گفتگو میان ژاپن و کره شمالی در سطح دولتی روز دوشنبه در پکن پایتخت چین در حالی پایان یافت که پیونگ یانگ ظاهرا برای مذاکره درباره شهروندان ژاپنی که جاسوسان کره شمالی چند دهه قبل آنها را ربودند اعلام آمادگی کرده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ به گفته مقامات دو کشور ‌، دیپلمات های دو کشور در نخستین دیدار رسمی خود در 16 ماه گذشته طی دو روز درباره مسائل مختلف ، از جمله درباره برنامه سلاح های هسته ای کره شمالی ، گفتگو کردند.

جونیچی ایهارا ، رئیس دفتر امور آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه ژاپن به خبرنگاران گفت :«ما مذاکرات جدی و صریحی درباره طیف وسیعی از مسائل مورد علاقه دوجانبه داشتیم.»
وی افزود :«ما موافقت کردیم به مشورت ها در سطح دولتی ادامه دهیم و ترتیب دور بعدی مذاکرات از طریق سفارتخانه های ما در پکن داده خواهد شد.»
نشست دیپلمات های ژاپن و کره شمالی زمانی برگزار شد که سربازان کره شمالی روز دوشنبه صدها گلوله جنگی توپ بر فراز مرز دریایی مورد مناقشه این کشور با کره جنوبی شلیک کرد.

وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد کره شمالی حدود 500 گلوله در تمرینات نظامی خود شلیک کرد که حدود 100 عدد از آنها در سمت جنوبی مرز دریایی فرود آمد.
در حالی که روابط کره شمالی با کره جنوبی همچنان پرتنش است ، رویکرد پیونگ یانگ به تعاملاتش با ژاپن ظاهرا در ماههای اخیر ، به ویژه درباره مسئله عاطفی شهروندان ربوده شده ژاپنی ، ملایم تر شده است.
کره شمالی یک دهه قبل با اذعان به ربودن 13 شهروند ژاپنی در دهه های 1970 و 1980 خشم ژاپن را برانگیخت. کره شمالی اعلام کرد این عده را برای آموزش دادن زبان و آداب و رسوم ژاپنی به جاسوسان خود ربوده است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار