زیستگاه شاهو با 117 گونه پرنده، 23 گونه پستاندار، 17 گونه خزنده و 242 گونه گیاه یکی از جاذبه‌های گردشگری و طبیعت‌گردی استان کردستان به‌شمار می‌آید.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران سنندج،زیستگاه شاهو یا کوهستان رفیع و عظیم شاهو با ارتفاع متوسط 3400 متر از سطح دریا دارای طولی به وسعت 75 کیلومتر و عرض  15 کیلومتر است.
کوهستان شاهو مهم‌ترین و معروفترین کوهستان منطقه هورامان است که شامل کوه شاهو و بخشی از رشته کوه‌های زاگرس است.
قلل یا چکادهای معروف شاهو شامل قله زوالی در نزدیکی شهر پاوه و قله نور در نزدیکی روستای داریان  و قله شاکو در محل کوهی به نام پیرخدر است.
شاهو دارای مراتع و چراگاه‌های فراوان و نیز هوارگاه‌های (ییلاق) متعددی است که با صفاترین و معروترین آنها پیاز دول میشیاو و گاول هستند.
کوه شاهو در نزدیک به رودخانه سیروان قرار دارد که از سنگ‌های آهکی تشکیل یافته و به همین دلیل حفره و غارهای زیادی بر اثر انحلال همین مواد آهکی در آن بوجود آمده است که غار قوری قلعه و کاوات نمونه‌هایی از آنها به شمار می­آید.
این زیستگاه مهم با مساحت 57 هزار هکتار در شهرستان کامیاران، سروآباد و مریوان واقع شده و دارای تنوع زیستی بالایی است.
تنوع گیاهی شاهو فوق‌العاده زیاد است و حدود 30 نوع گل و گیاه در ارتفاعات مختلف آن می­روید. برخی از این گیاهان تعلیغی، تعدادی خوراکی برخی معطر و بعضی سمی و تعدادی نیز دارای خواص درمانی هستند.
د‌ها نوع گل و گیاه  از جمله چنور، بوژانه، هلاله برم برم، وه‌رکه‌مه‌ر، برزه‌لنگ، از گیاهان خوراکی آویشن کوهی، پیاز، تره، کنگر، پیچک، غاز، قارچ، شنگ، پیژوک، هاله‌کوک، که‌ دارای غده‌ای مانند سیب زمینی یا شلغم شیرازی بوده، نینورکه شباهت به ریواس داشته و غیره اشاره کرد.
پوشش گیاهی زیستگاه شاهو از لحاظ درختان (شرو، کیکف) و درختچه‌های به نام‌های بادام کوهی یا به ‌زبان اورامی چغاله، ته‌نگه‌ز، گون از انواع متفاوت منیژه که از آن کتیرای با کیفیت عالی برداشت می‌شود، را شامل میشود. زالزالک، و برالوک یا آلبالوی وحشی که‌ در اواسط تابستان میوه آن به رنگ های سیاه و قرمز و زرد و نارنجی بوده و از لحاظ درمانی هسته آن ضد انگل آسکاریس است،را میتوان در این جا یافت.
در این زیستگاه تاکنون 117 گونه پرنده 23 گونه پستاندار17 گونه خزنده 242 گونه گیاهی شناسایی شده است که می توان به گونه‌های پرندگان شکاری سیاهگوش، قوچ و میش، خرس قهوه‌ای و پلنگ اشاره کرد.
تنوع جانوری شاهو نیز قابل توجه است، بنا به گفته پیشینیان قبلا در شاهو پلنگ نیز مشاهده شده است. خرس،روباه، شغال، گرگ، خوک، خرگوش، بزکوهی، و از پرندگان کبک و تیهو، از جمله جانوران موجود در شاهو هستند که به علت شکار بی‌رویه در خطر انقراض قرار دارند./س
 
برچسب ها: زیستگاه ، گردشگری ، شاهو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.