واشنگتن پست در مقاله‌ای با اشاره به حمایت چندین کشور و حزب از تفکرات ضد غربی روسیه نوشت این ایدئولوژی پیامدهای جهانی دارد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران‌؛ روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در مقاله‌ای به قلم "آنه اپلبام"  با اشاره به استقبال برخی  کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین و حتی احزاب اروپایی از مواضع روسیه در قبال غرب‌، نسبت به عواقب جهانی شدن ایدئولوژی روسیه هشدار داد.

در این مقاله این روزنامه با مقایسه دو کشور گرجستان و اوکراین  مدعی شده است : امروز اوکراین یکی از جمهوری های شوروی سابق است که می خواهد خود را از سلطه روسیه بیرون بکشد. برخلاف اوکراین ،گرجستان جمعیت روس زبان قابل توجهی ندارد. و حتی دلایلی برای ترس و واهمه از روسیه دارد زیرا در سال 2008 نیروهای روسی به اوستیای جنوبی و آبخازیا- یک پنجم از خاک گرجستان حمله کردند- و تانک های روسیه طی چند ساعتی به پایتخت گرجستان رسیده بودند.

با این حال، با وجود عدم  حضور سخنرانان روسی در گرجستان، نوعی از ایدئولوژی ضد غربی روسیه را می توان در گرجستان  هم احساس  کرد . 

مردم گرجستان دولت میخاییل ساکاشویلی رئیس جمهور سابق خود را که به شدت  طرفدار غرب بود " LGBT " می خواندند یعنی طرفدار حقوق همجنسگرایان و دو جنسیتی ها و طرفدار ازدواج همجنسگرایان.

این دیدگاه اقلیتی است که از طریق برخی از احزاب سیاسی طرفدار کرملین و رسانه های مورد حمایت روسیه و از طریق رهبران مذهبی در گرجستان آهسته به پیش می رود( بخشی از کلیسای ارتدوکس گرجستان روابط  خود را با مسکو حفظ  کرده است) . اما  این طرز تفکراز حمایت مردمی برخوردار شده و شکل بیگانه هراسی ،ضد اروپایی و این روز ها ضد همجنسگرایی به خود گرفته است  . 

گاهی اوقات این ایدئولوژی به بحثی در جهت طرفداری از اقلیت حاکم محلی و گروه های اقتصادی  و مخالفت با سرمایه گذاری خارجی  تبدیل می شود.  این دیدگاه همیشه بر روی انحطاط غرب  ، اقتصاد  و دیدگاه جنسی غرب تمرکز دارد ، و از هرگونه نشانه ای از تردید غربی استقبال می کند. زمانی که  اوباما   این هفته به جهان گفت که گرجستان -  که ده سال است با تشویق فعال ایالات متحده در تلاش است   استانداردهای لازم برای همکاری با ناتو را به دست آورد - "  در مسیر   عضویت در ناتو نیست " باعث شد آن بحث ها و استدلال ها در تفلیس تقویت شود .

واشنگتن پست می افزاید،اتحاد با اروپا و ناتو عواقب متفاوتی دارد. اگر دولت جدید اوکراین در مسیر فعلی خود باقی بماند و  اتحاد متفاوتی ایجاد کند - با اتحادیه اروپا ، صندوق بین المللی پول و حتی ناتو – این امر منجر به اتخاذ سیاست های اقتصادی داخلی متفاوتی هم خواهد شد.

رئيس جمهور ایالات متحده اشتباه می کند که شعارهای رئيس جمهور روسیه ، و الحاق کریمه  به روسیه ، بازتاب گسترده تری ندارد. البته  طرفداران قابل پیش بینی روسیه در سازمان ملل متحد وجود داشتند : کوبا، ونزوئلا ، نیکاراگوئه، کره شمالی . مسئله جالبتر وجود دوستان جدید اروپایی روسیه است. نایجل فریج(  Farage Nigel) ، رهبر حزب استقلال انگلستان ( UKIP)  - یک حزب ضد اروپایی و ضد مهاجر که در انگلیس در حال قوت گرفتن است - هفته گذشته اعلام کرد که اتحادیه اروپا  بخاطر مذاکره  برای  امضای توافقنامه تجارت آزاد در اوکراین "  دستش به خون آلوده است ".

مارین لوپن ، رهبر جبهه ملی راست افراطی فرانسه ، نیز گفته است که او ترجیح میدهد فرانسه   به جای این که " تسلیم   ایالات متحده شود به طرف روسیه  متمایل شود". "جابیک" Jobbik ، حزب راست افراطی مجارستان ، یک نماینده به کریمه  همه پرسی فرستاد و آن را  " نمونه و سر مشق " اعلام کرد. این ها همه احزاب اقلیت هستند، اما همه آنها آماده اند در بهار امسال در انتخابات اروپا به پیروزی برسند .

ایدئولوژی روسیه ممکن است مخلوط و در هم بر هم باشد : نقد های قدیمی شوروی از " دموکراسی بورژوایی " ریاکارانه، به علاوه  مقداری تفکرضد اروپایی ، کمی تفکر ضد جهانی شدن و  ضد همجنسگرایی . اما نباید فرض کنیم که رقابت بین ایده ها، پوچ و منسوخ است . و نباید وانمود کنیم که ایدئولوژی ها مهم نیستند، زیرا آنها مهم هستند،حتی اگر ما ترجیح  بدهیم غیر از این هم فکر بکنیم.


انتهای پیام /
برچسب ها: روسیه ، جهان ، غرب ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار