوارهای قلعه، احتمالاً مربوط به دوره ی ساسانی باشد، عظمت و اهمیت قلعه در کنار دره ی عمیق و فرم خاص صخره ای آن و رودخانه ای که در قعر دره جاری می باشد که هر بازدیدکننده ای را متحیر و اعجاب همگان را در نوع معماری باشکوه آن برمی انگیزد.

منطقه ی حفاظت شده ی بیجار: این منطقه مهم ترین زیستگاه طبیعی استان است که با وسعتی معادل 23هزار هکتار در شمال شرقی استان قرار گرفته است.

این منطقه به دلیل قرار گرفتن در میان سلسله ارتفاعات و تحت تأثیر جریان های رطوبتی، از ریزش های جوی نسبتاً کافی برخوردار است و تعداد زیادی چشمه دایمی و فصلی در آن دیده می شود.

این منطقه از لحاظ حیات وحش غنی بوده و توده های مختلف پستانداران و پرندگان، خزندگان و انواع ماهی در این منطقه وجود دارد که از آن جمله می توان به قوچ و میش ارمنی، آهو، خرس قهوه ای، گراز، گربه ی وحشی، خرگوش و انواع پرندگان مانند حواصیل خاکستری، کبک، چکاوک و جانداران آبی مانند سگ آبی، عروس ماهی و سیاه ماهی اشاره نمود.

صنایع دستی و سوغات و شیرینی بیجار: صنایع دستی عمده بیجار قالی، قالیچه و گلیم است. تعداد زیادی از قالی های قدیمی کردستان که هم اینک در موزه های بزرگ فرش در داخل و خارج کشور نگهداری می شود، از قالی های بافت بیجار هستند.

گلیم بیجار نیز با توجه به ترکیب نقش و رنگ، حجم کم و قیمت مناسب آن به عنوان بهترین و ماندگارترین سوغات برای گردشگران سفارش می شود، هم چنین شیرینی بیجار شامل نان شیرمال و حلوای سوهانی از دیگر سوغات این شهر محسوب می شوند.

ارتفاعات: مهم ترین ارتفاعات شهرستان بیجار که از لحاظ طبیعت گردی و کوه پیمایی اهمیت دارند عبارتند از: کوه های شمال بیجار با ارتفاع بیش از سه هزار متر شامل قله های شاه نشین، امام زاده ایوب انصاری و زرنیخ، کوه های مرکزی شامل سرقیصه، نقاره کوب، پنجه علی، تماشا، حمزه عرب و چنگ الماس و کوه های جنوبی که قله ی زیره مهم ترین آنها است.

سایر جاذبه های گردشگری بیجار شامل، مجموعه ی پل، قلعه و روستای تاریخی صلوات آباد (15 کیلومتری جاده ی بیجار به تکاب)، روستا و مسجد تاریخی خسروآباد در روستای خسروآباد در مسیر جاده بیجار به قروه، امام زاده عقیل نزدیک شهر حسن آباد یاسوکند مربوط به دوره ی ایلخانی، برج اشقون بابا، برج اوچ گنبدخان در فاصله ی 75 کیلومتری شمال غرب شهر بیجار در روستایی به همین نام قرار گرفته و مربوط به دوره ی صفویه می باشد.

از دیگر آثار دیدنی و مراکز توریستی شهرستان بیجار، برج ینگی ارخ در روستایی به همین نام در 63 کیلومتری شمال شهر بیجار و احتمالاً مربوط به دوره ی صفویه، پل قجور که بر روی رودخانه ی قزل اوزن نزدیک روستای قجور و در مسیر جاده ی کاروان رو زنجان به بیجار واقع شده و مرتفع ترین پل استان کردستان به شمار می رود، بقعه پیر خضر که در روستای پیرخضر در دو کیلومتری بیجار و همچنین مقبره ی شیخ فاضل گروسی در شهر بیجار است./س
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.