در این گزارش به معرفی برخی از جلوه‌های زیبای طبیعت استان گلستان می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛ استان گلستان یکی از پرجاذبه‌ترین مناطق طبیعی ایران است که این بار قصد داریم با برخی از جلوه‌های طبیعت این استان بیشتر آشنا شویم.

جنگل ناهارخوران: ناهارخوران نقطه‌ای جنگلی در جنوب شهر گرگان است که در فاصله 8 کیلومتری از مرکز شهر قرار دارد. این جنگل یکی از جاذبه‌های گردشگری استان گلستان است و دارای شهرتی ملی است به طوری که برای بسیاری نام گرگان، ناهارخوران را در ذهن تداعی می‌کد. این پارک مجموعه‌ای از فضاهای جنگلی در اطراف جاده و همچنین حاشیه رودخانه را شامل می‌شود.

ناهارخوران به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و واقع شدن در دو دامنه پر شیب دارای آب و هوایی مناسب می‌باشد و همواره پذیرای گردشگران بسیاری است.

در واقع ناهارخوران را می‌توان نوعی پارک به شمار آورد. جنگل‌ نارخوران طبیعتی مناسب برای چهار فصل سال دارد و منابع آبی موجود در پارک جنگلی ناهارخوران شامل چندین چشمه در محدوده این منطقه است که معروف‌ترین آن سفید چشمه واقع در ارتفاعات اطراف آن است.

طبیعت روستای زیارت: روستای زیارت یکی از روستاهای زیبای شهرستان گرگان در استان گلستان است. روستای زیارت در 7 کیلومتری جنوب ناهارخوران گرگان واقع شده که توسط یکی جاده جنگلی بسیار زیبا به ناهارخوران متصل شده است. این روستا از ییلاق‌های معروف خطه شمال و از مکان‌های دیدنی استان گلستان به شمار می‌آید و به لحاظ جغرافیایی در دره رودخانه خاصه رود قرار گرفته و در  دامنه این رود گسترش پیدا کرده است.

آبگرم روستای زیارت که تنها چشمه آبگرم در استان گلستان است دارای آب صاف و زلال و فاقد طعم و بوی تند و خاص بوده و گرمای ملایم و مطبوعی دارد. به گفته اهالی روستای زیارت آبگرم این روستا آرام بخش بوده و برای انواع بیماری‌های پوستی و درد مفاصل مفید است.

جزیره آشوراده:‌ از توابع شهرستان بندر ترکمن در 25 کیلومتری مرکز استان گیلان است. آشوراده یا جزایر آشور نام بخشی از خشکی شبه جزیره میانکاله است و تنها جزیره ایرانی دریای خزر می‌باشد. این جزیره از شمال به دریاچه خزر، از شرق به تنگه‌ای باریک مرسوم به تنگه چیق اوغلی و از غرب به کانال طبیعی خزینی و ادامه شبه جزیره میانکاله و از جنوب به خلیج گرگان منتهی می‌شود. هم اکنون جزیره آشور به عنوان یکی از مکان‌های دینی استان گلستان مورد استفاده قرار می‌گیرد. پوشش گیاهی جزیره بوته‌های تمشک و نوعی خار خودرو و درختان انار ترش است و نیز جیواناتی نظیر خرگوش، ماهی، قرقاول، کبک و پرندگان دریایی جزیره زندگی می‌کنند. تماشای صید ماهیان خاویاری، اسکله، تاسیسات بندر ترکمن سواحل جزیره آشوراده از جاذبه‌های این ناحیه و از دیدنی‌های بندر ترکمن به شمار می‌آید.

پارک ملی گلستان: این پارک در 150 کیلومتری شرق گرگان واقع شده است پارک ملی گلستان نخستین پارکی است که در ایران عنوان پارک ملی را به خود اختصاص داده است. این پارک با داشتن اقیلم‌های متفاوت و مناطق زیستی متنوع جنگی و چشم اندازها و مناظر متبوع طبیعی از جمله جاذبه‌های گردشگری استان گلستان محسوب می‌گردد. اهمیت آن از منظر محققین و دانش پژوهان به لحاظ دست نخوردگی جوامع زیستی، گیاهی و جانوری و اکوسیستم‌های طبیعی به عنوان میراث طبیعی و تنوع ژنتیکی بسیار زیاد است.

آبشار کبودوال: این آبشار در 5 کیلومتری جنوب شهر علی آباد کتول در محل تفرجگاه عمومی شهر واقع شده است این تفرجگاه با داشتن امکانات برای جلب گردشگران طبیعت از مهمترین مکان‌های تفرجی استان گلستان به شمار می‌آید. در صورتی که از شهر گرگان به سمت علی آباد حرکت کنید تابلوها شما را به سمت آبشار و جنگل‌های کبودوال راهنمایی می‌کند که پس از 5 کیلومتر مسیر جنگلی به محل پارک خودرو خواهید رسید و از آن‌جا با پیاده روی نیم ساعته و گذر از کنار رودخانه به آبشار تمام خزه‌ای کبودوال می‌رسید آب آن زلال و شفاف بوده و زمزمه حرکت آب در فضای آزام و سکوت جنگل، بهترین وسیله تسکین و آرامش انسان است. آب این رودخانه و آبشار قابلیت شرب دارد و در مسیر آبشار سکوها و چادرهای انفرادی و گروهی به تعداد کافی و مناسب نصب شده است.

گزارش از مسعود همت نیا

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.