اعتماد به نفس یکی از شرایطی است که لازمه رسیدن فرد به موفقیت است.

مهدی دوایی روانشناس تربیتی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: عدم اعتماد به نفس از عوامل و ریشه‌هایی در دوران کودکی نشأت می‌گیرد که یکی از آن‌ها نحوه برخورد پدر و مادر با فرزندان است.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که منجر به عدم اعتماد به نفس در کودکان می‌شود رسیدگی افراطی و تبعیض در بین آنهاست. زمانی که همه چیز بدون چون و چرا برای فرزندان می‌باشد و فرزندان بدون هیچ تلاشی آن چه که می‌خواهد را بدست آورد فرد به والدین خود وابسته شده و در روند اعتماد به نفس او تأثیر منفی می‌گذارد.

وی افزود: همچنین عدم توانایی بالقوه،  عدم جذابیت ظاهری و عدم اعتماد والدین به فرزندان در انجام کارها توسط او و در نتیجه عدم مسئولیت دهی به او از عوامل دیگر کاهش اعتماد به نفس است.

دوایی ادامه داد: مورد دیگر نیز ارتباط برقرار کردن و تعامل با دیگران است که اگر از کودکی فرد جمع گریز و منزوی باشد اعتماد به نفسش پایین می‌آید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در فرآیند تعلیم و تربیت طوری با فرزندمان در مقابل دیگران برخورد کنیم که هم خودش را خوب بداند و هم دیگران را، نه اینکه یکی را خوب و دیگری را بد بداند و هیچوقت فرزند خود را چه از نظر تحصیلی یا رفتاری و شخصیتی با همسالانش مقایسه نکنیم./رف

انتهای‌پیام/
برچسب ها: کلید ، موفقیت ، اعتماد ، به ، نفس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار